Tigerfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mediabrus
    • October 2005
    • 80

    Tigerfisk

    Någon som har erfarenhet av tigerfisk, Coius quadrifasciatus eller Dantoides microlepis? Hur fort växer de?

    Jag har sett att de har båda arterna på Imazo v/s Akvarieteknik och måste säga att jag är inte så lite sugen på att skaffa några individer av denna mycket vackra och imponerande fisk. Det är främst D. microlepis jag är sugen på och de är ca 2 cm stora nu.

    Skulle det gå att göda upp låt oss säga tre-fyra stycken några centimeter i ett akvarium med måtten 65x35x35 för att sedan flytta över dem i ett på 120x60x30/40 (med sprutfisk, gobider och möjligtvis även ett par asiatiska näbbgäddor/silvernålar)? Hur lång tid tar det innan de vuxit sig för stora för det akvariet?

    Jag har ett par andra kar som jag skulle kunna göra om till bräckvatten när de behöver ett större (150x50x50 alternativt 135x60x45). De blir ju runt 40 cm och kräver i slutändan ett akvarium på kanske 250x100x60 eller nåt sådant (vilket vi även kommer att skaffa då vi flyttar till hus om några år).

    C. quadrofasciatus är 3-5 cm och hade kunnat gå i sprutfiskakvariet med en gång. Men jag tycker D. microlepis är mycket snyggare.
    http://www.brackvattensakvariet.se
  • Azeah
    • October 2005
    • 266

    #2
    Hej!

    Jag har en D.Quadrifasciatus. Den är ca 6-7cm. Han bor tillsammans i ett 350L med en palletciklid, pakistanbotior, pansarålar och fengädda.

    Dom är extremt glupska och växer därmed fort. Äter allt (inte så förtjust i flingor), älskar levande fisk, räkor, frysfoder , ja det mesta. Munnen är extremt uttöjbar så den kan äta ganska rejält stora saker. Hade en 7cm Arowana, den var borta dagen därpå. En gång åt han 20 neontetror på mindre än ett dygn.

    Om jag ska introducera ny fisk i akvariet så matar jag honom proppfull innan, då har de nya firrarna större chans att aclimatiseras innan de blir inspekterade av tigern.

    När öronålarna på 25cm introducerades i akvariet, funderade tigern på i vilken vinkel dom skulle gå in i munnen : ). Men han insåg snart sin begränsning och gav upp.

    En del fiskar accepterar den utan några som helst problem, han tror nog själv att han är en pakistanbotia. : ) ibland

    Man bör nog inte har mindre än 5 om man ska ha en grupp, då blir det nog för mycket bråk. THE_DUDE här på zoopet har 7 st och det tror jag går bra. Annars bråkar dom hela tiden.

    Vad med kan man säga.?

    Verkligen en tuff fisk med personlighet.
    1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      Dom har bytt namn - igen!

      Datnioides microlepis bytte namn till Coius microlepis 1994 och sedan tillbaks till Datnioides microlepis igen 2000 när man upptäckta att släktet Coius i själva verket var en klätterfisk.

      Med Datnioides quadrifasciatus är det lite rörigare. Även den hörde till släktet Coius ett tag men den ska nu heta Datnioides polota.

      Kommentar

      • mediabrus
        • October 2005
        • 80

        #4
        Jag tackar för svaren. Jag får ändra namnen på hemsidan. Det är jobbigt när man ändrar namn hit och dit. Hur pass uppdaterade är www.fishbase.org?

        Så det går bra att köra en ensam individ eller minst fem? Då har jag något att tänka på. Antingen en ensam nu eller en grupp på 5-7 individer när vi flyttar. Jag tror verkligen att detta är en fisk som jag skulle älska av hjärta och själ!
        http://www.brackvattensakvariet.se

        Kommentar

        • mediabrus
          • October 2005
          • 80

          #5
          Jag upptäckte att jag kört D. quadrofasciatus och D. polota som två helt olika arter. Så fel det kan bli.

