0.5% Bräck i mitt 60l kar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    0.5% Bräck i mitt 60l kar.

    Hallå!

    Läste någonstans att man kan eliminera en del sjukdomar med att ha lite bräckt vatten(?)...

    Tror även att vissa fiskar skulle gilla detta då de flesta av våra sötvattensfisk ursprungligen är bräckvattenfisk...

    Vilket salt ska jag använda? Hur räknar jag ut så att det blir 0.5% och slutligen om någon har lust att tipsa om någon bra Hydrometer(?) för att kontrollera salthalten..?

    Akvariumet är avsett för Guppys mestadels, nån krabba och nån ancistrus/pleco.

    (Har precis startat om akvariet )

    Tacksam för tips & trix!

    /Markus
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

  • tetraodonfeber
    • May 2007
    • 336

    #2
    hej, har tidigare holt på men en del olika kulfiskar, de är ju bräckvattenfiskar men kan även leva i rent sötvatten, men trivs ändå bäst i bräck. låt oss säga att du tar en liter salt, ungefär ett kilo på 100 L vatten så får du 1,0% i salt halt. så för att få 0,5% ett halv kilo, man kan ju köpa redskap att mäta det med, men det är ju mest till salt å så.
    Malawi

    Kommentar

    • tetraodonfeber
      • May 2007
      • 336

      #3
      jo just det, vilket salt. instant Ocean hette det jag anvende. det e till saltvattens- kar, köppte det oss peder på akvarie källaren i örebro. men det går med vanligt salt utan jod, om du bara ska ha 0,5% i så, jag hade 3,0% när jag hade bräck kar. lycka till,
      Malawi

      Kommentar

      • Markus1984
        • November 2008
        • 2606

        #4
        okej tack för ditt svar. 1l på 100l blir ju givetvis 1%...

        Nån mer som har nåt tips?
        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

        Kommentar

        • Wunder
          • September 2007
          • 315

          #5
          Ursprungligen postat av Markus1984
          okej tack för ditt svar. 1l på 100l blir ju givetvis 1%...

          Nån mer som har nåt tips?
          Räkna ut hur mycket vatten du byter med varje delvattenbyte.
          Sedan kan du räkna ut hur mycket salt du behöver pyttsa i det nya vattnet för att det skall motsvara 0,5% (5 ppm). Därmed kommer salthalten att närma sej 0,5% för varje delvattenbyte.

          Kommentar

          • Markus1984
            • November 2008
            • 2606

            #6
            Hej Wunder,

            Jag brukar byta ut 10l åt gången.

            Kan jag inte hälla i så det blir 0.5% direkt?

            Jag är med på att jag måste ha i rätt mängd salt vid varje byte, men blir inte salthalten högre än 0.5% efter ett par månader/vattenbyten?(Eller kanske lägre?) Vattnet dunstar, men saltet stannar väl kvar i tanken?
            Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

            Kommentar

            • maria_
              • March 2007
              • 2867

              #7
              Men då kan man ju hälla i nytt vatten...
              Med vänlig hälsning,
              hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

              Kommentar

              • Wunder
                • September 2007
                • 315

                #8
                Ursprungligen postat av Markus1984
                Hej Wunder,

                Jag brukar byta ut 10l åt gången.

                Kan jag inte hälla i så det blir 0.5% direkt?

                Jag är med på att jag måste ha i rätt mängd salt vid varje byte, men blir inte salthalten högre än 0.5% efter ett par månader/vattenbyten?(Eller kanske lägre?) Vattnet dunstar, men saltet stannar väl kvar i tanken?
                Visst kan du göra ½% direkt, men då måste du räkna ut vattnets totalvolym, och det är långt ifrån samma som akvariets totalvolym. Du kan göra en uppskattning genom att räkna BORT:
                * glasets tjocklek.
                * luftvolymen över vattenytan.
                * bottenmaterial och eventuella moduler.
                * övrig inredning, pumpar, fiskar, växter, o.s.v.
                Kort sagt; du räknar bort allt i totalvolymen som INTE är vatten. Kan låta jobbigt men det är inte så noga in på millilitern.


                Man kan tro att salthalten skulle stiga p.g.a. avdunstning, men i praktiken uppnår du en jämvikt då även salt försvinner ut med delvattenbytena.

                Kommentar

                • Markus1984
                  • November 2008
                  • 2606

                  #9
                  Jag har räknat ut att jag behöver 3dl~300g salt för att få 0.5% salthalt i mitt kar.

                  Vid varje veckobyte (10%~6l) tillsätter jag 30g, för att underhålla..

                  Detta räknade jag ut genom att bara använda faktorn 0.005(0.5%) och antal liter jag har i tanken(60).

                  har jag räknat ut fel då eller? Då jag inte räknat med akvariets totalvolym? utan bara vattnets.

                  Jag är ingen haj på matte, så jag förstår inte riktigt vad akvariets totalvolym har att göra med salhalten i vattnets volym...

                  Förklara gärna, både om jag räknat rätt eller fel.

                  Tack!

                  Markus
                  Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                  Kommentar

                  • Mobster
                    • June 2008
                    • 506

                    #10
                    Det de menar är att det inte är 60 liter vatten i ett 60 liters akvarium pga inredning och att man ofta mäter akvariets yttermått, så man mäter volymen med glas...sen tar som sagt inredning plats för vatten också så det är svårt att räkna hur mycket vatten det egentligen är utan inredning och räkna på innermått när det gäller glas...så antingen får du räkna på massor med grejer eller så gör du det successivt med vattenbytena och räknar på mängden vatten du byter istället, vilket blir mycket mindre räknande.

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Salthalt räknas inte i volymprocent, utan i viktsprocent. 1 gram salt till 1 kilo vatten (dvs 1 liter) = 1 promille salthalt.

                      Att vikta in salthalten ger mycket varierande resultat pga att man inte säkert vet saltsammansättningen och fukthalten i saltet. Det spelar ingen roll för bräckvattenfiskar, som allihop är mycket tåliga mot variationer i salthalt, men vill man vara riktigt säker får man använda en salthaltsmätare.

                      Hydrometrar finns det många, men jag har aldrig hittat någon som varit bra på att mäta riktigt låga salthalter. Bäst är förmodligen höga glasflöten som är graderade i densitet (omräkningsfaktor). Jag brukade göra så att jag blandade till en 20-liters hink med full salthalt, sen spädde jag saltvattnet med kranvatten till önskad styrka (t.ex. ville jag ha 10 promille salthalt spädde jag 1:2).

                      Bordssalt, helst med tillsatt bikarbonat, funkar för bräckvatten, men vill man lyxa till det finns förstås färdigblandade saltmixer som Instant Ocean eller Crystal Reef.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Markus1984
                        • November 2008
                        • 2606

                        #12
                        okej, tack för era tips/svar. Ska leta reda på någon bra 'hydrometer'..och experimentera fram den "%" jag vill ha.

                        Jag kommer använda Crystal Reef..iallfall till en början, sen eventuellt underhålla med vanligt salt utan jod. bikarbonat är väl till för att höja PH?

                        låter tråden vara öppen då jag säkerligen kommer på något mer att fråga om.

                        tack å bock

                        /Markus
                        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...