Omläggning av 325 liter - kanske bräckvatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JEK
    • March 2007
    • 1467

    Omläggning av 325 liter - kanske bräckvatten?

    Hej!

    Skal lägga om mitt 325 liter akvarie snart. Tycker bräckvattensfiskar och i synnerhet slamkrypare verkar väldigt intressant så jag överväger att lägga om det till ett bräckvattenskar med någon av dom lite mindre slamkryparna och lite andra fiskar.

    Har ett par frågor:

    Är det ett problem med aluminiumramkar (Akvastabil) och bräckvatten? Tänker på om det blir rost...

    Vilka fiskar skulle passa ihop med slamkrypare?

    Tack på förhand!

    Har inte hunnit göra så mycket research än, men när jag har gjort det kommer det säkert flera frågor Brukar vara så, fler och fler frågor ju mera man läser.
    Mvh.
    Johan - akvarielös!
  • Mich
    • April 2008
    • 57

    #2
    Har för mig att slamkrypare äter fiskar... eller är jag ute och cyklar nu?

    Inte säker.

    Kommentar

    • patriksg
      • May 2007
      • 1705

      #3
      Har sett på youtube är en slamkrypare äter mygglarver, man ser även att han har en fig8 kulfisk. Ska du ha bräckt vatten så MÅSTE du ha kulfisk, det går inte annars!
      Mvh Patrik

      Kommentar

      • Daniel Blom
        • June 2003
        • 1670

        #4
        Den som är intresserad av bräckvatten får inte missa maj/juni-numret av tyska magasinet Amazonas, som trots namnet skriver om fiskar från hela världen. Redaktör är H-G Evers, känd bland alla malentusiaster.
        Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
        och framgången är given.
        Samuel Clemens
        Mina bilder

        Kommentar

        • JEK
          • March 2007
          • 1467

          #5
          Vart köper man det?
          Mvh.
          Johan - akvarielös!

          Kommentar

          • JEK
            • March 2007
            • 1467

            #6
            Skulle det gå bra att ha både sprutfiskar, kulfiskar, krabbor och slamkrypare?
            Mvh.
            Johan - akvarielös!

            Kommentar

            • Daniel Blom
              • June 2003
              • 1670

              #7
              Ursprungligen postat av Kjaer
              Vart köper man det?
              Ingen aning, jag prenumererar. Här är hemsidan.
              Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
              och framgången är given.
              Samuel Clemens
              Mina bilder

              Kommentar

              • JEK
                • March 2007
                • 1467

                #8
                Okej, tack. Synd att jag inte kan tyska, verkar vara en bra tidning...
                Senast redigerad av JEK; 24 May 2008, 13:34.
                Mvh.
                Johan - akvarielös!

                Kommentar

                • JEK
                  • March 2007
                  • 1467

                  #9
                  Kanske beställer en tidning ändå... Borde väl förstå lite iallafall.
                  Men vad är PLZ för nåt? Man måste skriva det när man registrerar sig.
                  Mvh.
                  Johan - akvarielös!

                  Kommentar

                  • patriksg
                    • May 2007
                    • 1705

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjaer
                    Skulle det gå bra att ha både sprutfiskar, kulfiskar, krabbor och slamkrypare?
                    Jadå, det går. Men nu vet jag inte hur du har tänkt dig med slamkryparen, hur det ska gå upp på land med den landdelen kommer ju ta en del vattenyta. Beror lite på bilken kulfisk du har, men jag tror inte att kulfisken skulle äte den, kanske bara att den tar något ben eller så.
                    Mvh Patrik

                    Kommentar

                    • Ibanez
                      • July 2006
                      • 853

                      #11
                      oj.. visste inte att kulfiskar kunde vara i bräckvatten.. eller det kankse e det mest idealiska?? har länge haft lite småsug efter en puffer..
                      Era fiskar ger jag mina till frukost..

                      Kommentar

                      • Jokerman
                        • June 2008
                        • 1

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjaer
                        Skulle det gå bra att ha både sprutfiskar, kulfiskar, krabbor och slamkrypare?
                        Tänk bara på att krabbor (och olika kräftdjur) kan vara ganska elaka mot bottenlevande fiskar, även större (det är ordentlig kraft i de klorna).
                        Vice versa så är små krabbor favoritmat för kulfiskar.

                        Min erfarenhet av slamkrypare är att de är mycket lättstressade och bör nog helst bara umgås med lugna fiskar, som dessutom då bör fixa (lätt) bräckvatten och lågt vattenstånd.
                        Jag har haft både kulfiskar och sprutfiskar med mina och det funkar bra.
                        Eldålar och muränor kan också vara lämpliga kompisar, liksom malar. Andra gobis funkar också. Humlafiskar är närbesläktade men kan nog lätt bli mat (slamkrypare äter fiskar med god aptit).
                        Månfiskar, argus och regnbågsfiskar är mindre lämpliga.

                        Vattnet bör absolut vara bräckt, men man behöver nog inte göra någon större vetenskap av detta. Jag har sett vilda exemplar i allt från öppet hav till dammar och diken med rent sötvatten. Mycket viktigt med inskolning naturligtvis, men de anpassar sig lätt.
                        De är revirhävdande och sitter ogärna på samma ställe, så man bör ha ordentliga ytor, både land och vatten och kanske möjlighet att gå upp på flera ställen.
                        Om man inte vill sätta upp ett rent akvaterrarium så finns det konstgjorda "landdelar" (för vattensköldpaddor o dyl) som förmodligen funkar även med slamkrypare.

                        Det verkar dessvärre som om handlarna inte gärna tar in slamkrypare längre, i alla fall inte där jag bor. Misstänker att det handlar om en minskande marknad. Och förmodligen erfarenhet av missnöjda kunder som har släppt ner sina "roliga fiskar" i vanliga sällskapsakvarium (och det funkar inte, oavsett vad vissa handlare kan hävda).

                        Men om man kan få slamkryparna att trivas så är det enligt min mening det absolut trevligaste man kan ha i ett akvarium.

                        Och om någon vet var i västsverige man kan köpa slamkrypare idag så tar jag gärna emot tips.

                        Kommentar

                        • JEK
                          • March 2007
                          • 1467

                          #13
                          Tack för svaret Jokerman!
                          Mvh.
                          Johan - akvarielös!

                          Kommentar

                          • Jens A.
                            • March 2007
                            • 5026

                            #14
                            Site-tips: http://www.brackvattensakvariet.se/
                            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                            Kommentar

                            Arbetssätt...