Humlafisk erfarenheter!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SnirreVirre
    • February 2005
    • 33

    Humlafisk erfarenheter!

    Som ni läser funderar jag på några humlor!!

    Hålls och startar upp ett Lowtech kar på 35 liter och en kompis e på mej om humlafiskar.

    Jag vill veta hur många jag kan ha i detta om jag ska ha sånna, om jag kan ha dem ihop med andra firrar, o vad i såfall.

    Ge mej all info ni kan.

    Tack på förhand!

    Mvh Virre
  • Richard.R
    • December 2006
    • 1872

    #2
    tror de är för litet men vad vet jag och så ska man ha i salt annars är de ömtåliga
    396L SA biotop
    128L SA biotop
    54L SA biotop
    54L SA biotop

    Kommentar

    • Richard.R
      • December 2006
      • 1872

      #3
      http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=384 lite info om den iaf
      396L SA biotop
      128L SA biotop
      54L SA biotop
      54L SA biotop

      Kommentar

      • Sabina
        • January 2003
        • 481

        #4
        Jag hade 3 av dessa i ett 100L akvarium med lite salttillsats och många gömställen, de var riktigt trevliga men tyckte de var ganska ömtåliga och inte de lättaste att ha. Jag fick aldrig dem till att föröka sig (vad jag kunde notera) men misstänker att jag hade en hona och två hanar.

        35L är inte att rekommendera till dessa fiskar även om de är små så är de revirhävdande mot varandra och de behöver mer utrymme. 35L är mycket litet. Jag hade som sagt 3 stycken i ett 100L akvarium.

        Mina fick efter ett tag sällskap av guppys, det verkade fungera någorlunda bra. Humlefiskarna gjorde att det inte blev några överlevande guppyyngel i detta akvarium.

        MVH

        Sabina
        Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Om dom skall ha salt eller inte beror nog på vilken art det är. Den finns en nybeskriven från Mekong som verkar vara en ren sötvattensart. Eftersom arterna är ganska lika varandra till utseendet (det finns för närvarande 9 olika arter) får man pröva sig fram - om man inte vet varifrån dom kommer. Om dom inte verkar må bra (med/utan salt) ändrar man till motsatsen.

          Kommentar

          • C.Ciklid
            • February 2005
            • 12055

            #6
            Hade 4 st i ett 65l en gång i tiden m. div. guppys och det fungerade bra. Mina var rätt fredliga (hade mycket växter och gömställen) och väldigt matglada. Dessa små hummlor skulle jag vilja ha igen i ett större kar för jag tycker de är bedårande.

            //Camilla
            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

            Kommentar

            • SnirreVirre
              • February 2005
              • 33

              #7
              Mmm, just därför jag frågar innan jag skaffar för att jag inte visste om någon hade haft dem i så litet kar.

              Har lite problem med att bestämma mej vad jag ska ha i det. Lite dåligt utbud av fiskar som blir VÄLDIGT små.

              Jag har ju redan, i dem andra karen olika tetror, så skulle va kul att ha nått nytt som passa mindre kar. (ej guppy, platy, molly osv)

              Ge mej mera tips. Glad för alla hjälp jag kan få.

              Har nu planterat skruv valisineria, vatten pest, tjockblad o en annan växt jag inte vet populär namnet på än.
              Har köpte typ färgat grus för "barn akvarier" Blir blandat blått grön o vitt grus!

              Tack på förhand// Virre

              Kommentar

              • saltbiff
                • December 2006
                • 607

                #8
                Den jobbiga kompisen som är på henne är..JAAAG!!

                5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                Kommentar

                • mediabrus
                  • October 2005
                  • 80

                  #9
                  En liten, bräckvattenslevande art är glasgoby, Gobiopterus chuno.
                  Den blir bara 3 cm och jag tror inte att den är riktigt lika revirhävdande som humlorna.
                  http://www.brackvattensakvariet.se

                  Kommentar

                  • SnirreVirre
                    • February 2005
                    • 33

                    #10
                    Ja jävla saltbiff!! haha *asg*

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      #11
                      Ursprungligen postat av SnirreVirre

                      Har lite problem med att bestämma mej vad jag ska ha i det. Lite dåligt utbud av fiskar som blir VÄLDIGT små.



                      Tack på förhand// Virre
                      Är det just små bräckvattenfiskar du letar efter, eller bara små överhuvudtaget?
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • SnirreVirre
                        • February 2005
                        • 33

                        #12
                        Är mest små i största allmänhet jag söker efter. Tråden är lagd här just för att jag ville veta mera om humlor innan man bestämmer sej. Var ju inte helt hundra på att man kunde ha dem o 35l vilket jag blev avrådd till.

                        Då jag har grus som är blått o grönt blandat med lite vitt grus så tycker jag ju inte att vad som helst passa in i det heller.

                        Är lite sugen på zebra fiskar o crystalred räkor. Mycket mer har jag inte fastnat för!

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          #13
                          Har du kollat på dvärgrasboror? T ex Boraras brigittae, B.maculatus, B.merah och B.micros?
                          Sen finns ju små bettor, små blåögon som t ex Pseudomugil gertrudae eller den helt nya Microrasbora sp. "Galaxy" som har en "egen" tråd här på Zoopet:
                          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=95962 men då kanske det är dags att göra en ny tråd, eller fortsätta i en gammal som handlar om såna firrar
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • bettaman
                            • June 2008
                            • 127

                            #14
                            jag hade den i ett akvarium utan salt och den klarade sig

                            Kommentar

                            Arbetssätt...