Hjälp om Tetraodon palembangensis (kulfisk)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ilovemypufferfish
    • January 2008
    • 7

    Hjälp om Tetraodon palembangensis (kulfisk)

    Hej, jag har precis köpt in min sällsynta kulfisk för ca 450 kr i filipstad. Jag har några problem, jag vet direkt inte exakt hur stort han vill ha det. så jag har några frågor.

    1. Hur stort ska han igentligen ha det? lite mer exakt.

    2. Var kan jag köpa snäckor och sånt som dom måste tugga på.

    3. Hur starkt ska deras strömflöde vara?

    4. Vill dom gärna ha gömställen ibland stenar osv.

    Skulle vara trevligt om någon kunnig kunde svara på detta ^^
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    #2
    Hej! En mycket fin art av kulfisk!!! Detta är enligt vad jag läst en sötvattens fisk!!! tror denna tråd var i bräckvatten avdelningen???

    I USA Säger dom att man ska ha den i minst 150L detta tycker jag är för litet då den kan bli ca 20cm!

    Behöver inte så jätte varmt vatten, 23-26 rekomenderar dom

    Snäckor behöver den för att den ska slita ner tänderna, denna art har inte lika stort behov av det som tex Asellus eller Modestus, det vanligaste är att man odlar själv i ett litet kar. När den blir runt 20cm kan jag tänka mig att den kan äte en del musslor som du hittar på Ica eller liknande.

    Fick du beställa den eller hade han sådana inne?
    Mvh Patrik

    Kommentar

    • Ilovemypufferfish
      • January 2008
      • 7

      #3
      Ursprungligen postat av patriksg
      Hej! En mycket fin art av kulfisk!!! Detta är enligt vad jag läst en sötvattens fisk!!! tror denna tråd var i bräckvatten avdelningen???

      I USA Säger dom att man ska ha den i minst 150L detta tycker jag är för litet då den kan bli ca 20cm!

      Behöver inte så jätte varmt vatten, 23-26 rekomenderar dom

      Snäckor behöver den för att den ska slita ner tänderna, denna art har inte lika stort behov av det som tex Asellus eller Modestus, det vanligaste är att man odlar själv i ett litet kar. När den blir runt 20cm kan jag tänka mig att den kan äte en del musslor som du hittar på Ica eller liknande.

      Fick du beställa den eller hade han sådana inne?

      Förlåt att jag använde fel rum, men dessa vill gärna ha lite salt i och de flesta kulfiskarna är bräckvatten så det är säkert nån som kan mycket om dessa i bräckvattens rumet.

      I allafall så undrar jag om de duger med 70 Liters akvarium, den dör inte eller så då?

      Och nej jag köpte den på Akvarieteknik i filipstad, ett mycket annorlunda sortument har dom måste jag säga.

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Bra länkar om kulfiskar:



        Å fasen, hade de större urval i Filipstad nu än när jag var där sist...kanske värt en tripp någon dag, då.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        Arbetssätt...