Muräna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mediabrus
    • October 2005
    • 80

    Muräna

    Jag funderar på att skaffa en muräna, Gymnothorax tile.

    Akvariet är 290 liter, dock bara 215 liter vatten. Måtten 120x60x40/30 cm. Inredningen består av blästersand med krossade snäckskal, stående/hängande mangroverötter samt ett stenparti med grottor av sprängsten (granit). Det vill säga fin sand och mycket gömställen. Salthalten ligger på cirka 1.004 och pH 8+ (tillsätter bikarbonat vid delvattenbyte). Filtrering genom blåfilterkuber med en pump på ca 1000 liter/timmen och en på ca 600 liter/timmen. Temperatur ca 25 grader.

    Fiskarna är sprutfisk (Toxotes microlepis), Mogurnda mogurnda, Fig 8 kulfisk och Tiretrack pilnäbb (Mastacembelus armatus). Kanske jag ska skaffa asiatisk näbbgäda (Xenentodon cancila).

    Fungerar muränan med denna uppsättning? Vad bör jag tänka på? Hur är den med matningen? Dela med er av erfarenheter, ni som har eller har haft muräna.
    Senast redigerad av mediabrus; 17 February 2007, 09:26.
    http://www.brackvattensakvariet.se
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Har själv haft en Echidna rodochilus och de är klart kännsliga och skall simma i bräckt vatten. Bör inte gå med stressiga och aggresiva fiskar. Inte för små heller eftersom de äter upp dem. Vill ha mycket gömmor där den söker skydd under dagen för att sedan komma ut på natten. Matas på natten (efter släckning) med köttigt foder. Jag gav min tex. räkstjärtar, torsk bitar och även räkmix slank ner. Ibland kan det vara svårt att få dem att äta dött foder så man kan få mata dem med mindre fiskar. Om du köper en så be att få se att den äter i butiken. För har de väl börjat matstrejka kan det vara svårt att få dem att äta igen. Echidnan skall gå i ett akvarie på minst 360l.

    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • mediabrus
      • October 2005
      • 80

      #3
      Tack för svaret. Jag har läst runt här på forumet och kommit fram till samma sak. Att akvariet ska vara på minst 360 liter motsätter jag mig nog lite. Eftersom det rör sig om bottenlevande fisk som ormlikt rör sig framförallt i sina gömställen behöver den inte ett högt akvarium. Det borde vara bottenytan som ska vara väl tilltagen. Mitt akvarium har en bottenyta på 120x60 cm, dvs ungefär lika stort som ett vanligt 375 liters på 150x50 cm. Kortare, men djupare. Borde fungera. Inredningsmässigt fungerar det mycket bra, det är väldigt mycket gömställen och dessutom fin sand. Matning med "köttigt" foder är inga problem eftersom det är vad övriga fiskar äter. Det problem jag ser är om de inte går ihop med sprutfisk som är aktiva fiskar, dock främst i de övre delarna av karet.
      http://www.brackvattensakvariet.se

      Kommentar

      • C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

        #4
        Inte jag som kommit på volymen. Enligt artbeskrivningar jag läst. Echidnana blir ju runt 40-70cm. Min var ca 45-50cm. Sedan så är dessa mycket rymmningbenägna och tar sig ut ur hål osv.

        //Camilla
        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

        Kommentar

        • mediabrus
          • October 2005
          • 80

          #5
          Jag ber om ursäkt om det jag skrev om storleken verkade oartigt på något sätt, det var inte min mening. Hur som helst, skulle det fungera att ha en G. tile (som blir ca 60 cm) i ett akvarium med bottenytan 120x60 cm? Det är, vad jag förstått, inga speciellt utrymmeskrävande fiskar.

          Kan de gå ihop med sprutfisk, kulfisk, mogurnda och pilnäbb? Eller borde man ha dem i ett eget artakvarium? Det sistnämnda är kanske bäst men i så fall blir det inte aktuellt i dagsläget.
          http://www.brackvattensakvariet.se

          Kommentar

          • C.Ciklid
            • February 2005
            • 12055

            #6
            Jag hade en pilnäbb med muränan. Fast dock valde den att vara mer nedgrävd än innan muränan kom i akvariet. Resterande du nämner vet jag inte hur de fungerar i hop med muränan.
            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

            Kommentar

            • mediabrus
              • October 2005
              • 80

              #7
              Det känns som lika bra att vänta med eventuell muräna tills jag kan ge den ett eget akvarium trots allt. Blev bara lite sugen då jag såg dem på listorna från Imazo och Akvarieteknik.
              http://www.brackvattensakvariet.se

              Kommentar

              • C.Ciklid
                • February 2005
                • 12055

                #8
                Hittade lite mer fakta om du inte redan har det
                "Species name: Gymnothorax tile


                Common Names: Freshwater Morayeel

                Family: Muraenidae (Moray eels)

                Order: Anguilliformes (eels and morays)

                Class: Actinopterygii (ray-finned fishes)

                Max. size: 60 cm / 24 inches

                Environment: Brackishwater

                Origin: Indo-West Pacific: Andaman Islands to Philippines and Indonesia

                Temperament: Non aggressive, consider smaller fish as food
                Company: Non aggresive fishes thats to large to be eaten.

                Water parameters: brackishwater, sligtly alkaline. temperature 75-82° F.

                aquarium setup: These fiches are easily stressed if not the right environment is provided. the most important part of creating this environment is to creata alot of hidingplaces for the eel.(See link for more information) Apart from that, know special demands.

                Feeding: feeder fish and frozen shrimp, fish

                Breeding: unknown
                "

                Jag har för mig att just denna art skall vara rätt knepig att få att överleva. Men alla muräner är ju knepiga över huvud taget.
                Storleken på din bottnen kan fungera. Man märker rätt snart om en muräna inte trivs.

                //Camilla
                De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                Kommentar

                • mediabrus
                  • October 2005
                  • 80

                  #9
                  Tack för infon. Den här informationen har jag på min hemsida www.brackvattensakvariet.tk om Gymnothorax tile:

                  Gymnothorax tile

                  Härkomst: Sydostasien, Indien till Hawaii

                  Storlek: 60 cm

                  Föda: Rovfisk

                  Temperatur: 23-28
                  pH-värde: 7,5-8,5
                  Salthalt:

                  Kommentar:
                  Blir lätt stressad om den inte har många gömställen. Inte speciellt aggressiv, men äter gärna fisk. Eftersom de är så gott som blinda använder de sig av sitt luktsinne för att hitta föda. Kallas ofta för Sötvattensmuräna även om de bör hållas i bräckt vatten. Skymning- och nattaktiv.
                  http://www.brackvattensakvariet.se

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Den borde funka med dem. Jag hade en Echidna rhodochilus ett tag, som jag hade ihop med bl.a nyckelhålsciklider, och andra i liknande storlek, och den brydde sig inte om dem alls. Däremot fick jag servera räkorna precis framför nosen på den, annars var nyckelhålen där blixtsnabbt, och snodde räkan framför muränans nos.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    Arbetssätt...