Tetraodon fluviatilis nån som har erfarenhet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    Tetraodon fluviatilis nån som har erfarenhet?

    Hej!

    Funderar lite över akvariestorleken som behövs för att hålla 1 Tetraodon fluviatilis som tidigare kallades Tetraodon Nigriovidis. (Figure 8 "puffer")

    Enligt zoopet vill den ha 100cm långt och 160L.

    Då den blir ungefär 15cm och inte är nån räser-simmare funderar jag på om det skulle gå att hålla en i ett mindre akvarium.

    Ni som haft dessa vilka storlekar på akvarium och hur många har ni haft i samma akvarium?

    Mvh

    Markus
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Jag hade mina (två st) i ett 200 liters saltvattenskar, ett s.k. "fish only" kar utan levande sten. Funkade finemang. Mina blev, jag vet inte, kanske 10-12 cm. Åt som grisar, bokstavligen tills de var alldeles uppsvullna, och jag gav dem massor av mat - kanske därför jag aldrig såg någon aggression. De gick med aggressiva fiskar i ungefär samma storlek (tvåprickig frökenfisk och clownfisk) samt putsarräka och eremit. Det funkade utan problem, som sagt.
    Kan tillägga att mina nigroviridis gick först i sötvatten men färgade ut mycket bättre och blev lysande neongulgröna när de kom i saltvatten.
    Senast redigerad av Azur; 26 March 2009, 21:49.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Markus1984
      • November 2008
      • 2606

      #3
      Ursprungligen postat av Azur
      Jag hade mina (två st) i ett 200 liters saltvattenskar, ett s.k. "fish only" kar utan levande sten. Funkade finemang. Mina blev, jag vet inte, kanske 10-12 cm. Åt som grisar, bokstavligen tills de var alldeles uppsvullna, och jag gav dem massor av mat - kanske därför jag aldrig såg någon aggression. De gick med aggressiva fiskar i ungefär samma storlek (tvåprickig frökenfisk och clownfisk) samt putsarräka och eremit. Det funkade utan problem, som sagt.
      Kan tillägga att mina nigroviridis gick först i sötvatten men färgade ut mycket bättre och blev lysande neongulgröna när de kom i saltvatten.
      OKej intressant!

      Jag vill ha så få andra fiskar som möjligt i detta akvarium, vad tror du jag måste komma upp i för storlek på akvariet då?

      Tänkte ha 1 eller 2 ensamma...med lite foderfisk, snäckor osv..

      Hur funkar det med växter tillsammans med dom?
      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Har inget minne av att de rörde växter, men de gick ju mest i ett saltvatten (där man inte har växter).

        Mina var alltså inte aggressiva alls, varken mot varandra eller mot de andra fiskarna. Jag hade dem i, jag vet inte, ett år, kanske två, och de växte från 4-5 cm till sisådär 10-12, men det är tänkbart de aldrig hann bli könsmogna innan jag sålde dem, och att det var därför de var så snälla.

        150 liter låter väl som ett bra alternativ. Ha bra filtrering, de äter som sagt som grisar.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Markus1984
          • November 2008
          • 2606

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Har inget minne av att de rörde växter, men de gick ju mest i ett saltvatten (där man inte har växter).

          Mina var alltså inte aggressiva alls, varken mot varandra eller mot de andra fiskarna. Jag hade dem i, jag vet inte, ett år, kanske två, och de växte från 4-5 cm till sisådär 10-12, men det är tänkbart de aldrig hann bli könsmogna innan jag sålde dem, och att det var därför de var så snälla.

          150 liter låter väl som ett bra alternativ. Ha bra filtrering, de äter som sagt som grisar.

          Okej, jag får se vad jag kan trolla fram. Man har ju så många projekt man vill sätta tänderna i..

          Men det vart ett rejält sug när man sett dessa i verkligheten. Mycket finare än dvärgkulorna..
          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

          Kommentar

          • tetraodonfeber
            • May 2007
            • 336

            #6
            figur 8

            Ursprungligen postat av Markus1984
            Hej!