          Hur som helst. Tror ni att det skulle gå att köra en individ av D. microlepis tilsammans med sprutfisk (T. microlepis) och Mogurnda mogurnda samt en tiretrack pilnäbb? Tigern kommer ju att vara liten när jag köper den och alla i karet är storätare.
          Senast redigerad av mediabrus; 10 February 2007, 17:28.
          http://www.brackvattensakvariet.se

          Kommentar

          • Azeah
            • October 2005
            • 266

            #6
            Jag vet inte hur dom andra fiskarna du har är men om dom är snälla mot tigern och den inte är så stor så borde det nog fungera.
            1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

            Kommentar

            • mediabrus
              • October 2005
              • 80

              #7
              Tigern är mellan 2 och 5 cm beroende på vilken art jag skulle välja. Så den är liten med andra ord. Därför funderar jag på om man skulle dra upp den en storlek eller två i ett eget litet kar på 80 liter inan jag släpper ner den. Mina Toxotes microlepis har stora munnar även om de inte är fullvuxna. Jag ska fundera en stund på hur det blir med det hela. Hur pass snabbt växer de? Är de 30 cm på ett halvår, ett år eller tre år?
              http://www.brackvattensakvariet.se

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #8
                Ursprungligen postat av mediabrus
                Jag tackar för svaren. Jag får ändra namnen på hemsidan. Det är jobbigt när man ändrar namn hit och dit. Hur pass uppdaterade är www.fishbase.org?
                FishBase brukar vara uppdaterad. Men man får tänka på att det är en kompilation. Det blir aldrig bättre än de ingående delarna (jo faktiskt ibland...). Är man osäker kan man jämföra med Eschmeyers Catalog of Fishes: http://www.calacademy.org/research/i...catsearch.html
                Om dom ger samma namn brukar det stämma.

                Kommentar

                • Azeah
                  • October 2005
                  • 266

                  #9
                  Ursprungligen postat av mediabrus
                  Tigern är mellan 2 och 5 cm beroende på vilken art jag skulle välja. Så den är liten med andra ord. Därför funderar jag på om man skulle dra upp den en storlek eller två i ett eget litet kar på 80 liter inan jag släpper ner den. Mina Toxotes microlepis har stora munnar även om de inte är fullvuxna. Jag ska fundera en stund på hur det blir med det hela. Hur pass snabbt växer de? Är de 30 cm på ett halvår, ett år eller tre år?
                  Hur snabbt dom växer kan jag nog inte uttala mig om. Har bara haft min i ca 4-6 mån. Och sååå mycket större har den ju inte blivit sen jag köpte den. SÅ det dröjer nog antal år. Men jag vet inte.
                  1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

                  Kommentar

                  • fesoj
                    • November 2007
                    • 250

                    #10
                    Dammar av tråden och frågar, hur stort kar behöver man för en Datnioides microlepis?
                    112L Golden, höns, gulanka, katter, engelsk bulldog.

                    Kommentar

                    • Riddaren
                      • June 2009
                      • 126

                      #11
                      Jag blev kär direkt i Dantoides microlepis när jag såg den i affären men vad jag kunde luska ut så har de bara lyckats odlas i Indonesien av ett företag som inte vill berätta hur och därför är de ganska så dyra.
                      De som fanns i affären var kanske 3-4 centimeter och kostade 200 kronor styck. Jag skulle lätt kunna betala detta men är skeptisk till om de överlever fullvuxna aequidens rivulatus och flaggciklider. Är det någon som vet?
                      ______________________________________________
                      540 L + 540 L + 47 L
                      Entusiastisk amatör

                      Kommentar

                      • Erik Åhlander
                        • January 2006
                        • 1881

                        #12
                        Datnioides microlepis, Finescale tigerfish, , Tripletails, aquarium


                        Dom blir knappast över 10 kilo. Men det räcker ju till en festmåltid när dom är vuxna. Du har inget annat än flaggcichlider att mata dom med? :-)

                        Kommentar

                        Arbetssätt...