Ancistrus i Bräckt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bubbel
    • December 2004
    • 37

    Ancistrus i Bräckt?

    Jag har en räka och en ancistrus i ett 20l. Dom är ju roliga att se på, när de visar sig. Men nu ska jag fixa upp ett större bräckvatten för att ha kulfisk, så det känns som att man har någon att prata med i akvariet. Har hört att kulfisken kanske äter upp de andra, men jag hoppas räkan hinner undan (han e en kvick en). Kan jag ha ancistrus och räkan i bräckvatten eller mår de dåligt då? Vem ska annars äta alger och annat överblivet?

    Hejhopp!
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    Det finns annars kulfiskar som är sötvattensfiskar. Räkan tror jag blir mat snabbt, det gör platyynglen i vårt kar.

    Kommentar

    • Bubbel
      • December 2004
      • 37

      #3
      Hmm, jo. Men jag hittar bara Grön Kulfisk här i min lilla stad, och så är det ju så fina färger på han! Såg här i tidigare tråd att Ancistrus går bra med bräckt, om man vänjer honom långsamt, men kanske räkan ska få vara kvar i 20l. Så han inte blir lunch? Kanske ha snigelodling i det till Kulfisken? Kanske det kan vara något...

      Kommentar

      • _Lena_
        • June 2006
        • 1273

        #4
        Du kan ju ha snigelodling i 20-litaren. Du kan säkert få plocka sniglar gratis i zoobutiken

        Kommentar

        • Yonaz
          • January 2006
          • 28

          #5
          Räkan kommer helt säkert bli mat åt kulfisken, tro mig! Om du skall köra grön kulfisk i ett kar bör du ha MINST 45x45 / kulfisk! När de är små kan det gå bra men helt plötsligt kommer du hitta någon med uppsliten buk och det är ju inte roligt...

          Om du skaffar ett 80-120 literskar kan du säkert stoppa ned 2-3 Figure 8 kulfiskar i det. Dock ska du nog passa dig för att blanda ned så många nadra firrar i ett så litet kar. Om du vill ha några kulfiskar med andra fiskar bör det vara på minst 200 liter och med mycket gömställen! Dessutom måste de andra fiskarna vara snabba så de kommer undan attackerna! Bättre med snabba än stora fiskar!

          Annars går det bra med ancistrus i svagt bräckt vatten, se bara till att sakta öka salthalten... Å kör snigelodling i 20 L karet, det kommer kulfirrarna att gilla när du slänger ned några åt dem
          240 L Bräckt - 108 L Bräckt - 47 L Killi - 600 L Utomhusdamm

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471

          Kommentar

          • mff
            • January 2006
            • 91

            #6
            Jag kan inte tänka mig en ancistrus i bräckvatten, ens om vi talar om så lågt som 2-3 promille. Även om du bor i ett litet samhälle borde du ju kunna beställa sötvattenskulfiskar från någon zoo-handlare i närheten.

            Du kan inte ha räkor med kulfiskar. Inte krabbor heller. Inte långsamma fiskar heller. Inte fiskar med långa fenor heller.

            Kommentar

            • Yonaz
              • January 2006
              • 28

              #7
              Jag har haft ancistrus i bräckvatten utan några som helst problem. De klarar dock inte för höga salthalter men mellan 1.001-1.004 är inga problem alls. Sen om man vill ha det biotopriktigt ska man defenitivt skippa ancistrusarna eftersom de inte lver i bräckt vatten naturligt! Detta gäller ju även för dem som kör L-malar i tex malawikar etc. Jag rekomenderar att man inte kör dem i bräckt men om man vill testa i lite lägre salthalter tar de ingen skada.
              240 L Bräckt - 108 L Bräckt - 47 L Killi - 600 L Utomhusdamm

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471

              Kommentar

              • Bubbel
                • December 2004
                • 37

                #8
                Jag håller nu på att starta upp ett 54L bräck till EN kulfisk (tetraodon nigroviridis) och min ancistrus. I Zoo-butiken sa de att det skulle räcka med 54L till "kulan", på nätet har jag hittat info om att de ska ha minst 60L. Jag hoppas att han kommer trivas. Har lixom inte plats för ett större...

                De flesta jag hört med verkar få det att funka bra med ancistrus i bräck. Har hört att en dl salt till 100l vatten är en bra blandning, vad blir det i 1.000 skalan? (Fattar inte riktigt den).

                Ska låta räkan vara kvar i 20L med sniglarna. Han sa att han inte var sugen på att bli fiskmat, och han är mig varm om hjärtat.

                Kommentar

                • Yonaz
                  • January 2006
                  • 28

                  #9
                  Du kommer inte kunna ha den typen av kulfisk i ett 54 l kar när den är fullvuxen, eller den kommer inte trivas riktigt bra iaf. Men det tar säkert 2 år innan den är riktigt stor(ca 10-15 cm) så du kan ha den där ett bra tag. Däremot kommer den inte alls att trivas med bara 1 dl salt per hundra liter! Köp salt som ska vara i saltvattensakvarium och stoppa ned minst 0.5 dl / 10 liter, gärna mer! Dessa kulfiskar vill ha hög andel salt i sina kar och dör i princip alltid inom några månader om du inte har tillräckligt med salt. Ge honom även snäckor minst en gång i veckan så inte tanden växer sig för stor...
                  240 L Bräckt - 108 L Bräckt - 47 L Killi - 600 L Utomhusdamm

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471

                  Kommentar

                  • Bubbel
                    • December 2004
                    • 37

                    #10
                    Ursprungligen postat av Yonaz
                    Du kommer inte kunna ha den typen av kulfisk i ett 54 l kar när den är fullvuxen, eller den kommer inte trivas riktigt bra iaf. Men det tar säkert 2 år innan den är riktigt stor(ca 10-15 cm) så du kan ha den där ett bra tag. Däremot kommer den inte alls att trivas med bara 1 dl salt per hundra liter! Köp salt som ska vara i saltvattensakvarium och stoppa ned minst 0.5 dl / 10 liter, gärna mer! Dessa kulfiskar vill ha hög andel salt i sina kar och dör i princip alltid inom några månader om du inte har tillräckligt med salt. Ge honom även snäckor minst en gång i veckan så inte tanden växer sig för stor...
                    Ok, jag trodde med att han skulle behöva mer plats när han blir större. Då kanske jag har plats för större kar oxå.

