bräck vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Destroy
    • October 2007
    • 184

    bräck vatten

    Hur gör man bräckvatten? vad krävs det till bräckvatten som inte krävs till sötvatten?

    Börjar bli intresserad av fyrögonfisk nämligen...
    Fish said to the Ocean:
    'without fishes there is nothing in the Ocean.'
    Ocean reply to the fish:
    without you there is nothing in my life...
  • Aircut64
    • July 2007
    • 1207

    #2
    Säger samma sak !

    Kommentar

    • Aircut64
      • July 2007
      • 1207

      #3
      Man kan ha fyrögonfisk i sötvattenskar också men skulle gissa på att deras livslängd lär stanna på 6 månader då ^^ .

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Bräckvatten är allt vatten som har en salthalt högre än 0.5 promille (dvs 0.5 gram salt per liter vatten) men lägre än 30 promille.

        Normalt sett brukar folk som har bräckvattenkar sikta på salthalter kring 6-8 promille. Jag vet inte exakt varför, bräckvattendjur är alltid mycket toleranta mot olika salthalter och allra bäst trivsel har de flesta i relativt höga salthalter.

        Bräckvatten framställs genom att lösa salt i vatten till rätt salthalt. Bordssalt/havssalt fungerar, i alla fall vid lägre salthalter, men man bör då också tillsätta bikarbonat för att buffra pH. Bäst är nog att använda kommersiella saltblandningar avsedda för saltvattensakvarier.

        Skötsel för bräckvattenkar är exakt som för sötvatten med en viktig skillnad: inga av de vanliga akvarieväxterna (inklusive de som sägs tåla bräckvatten, som t.ex. javaormbunke) tål salthalter över 2-3 promille, utan de enda växter du i praktiken kan ha är alger. Caulerpa är ett jäkla ogräs, men just i bräckvattenkar tycker jag det är OK, och flera av arterna tål salthalter så låga som 10 promille. De är dessutom lätta att få tag i.
        Vissa tropiska sjögräs (Posidonia mfl) tål visserligen salthalten, men är mycket svåra att hålla i akvarium pga att de kräver syrefria zoner i botten, och ännu svårare att hitta i handeln.

        Men med bra ytterfilter och regelbundna vattenbyten klarar man vattenkvaliteten även utan växter.
        Senast redigerad av Azur; 03 August 2008, 13:50.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Destroy
          • October 2007
          • 184

          #5
          okej det lät ju ganska bra :-)
          Fish said to the Ocean:
          'without fishes there is nothing in the Ocean.'
          Ocean reply to the fish:
          without you there is nothing in my life...

          Kommentar

          • Annika
            • January 2002
            • 2518

            #6
            Jag har haft Fyrögonfiskar (Anableps anableps) och ska absolut ha dem igen när barnen har blivit större!

            Jag hade 12 st i en glasdamm 150x100x40 cm med ett vattendjup på 20 cm. Använde vanlig blå filtermatta och pumphuvud samma som för sötvatten. Fiskarna är tåliga mot växlingar i salthalten så jag var inte så extremt noga när jag mätte upp saltet vid vattenbytena. Tog ca 1/2 till 3/4 dl salt till en 10 liters hink med vatten. Köpte salt avsett för saltvattensakvarier. Jag hade ett problem och det var doppvärmarna. De ville inte riktigt fungera i min damm. Jag vet inte om det beror på att vattnet är salt eller något annat.

            Bilder finns här http://www.zoopet.com/index.php?opti...404&Itemid=206

            Kommentar

            • Destroy
              • October 2007
              • 184

              #7
              inte illa!
              Fish said to the Ocean:
              'without fishes there is nothing in the Ocean.'
              Ocean reply to the fish:
              without you there is nothing in my life...

              Kommentar

              • Madafakka
                • August 2011
                • 70

                #8
                hur bekämpar man alger i bräckvatten?

                Kommentar

                • Madafakka
                  • August 2011
                  • 70

                  #9
                  4L salt/250L vatten = lagom bräckvatten?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...