Sprutfiskar!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malcus
    • June 2006
    • 555

    #16
    Det där var riktigt snyggt!!!
    Ska du komplitera med någon annan sorts bräckvatten fisk också eller?
    Om du inte redan har så fixa en bananflugeodling i akvariet

    Kommentar

    • mff
      • January 2006
      • 91

      #17
      Mangroven såg fin ut - antagligen R.mangle. När du gör delvattenbyte är det en bra idé att variera salttillsatsen - hoppa över saltet ibland - bräckvattensfiskar brukar gilla det.
      Kul att se bräckvatten. Funderar du på andra fiskar ihop med sprutfiskarna finns det häftiga gobier och pilnäbbar du kan ha i den nedre delen av karet och fyrögon uppe vid ytan (falska indiska och äkta sydamerikanska).
      Se upp med kulfiskar bara - sprutfiskarna rör de antagligen inte (hinner inte) men långsammare fiskar biter de i.

      /Markus

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #18
        Ursprungligen postat av mff
        Funderar du på andra fiskar ihop med sprutfiskarna finns det häftiga gobier och pilnäbbar du kan ha i den nedre delen av karet
        /Markus
        Vilka pilnäbbar klarar brackvatten?

        Kommentar

        • Alexander Ylipää
          • May 2003
          • 1831

          #19
          Ursprungligen postat av mff
          Mangroven såg fin ut - antagligen R.mangle. När du gör delvattenbyte är det en bra idé att variera salttillsatsen - hoppa över saltet ibland - bräckvattensfiskar brukar gilla det.
          Kul att se bräckvatten. Funderar du på andra fiskar ihop med sprutfiskarna finns det häftiga gobier och pilnäbbar du kan ha i den nedre delen av karet och fyrögon uppe vid ytan (falska indiska och äkta sydamerikanska).
          Se upp med kulfiskar bara - sprutfiskarna rör de antagligen inte (hinner inte) men långsammare fiskar biter de i.

          /Markus
          Tackar. Jag har funderat på andra fiskar, men har beslutat att endast köra på sprutfiskar. De är nog så roliga
          Med vänlig hälsning
          Alexander

          Kommentar

          • mff
            • January 2006
            • 91

            #20
            Ursprungligen postat av Erik Åhlander
            Vilka pilnäbbar klarar brackvatten?
            Många pilnäbbsarter lever i mangroveområden/flodmynningar (väl...?)
            Har för mig att eldpilnäbben rör sig mellan bräckt och sött.

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #21
              Ursprungligen postat av mff
              Många pilnäbbsarter lever i mangroveområden/flodmynningar (väl...?)
              Har för mig att eldpilnäbben rör sig mellan bräckt och sött.
              Jag har hittat uppgifter att Macrognathus aral och Macrognathus pancalus har påträffats i brackvatten! Däremot inget säkert belägg för eldålen (Mastacembelus erythrotaenia). Var har du hittat uppgiften?

              (Men jag skulle ända inte våga släppa en pilnäbb i brackvatten om jag inte visste att den var fångad i brackvatten.)

              Kommentar

              Arbetssätt...