Grön Kulfisk (Tetraodon fluviatilis)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #16
    Ursprungligen postat av AnimeGirl
    Oki. Hur stora kan dom där snäckorna bli? Har sådana i lilla akvariet. Dom är inte stora, runt 3 mm.
    De största jag har sett är nog ca 5 mm. Förutom sådana, så funkar säkert Physasnäckor, små posthornssnäckor och små äppelsnäckor också.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • AnimeGirl
      • February 2009
      • 15

      #17
      Vart kan man få tag i dom?
      Yume ni made mita you na sekai de

      Kommentar

      • AnimeGirl
        • February 2009
        • 15

        #18
        Någon som vet?
        Yume ni made mita you na sekai de

        Kommentar

        • patriksg
          • May 2007
          • 1705

          #19
          Dom ända snäckorna du INTE ska mata med är dom som ser ut som glasstrutar. Malysiska sandsnäckor tror jag dom heter. dessa ska tydligen vara för hårda för deras tänder.. Funkar dock bra för små kulfiskar som går på själva djuret och inte skalet.

          C.asellus och mudustus är dom 2 kulfiskarna som har lättast för att få för långa tänder. Men alla kulfiskar behöver snäckor (undantag dvärgkulfisken)
          Mvh Patrik

          Kommentar

          • patriksg
            • May 2007
            • 1705

            #20
            Måste bara berätta att min kulfisk troligen kommer nästa vecka En fahaka blev det :P
            Mvh Patrik

            Kommentar

            • AnimeGirl
              • February 2009
              • 15

              #21
              Oki. Naa va kul!
              Yume ni made mita you na sekai de

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #22
                Ursprungligen postat av patriksg
                Måste bara berätta att min kulfisk troligen kommer nästa vecka En fahaka blev det :P
                Oj, en fahaka!!

                Var fick du tag på den? När de blir stora kan de äta fullvuxna äpplesnäckor, räkor och krabba med skalet på, med mera. De kan bli riktigt tama, men det kan vara svårt att ha några andra fiskar ihop med dem.

                -men nu snor vi tråden...
                Senast redigerad av Jens A.; 08 February 2009, 13:45.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • Jens A.
                  • March 2007
                  • 5026

                  #23
                  Ursprungligen postat av AnimeGirl
                  Vart kan man få tag i dom?
                  Physasnäckor är andra snäckor som ofta följer med växterna. De blir lite större än kanelbullarna. Äpplesnäckor är det många som har som akvarieinnevånare själva (bland annat jag). De är väldigt fina, men ynglar av sig rätt kraftigt. Istället för att frysa ner deras äggkokonger kan man lika gärna kläcka dem och ha "snäcklingarna" till kulfiskmat.
                  Det samma gäller posthornssnäckor.
                  Jag har allihop i mitt snäckakvarium på min sida här.
                  Senast redigerad av Jens A.; 08 February 2009, 13:53.
                  Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                  Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                  Kommentar

                  • patriksg
                    • May 2007
                    • 1705

                    #24
                    Ursprungligen postat av Jens A.
                    Oj, en fahaka!!

                    Var fick du tag på den? När de blir stora kan de äta fullvuxna äpplesnäckor, räkor och krabba med skalet på, med mera. De kan bli riktigt tama, men det kan vara svårt att ha några andra fiskar ihop med dem.

                    -men nu snor vi tråden...
                    Inte helt 100% om den kommer än,men isf är det via zoomässan i kungsbacka. Ska finnas på imazos lista
                    Fortsätter om någon har frågor i "kulfisktråden"
                    Mvh Patrik

                    Kommentar

                    • AnimeGirl
                      • February 2009
                      • 15

                      #25
                      Oki. Helt OK om ni snackar på om annat. Då kan jag ta upp något som jag får riktigt ont i magen av att tänka på... För ett tag sedan så köpte jag en fisk (Hade ingen aning om vad det var för någon...). Den hade varit på djurmagazinet länge då jag såg den flera gånger under dom gångerna jag var där. Jag tyckte synd om den lilla som ingen ville ha, så jag köpte den. Jag frågade vad det va för slags fisk och dom sa att det var en dvärg giraffmal. Då kollade jag här på zoopet på giraffmal och dom var inte ett dugg lika. Sen hittade min syrra en bild på en fisk som var rätt lik den jag köpte. Tror att det kan vara en Skovelnosmal (Pseudoplatystoma Fasciatum)... Vad gör jag nu? Jag vill verkligen ha kvar den för att det är såå söt.
                      Yume ni made mita you na sekai de

                      Kommentar

                      • AnimeGirl
                        • February 2009
                        • 15

                        #26
                        Var dum nog att inte tänka på varför ingen ville ha den...
                        Yume ni made mita you na sekai de

                        Kommentar

                        • Jens A.
                          • March 2007
                          • 5026

                          #27
                          Är det verkligen en sådan, brukar de vara rätt dyra. De blir väldigt stora, och säker finns det något monsterfiskfreak som skulle dreggla över att få en sådan. Om du inte vill ha ett akvarium uppåt 1000 liter, så kan du ju sälja vidare den.

                          Men ta gärna en bild på den så vi kan se om det verkligen är en sådan.
                          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                          Kommentar

                          • AnimeGirl
                            • February 2009
                            • 15

                            #28
                            Den kostade 165 kr och var runt 12 cm när jag köpte den runt jul någon gång. Kanske att den har blivit 2 cm längre. Kan ta en bild om jag får igång kameran. Mobilen är inget att fota med...
                            Yume ni made mita you na sekai de

                            Kommentar

                            Arbetssätt...