            Funderar lite över akvariestorleken som behövs för att hålla 1 Tetraodon fluviatilis som tidigare kallades Tetraodon Nigriovidis. (Figure 8 "puffer")

            Enligt zoopet vill den ha 100cm långt och 160L.

            Då den blir ungefär 15cm och inte är nån räser-simmare funderar jag på om det skulle gå att hålla en i ett mindre akvarium.

            Ni som haft dessa vilka storlekar på akvarium och hur många har ni haft i samma akvarium?

            Mvh

            Markus
            jag hade 3st ihop en gång gick bra i ett 105L, men jag vet inte om de blir så stora som 15cm har hört 7-8cm
            Malawi

            Kommentar

            • tetraodonfeber
              • May 2007
              • 336

              #7
              kanske stämmer??
              Malawi

              Kommentar

              • Markus1984
                • November 2008
                • 2606

                #8
                Ursprungligen postat av tetraodonfeber
                jag hade 3st ihop en gång gick bra i ett 105L, men jag vet inte om de blir så stora som 15cm har hört 7-8cm
                Ursprungligen postat av tetraodonfeber
                kanske stämmer??
                Vad jag har sett och läst ska de bli större, upp emot 15cm.

                Men det är ju alltid lite olika det där, samt att man kanske uppfattar storlek lite olika.
                Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                Kommentar

                • DAHLBERG
                  • September 2008
                  • 1598

                  #9
                  Ursprungligen postat av Markus1984
                  Vad jag har sett och läst ska de bli större, upp emot 15cm.

                  Men det är ju alltid lite olika det där, samt att man kanske uppfattar storlek lite olika.
                  På the puffer forum säger de 20 cm: http://www.thepufferforum.com/forum/...T_Fluviatilis/



                  Förresten, fluviatilis, nigroviridis och biocellatus (fig 8) är 3 olika arter

                  Ursprungligen postat av Markus1984
                  Funderar lite över akvariestorleken som behövs för att hålla 1 Tetraodon fluviatilis som tidigare kallades Tetraodon Nigriovidis. (Figure 8 "puffer")
                  Senast redigerad av DAHLBERG; 04 April 2009, 14:01.
                  DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                  750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                  540 liter kulfisk - T. lineatus
                  120 liter salt - Koraller och fisk

                  Kommentar

                  • Markus1984
                    • November 2008
                    • 2606

                    #10
                    Ursprungligen postat av DAHLBERG
                    På the puffer forum säger de 20 cm: http://www.thepufferforum.com/forum/...T_Fluviatilis/



                    Förresten, fluviatilis, nigroviridis och biocellatus (fig 8) är 3 olika arter
                    Jo, det står lite olika på nätet...men så är det alltid.

                    Jag har förstått att det finns 3 arter nu och inte bara 2. jag trodde att Nigroviridis och Fluviatalis var samma firre efter att ha läst zoopets beskrivning.

                    Men kikar man i Akvarie lexikon m.m framstår det tydligt att det inte är samma fisk.
                    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                    Kommentar

                    • DAHLBERG
                      • September 2008
                      • 1598

                      #11
                      Ursprungligen postat av Markus1984
                      Jo, det står lite olika på nätet...men så är det alltid.

                      Jag har förstått att det finns 3 arter nu och inte bara 2. jag trodde att Nigroviridis och Fluviatalis var samma firre efter att ha läst zoopets beskrivning.

                      Men kikar man i Akvarie lexikon m.m framstår det tydligt att det inte är samma fisk.
                      Kom ihåg nu att jag sagt det till dig i min tråd också Man kan inte vara nog tydlig
                      DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                      750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                      540 liter kulfisk - T. lineatus
                      120 liter salt - Koraller och fisk

                      Kommentar

                      • Markus1984
                        • November 2008
                        • 2606

                        #12
                        hehe okej ska komma ihåg det ;P
                        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...