Bräckvattens-mal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    Bräckvattens-mal?

    Vilka malar och mal-fiskar går i bräckvatten? (som går att få tag på)
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    De här svaren dök upp vid en sökning:
    http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_av...k_resultat.php men tyvärr är det nog ingen som passar hos den genomsnittlige akvaristen, de som är lätta att få tag i behöver ett stort kar, och de andra kan vara svåra att hitta på marknaden.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      De här svaren dök upp vid en sökning:
      http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_av...k_resultat.php men tyvärr är det nog ingen som passar hos den genomsnittlige akvaristen, de som är lätta att få tag i behöver ett stort kar, och de andra kan vara svåra att hitta på marknaden.
      Funkar, tråkigt nog, inte att länka så. Blir bara alla malar

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ajdå, gå till denna sidan och kryssa för bräckt vatten samt övriga malar så blir det samma resultat som jag försökte länka till.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Markus1984
          • November 2008
          • 2606

          #5
          Jo jag gjorde så själv men var inte nöjd med svaret

          Så jag tänkte om det kanske var så att några malar kunde gå i bräckt ändå.. det är ju trots allt många fiskar som då och då går i bräckt..
          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

          Kommentar

          • Vandal
            • January 2006
            • 1655

            #6
            frågan är ju vad du ska ha malen till... algätande malar finns inte så många som går i bräckt, är det svagt bräckvatten så kan du möjligen ha ancistrus...

            annars är det väl Arius, sydamerikansk silverhaj som är den mest kända bräckvattensmalen...
            over and out /Petter
            Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

            http://saltvattenvandal.blogspot.com/

            Kommentar

            • Markus1984
              • November 2008
              • 2606

              #7
              Jag tycker att malar är fina..så de ska inte fylla nån annan funktion i karet..Arius blir väl c:a 35cm eftersom det inte är så vanligt med bräckvattens kar så att nån kan ta över dem om de blir för stora kan jag inte ha dessa nu i mitt 180L.

              För nöja mig med nåt annat kul. Om det blir så att jag gör om karet till bräckt..
              Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

              Kommentar

              • KoiKe
                • March 2008
                • 331

                #8
                Ursprungligen postat av Markus1984
                Jag tycker att malar är fina..så de ska inte fylla nån annan funktion i karet..Arius blir väl c:a 35cm eftersom det inte är så vanligt med bräckvattens kar så att nån kan ta över dem om de blir för stora kan jag inte ha dessa nu i mitt 180L.

                För nöja mig med nåt annat kul. Om det blir så att jag gör om karet till bräckt..

                Ancistrus malar kan man köra i bräckvatten, om dom är snygga är ju upp till dig...jag tycker dom fyller sin funktion utmärkt i alla fall

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ursprungligen postat av KoiKe
                  Ancistrus malar kan man köra i bräckvatten, om dom är snygga är ju upp till dig...jag tycker dom fyller sin funktion utmärkt i alla fall
                  Nja, Ancistrus och bräckvatten är nog ingen kombination jag skulle låta mina malar testa någon längre tid.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • KoiKe
                    • March 2008
                    • 331

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Nja, Ancistrus och bräckvatten är nog ingen kombination jag skulle låta mina malar testa någon längre tid.
                    Akvarieföreningen här i stan har ett bräckvattens kar med sånna fiskar som spottar vatten,kulfisk å Månfisk i ett akvarie å i samma akvarie går ancistrus å har gjort en lång tid

                    Kommentar

                    • Markus1984
                      • November 2008
                      • 2606

                      #11
                      Jag har också egna erfarenheter av att vissa malar och många andra sötvattensfiskar kan gå i lätt bräck vatten...vissa klararäven det normala salthalten i det som räknas som bräckvatten 1.012.

                      Man vill ju självklart inte att fiskarna ska må dåligt och lida..jag har ändå bestämt mig för att inte pröva nått nytt..

                      Mitt nästa kar jag ska köra blir bräckvatten med bräckvattens-fisk.

                      Mina guppysar och en liten segelfenspleco går i c:a 0.5% salthalt.. inga konstiga guppy dödsfall och malen verkar stormtrivas.
                      Även växterna ser riktigt fräascha ut.!
                      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                      Kommentar

                      • Dovlind
                        • November 2008
                        • 37

                        #12
                        Min ancitrus har gått i bräckt i ett par månader iaf.Mår finfint
                        "Jag vet att vi människor och fiskarna kan leva i fred med varandra." George W. Bush

                        Kommentar

                        • Markus1984
                          • November 2008
                          • 2606

                          #13
                          Låter bra då är vi fler med samma erfarenhet
                          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                          Kommentar

                          • Bowman
                            • December 2008
                            • 1318

                            #14
                            Varför vill man ha brackvatten alls? Nån speciell anledning?

                            Kommentar

                            Arbetssätt...