Sprutfiskar!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    • May 2003
    • 1831

    Sprutfiskar!!

    Nu har man blivit lack, har gått och beställt en grupp på 10 st sprutfiskar. Har inrett ett 540 med rötter, stenar och fredskallor. "Kallornas" rötter verkar tåla att stå i konstant vatten då vi har det i malakvariet också. Kör med hälften ifyllt med vatten och har skapat liten landel och en litet "vattenfall" av utblåset från ytterfiltret som vilar på en rot. Några landdelar här och var.

    Har någon här erfarenheter av sprutfiskar? Bräcktvatten skall det vara och tänkte använda mina axaltabletter för att få en bra salthalt. Men kan någon berätta hur många saltkuber man behöver till ett sånt kar? (250 liter vatten)
    Med vänlig hälsning
    Alexander
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Vilken salthalt vill du ha?
    Till 8 promille behöver du 8 gram salt per liter, dvs totalt 2 kilo om du har 250 liter vatten i tanken. Det går att ha lägre och högre, men mitt intryck är att de flesta brukar parkera kring 8 promille.

    EDIT; visstja, ett par hundra gram bikarbonat skadar inte också.

    EDIT 2; kallorna kommer att tvärdö av saltet... Vet inte vad fredskallor tål, men eventuellt kanske du borde lägga dig nere vid 1 promille salthalt eller så f ör att öka kallornas chans att överleva.
    Senast redigerad av Azur; 28 August 2006, 18:53.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Som du kan se i artbeskrivningen http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=407 så behöver de ju inte så jättemycket salt.
      Men uppriktigt sagt vet jag inte vad axaltabletter är för något - man hänger väl inte med i utvecklingen utan kör med grovsalt som man alltid har gjort
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        0.2 - 0.5% motsvarar 2-5 promille (500g - 1.25 kilo salt till 250 liter). F.ö. ungefär samma salthalt som i stockholms skärgård, så om du bor där har du gratis vatten...

        Jag törs inte gissa om växterna tål det.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Det finns flera olika arter av sprutfiskar. Vissa skall ha rent sötvatten, andra brackvatten. Tag reda på vilken art det är (och lita inte 100%ig på handlaren!) innan du gör iordning vattnet.

          Kommentar

          • ola sjödin
            • March 2005
            • 31

            #6
            Hej Alexander
            Jag har haft sprutfiskar många gånger och det är verkligen läckra firrar. I handeln ser man oftast T.chataereus trots att det står T.jaculator i listan. Vad gäller saltbehov så skulle inte jag lita på rekommendationer kopplade till en viss art utan det beror nog snarare på fångstplats. Flera arter har enorma utbredningsområden. En bra sak är att de flesta mangrovefirrar klarar stora svängningar under kort tid (Jfr. tidvattenskiftningar med påfyllning av rent havsvatten på kanske bara en timme). Jag har alltid tillsatt salt till bräckvattensfiskarna enligt tekniken "lagom många nävar till lagom mycket vatten".
            PS. Har du övervägt sötvattens(=bräckvattens)muräna tillsammans med dem?

            / Ola Sjödin, Piteå

            Kommentar

            • Alexander Ylipää
              • May 2003
              • 1831

              #7
              Hej Ola!

              Som tur så är så är ju bräcktvattensfiskarna väldigt anpassningsbara, slår i en liten bråkdel salt nu till början för att se hur växterna reagerar.

              Muräna tror jag inte det blir, har slängt i 10 st sötvattenskräftor (3 cm) som jag tror inte skulle gilla det sällskapet

              På torsdag kommer fiskarna.
              Med vänlig hälsning
              Alexander

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #8
                Toxotes kimberleyensis och T. lorentzi är rena sötvattensarter. Troligen även T. oligolepis, T. microlepis och T. blythii. Dom resterande två, T. chatareus och T. jaculatrix är brackvattensarter. De två sistnämda är säkert de vanligaste i handeln, och det är vanligen de namnen de säljs som. Åtminstone T. microlepis borde även den förekomma i handeln eftersom den lever på samma ställe som många av de akvariefiskar som importeras från Sydostasien.

                Det är inte så lätt att artbestämma dem eftersom informationen inte finns samlad på ett ställe.

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #9
                  Fel av mig.

                  Här finns en bestämningsnyckel! (sidan 229-230).

                  Hör av dig om du har problem att använda den.

                  Kommentar

                  • Alexander Ylipää
                    • May 2003
                    • 1831

                    #10
                    Ikoppade och klara! fick även se lite sprut av dem de första halvtimmen Stor mun har de också, de nöp direkt några av mina småkräftor som jag hade där i sen tidigare, vilket inte var meningen att bli mat.
                    Med vänlig hälsning
                    Alexander

                    Kommentar

                    • ola sjödin
                      • March 2005
                      • 31

                      #11
                      Det dog en del fisk hos oss i sommar på grund av värmen så jag har bara en sprutfisk T. chataereus (12cm), en muräna (35-40 cm) och en diamantciklid kvar. Fyra lite större (10-12 cm) sprutisar är beställda och kommer förhoppningsvis imorgon, tisdag.
                      Jag har ingen aning om art så det återstår att se.
                      Nu fattas bara lite mangroveplantor...

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Nu vet jag inte vad för kräftor du har, men många sötvattenskräftor (t.ex. de svenska arterna) är väldigt känsliga mot salt. Det finns inte kräftor i östersjön, t.ex., trots den låga salthalten.

                        (Haha, besökte just "kräftmytkrossaren" och en av de 'myter' de krossar är att flodkräftan är inplanterad. Saken är bara den att den troligen är just inplanterad under medeltiden, precis som cirka 1500 andra 'svenska' arter, eftersom den inte kan vare sig ta sig runt bottenviken <för kallt> eller korsa östersjön <för salt>.)
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Alexander Ylipää
                          • May 2003
                          • 1831

                          #13
                          På torsdag kommer 4 st mangroveplantor som ajg köpt av en privatperson. Skall bli kul o se hur de ser ut
                          Med vänlig hälsning
                          Alexander

                          Kommentar

                          • mff
                            • January 2006
                            • 91

                            #14
                            E de Rhizophora mangle?

                            Kommentar

                            • Alexander Ylipää
                              • May 2003
                              • 1831

                              #15
                              Jäklar nu börjar de lägga på sig lite, kul.


                              Här kommer lite bilder!

                              Med vänlig hälsning
                              Alexander

                              Kommentar

                              Arbetssätt...