planer på kulfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommi
    • April 2007
    • 35

    planer på kulfisk

    frågade detta på bräckvattensidan ochså men det är nog mer aktivitet här. Funderar på att skaffa ett akvarium med en kulfisk eller två efter sommaren (om intresset fortfarande är lika stort då). Har alltid gillat dom. Nu så undrar jag lite över dessa och om någon kan ge mig lite tips och förslag.

    Jag är antar att det kommer att bli en grön , nr.8 eller eventuellt en dvärgkulfisk

    1. storlek på akvarium. Jag vet att dom helst skulle vilja simma i 7000 L men vilken minsta volym för att dom ska må bra.

    2. Klarar dom at leva ensamma eller bör man ha sällskap till dom

    3. rekomenderad inredning. (biotop grejs m.m)

    4. hört att dom är agressiva men om man vll ha mer än en... hur mycket större kar?

    skulle vara tacksam för samtliga tips

    //Tommi
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Kulfiskar klarar utmärkt att leva ensamma. Fig 8 och grön kulfisk är nog bland de snälllare arterna , och de kan ha flera av.

    Jag skulle nog rekommendera åtminstone 100 liter för en och minst 150 för två.

    Biotopen bör vara något liknande ett mangroveträsk, med mycket rötter. Vill du ha växter bör du ha snabbväxande och tåliga växter - kulisarna använder knepet att bita tvärs genom bladet om de tror att en snäcka kryper på den andra sidan.

    De behöver "hård" mat för att inte deras tänder ska växa sig allt för stora, du bör ha en snäckodling och mata dom med snäckor nästan varje dag för att de riktigt ska trivas. Annars äter dom hemskt gärna vad som helst, som mysis, räkor och så vidare.

    Fiskar som passar ihop med kulfiskar bör vara ganska snabba och tuffa, men ändå ha lugnt simsätt (regnbågfiskar stressar sönder kulisarna, t ex!) De skall absolut inte ha tankkamrater som har långa fenor!

    Bra siter:

    Senast redigerad av Jens A.; 12 May 2007, 19:13.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • GasseG
      • April 2007
      • 368

      #3
      Tack för de fina länkarna Jens!

      Såg att en hade fått rom iaf av fig8 och jag studerade vattenvärdena och såg att personen i fråga använde SG 1.007. Hur salt är det?
      Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        SG 1.007

        Måste vara någon term jag inte känner igen. Kanske 7 promilles salthalt?

        Kan du ge mej länken dit?
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • matzen
          • February 2004
          • 608

          #5
          Själv har jag et gäng pygmekulfiskar i ett 60-literskar. Helcoola fiskar som man aldrig kan få nog av att titta på. De skall dessutom gå i sötvatten. Och då slipper man hålla på med salt.
          To be or not to be a cichlidlover that´s no question

          Kommentar

          • GasseG
            • April 2007
            • 368

            #6
            Här kommer länken: http://www.thepufferforum.com/forum/...pic.php?t=5000

            Det finns ju inte sååå värst många rapporter om puffodling så det var kul att läsa.
            Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

            Kommentar

            • BengtO
              • May 2005
              • 216

              #7
              I senaste numret av den tyska akvarietidningen Amazonas finns ett antal artiklar om kulfiskar. Mycket bra och fantastiska bilder.

              Kommentar

              • GasseG
                • April 2007
                • 368

                #8
                Ursprungligen postat av BengtO
                I senaste numret av den tyska akvarietidningen Amazonas finns ett antal artiklar om kulfiskar. Mycket bra och fantastiska bilder.
                Vet inte om jag köper en akvarietidning bara för att titta på bilderna!
                Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

                Kommentar

                • Jens A.
                  • March 2007
                  • 5026

                  #9
                  Ursprungligen postat av GasseG
                  Här kommer länken: http://www.thepufferforum.com/forum/...pic.php?t=5000

                  Det finns ju inte sååå värst många rapporter om puffodling så det var kul att läsa.
                  Det gäller salthalten - de nämner det på andra ställen också. 7 promille är brackvatten, vilket fig 8 också ska ha.
                  Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                  Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                  Kommentar

                  • GasseG
                    • April 2007
                    • 368

                    #10
                    Tack så mkt Jens A.

                    7 dl salt per 100 liter alltså?

                    Edit: Vad dum jag är! Viktpromille måste det ju va? 700 gram på 100 liter alltså?
                    Senast redigerad av GasseG; 16 May 2007, 06:20.
                    Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

                    Kommentar

                    • Tommi
                      • April 2007
                      • 35

                      #11
                      tack för alla svar. hur funkar det att ha en odling med sniglar som dom kan mumsa på?

                      Kommentar

                      • Jens A.
                        • March 2007
                        • 5026

                        #12
                        Ursprungligen postat av Tommi
                        tack för alla svar. hur funkar det att ha en odling med sniglar som dom kan mumsa på?
                        Funkar med ett mindre kar, 24 liter eller så, med bara grus som inredning plus en pump. matade mina med gröna ärtor, gurkbitar och annat som blir över i kylskåpet.

                        Jag funderade också på om man kunde använda vilda snäckor till mat också. Om du bor vid västkusten finns det gott om Littorina-snäckor som kulisarna säkert skulle gilla...jag har dock ingen erfarenhet av det.
                        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                        Kommentar

                        • kitkat
                          • March 2007
                          • 58

                          #13
                          Hej!
                          Jag har Humla fiskar i ett bräckvattenkar. När jag köpte dom i affären så simmade dom med Kulfiskar (minns ej sort, men dom vanligaste va det). Då sa hon att man skulle ha 1 msk havssalt per 10 l vatten. Det blir ju ganska lätt att räkna ut då. Och att man ska ha plast växter för vanliga växter tål inte saltet. Men jag har vattenpest i mitt kar å dom växer så det knakar.

                          Kommentar

                          • Jens A.
                            • March 2007
                            • 5026

                            #14
                            Plastväxter är nog bra idé ändå, om man har kulisar. De biter gärna hål i bladen.
                            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                            Kommentar

                            Arbetssätt...