                    Jag har hört så mycket olika med kulfisk att man kan ha dem i nästan sötvatten till bräckt men inte helt salt. Med 0,5dl/10l, vad blir det i 1.000 skalan? Jag fattar inte riktigt den. Hur mycket salt är det per liter när man har 1.000?

                    Och! Kommer ancsistrus må bra i den höga salthalten? Det har jag lite svårt att tro. Kanske han måste stanna i lilla? Skulle ju vara roligt för honom att oxå få lite mer plats.

                    Kommentar

                    • Yonaz
                      • January 2006
                      • 28

                      #11
                      Eftersom salt väger lite olika beroende på fukthalt i saltet kan man inte säga något exakt. Dock kan man säga på ett ungefär att 0.5 dl / 10 l är ca 1.005 på salttäthetsskalan, 1 dl / 10 l är ca 1.010 osv.

                      Grön kulfisk(eller grön prickig som man kanske ska säga) lever oftast ganska bra i svagt bräckt vatten. Dock dör de alltid efter ett tag pga den låga salthalten. Så om du ska ha grön kulfisk rekomenderar jag högre salthalt. MINST 0.5 dl / 10 l vatten och då gärna riktigt "saltvattenssalt" som köpes i någon akvariebutik. Tänk också på att grön kulfisk vill ha hårt vatten, så om du har rötter i karet bör du filtrera genom kalk och tillsätta någon tesked bikarbonat / 10 l vatten.

                      En annan kulfisk som du kan ha i lite lägre salthalter (mellan 0.1-0.8 dl / 10 L) är fig 8 kulfisken. Den är dessutom lite mindre aggressiv och mindre till storlek(även om den kan vara bitsk den också!). Du skulle kanske kunna ha två fig 8 i det akvariet...

                      Ancistrusen kommer troligtvis inte må speciellt bra i högra salthalt än 1.005 så du kanske skall köra den i ett annat kar om du har grön kulfisk.

                      Sedan finns även rödögd kulfisk som kan gå i rent sötvatten, men dessa kan vara oerhört aggressiva och du kan endast ha en eller möjligtvis ett par av dessa i en 54 L balja. De blir runt 5 cm så de växer sig inte speciellt stora.

                      Men jag tycker du skall testa! Vill ju inte skämma dig så du inte testar bräckvatten vilket vore synd. Skriv gärna hur det går...
                      240 L Bräckt - 108 L Bräckt - 47 L Killi - 600 L Utomhusdamm

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471

                      Kommentar

                      • Bubbel
                        • December 2004
                        • 37

                        #12
                        Ursprungligen postat av Yonaz
                        Eftersom salt väger lite olika beroende på fukthalt i saltet kan man inte säga något exakt. Dock kan man säga på ett ungefär att 0.5 dl / 10 l är ca 1.005 på salttäthetsskalan, 1 dl / 10 l är ca 1.010 osv.
                        (...)
                        Men jag tycker du skall testa! Vill ju inte skämma dig så du inte testar bräckvatten vilket vore synd. Skriv gärna hur det går...
                        Hmm, jo. Tack - nu förstår jag salttäthetsskalan. Jag håller på att vänja in dem sakta men säkert.

                        Skulle ju vara kul att ha ancistrus i det större - men vi får se, han kommer nog inte att trivas. Ska även höra mig för om fig8 i butiken... Den var jättefin den med

                        Ännu så kör jag bara igång det nya och ska sätta i några kamekazefiskar för att få igång bakterierna. Tänkte några små som kanske kunde bo i 20L sen ihop med räkan, ev ancistrus (- stackarn) o sniglarna. Endlers eller killi som kamekaze (fast killi är ju lite dyrt - om de dör...)?

                        Ska även då höra om hur jag ska få in kalk i pumpen (?) och bikarbonat (?). Är det samma som man bakar med?

                        Kanske är idé att inköpa vattentest för hårdhet? Vilka mer test kan det vara bra att ha när man kör bräckt (har redan ph och nitrit)? Har du tips på några fina växter? Kanske ska försöka få i lite fina stenar istället för rötter. . . bygga upp en grotta... mja mja. . . lite tid har jag nog på mig att bestämma mig.

                        Tack för ditt stöd

                        Kommentar

                        • Yonaz
                          • January 2006
                          • 28

                          #13
                          Bikarbonat är vanligt som du bakar med, det tillsätter du när du byter vatten. Stoppa ned ca en tesked / 10 liter vatten som du byter. Kalket får du antigen lägga direkt i karet eller i pumpen på n¨ågot sätt.

                          Med väster kan det bli svårt då du har salt i vattnet. Men prova med crinum tainum löken, den funkar hyffsat.

                          Lycka till!
                          240 L Bräckt - 108 L Bräckt - 47 L Killi - 600 L Utomhusdamm

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471

                          Kommentar

                          Arbetssätt...