50cm kub - bräckvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin_Hedstrom
    • January 2005
    • 1818

    50cm kub - bräckvatten

    Funderar lite på att göra mig en kub (50cm) och ha bräckvatten. Vad finns det för kul fiskar som man skulle kunna ha?
    Funkar något grönt typ tång eller nått annat i växtväg?
    /Robin Hedström
    http://www.robinhedstrom.se/
  • Vandal
    • January 2006
    • 1655

    #2
    kul fiskar?
    kulfiskar!
    kunde inte låta bli...
    växter är värre men jag har fått anubias, vallisneria,javaormbunke och cabomba att fungera i bräckt... dock inte med kulfiskar som gärna biter sönder allt vad växter heter...

    övriga fiskar som är roliga är ju fyrögon, argusfisk, månfisk, sprutfisk och mollies, men ett 50x50x50 är nog i minsta laget för fyrögonen och de andra går ha som yngel men växer snabbt ur, gul ciklid (indisk) går ha i bräckt, likaså madagaskarcikliderna och vissa hemichromisar. dessutom finns ju flera sorters gobies, men de är ofta små, sötvattensmuräna funkar i bräckt men även där tror jag karet är i minsta laget och då klättrar muränan ur...

    good luck /petter
    over and out /Petter
    Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

    http://saltvattenvandal.blogspot.com/

    Kommentar

    • Robin_Hedstrom
      • January 2005
      • 1818

      #3
      Nej ingen felaktig särskrivning här inte. Kul fiskar ska det vara. alltså roliga fiskar.

      Är lite inne på Pomacentrus-släktet samt Paraglyphidodon-släktet.
      Mangrove från botten och upp ur karet samt någon cool stark spot.
      /Robin Hedström
      http://www.robinhedstrom.se/

      Kommentar

      • petrol
        • January 2002
        • 124

        #4
        [QUOTE=Robin_Hedstrom]Är lite inne på Pomacentrus-släktet samt Paraglyphidodon-släktet.
        [QUOTE]
        Men.. Det är saltvattensfiskar?? Eller är det något underart som lever i bräckt vatten?
        -----------------------------
        5 meter salt
        http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=13083&page=2

        Kommentar

        • Robin_Hedstrom
          • January 2005
          • 1818

          #5
          En underart i Pomacentrus-släktet lever i bräckt vatten och Paraglyphidodon-släktet har jag hör fungerar i bräckt de med.
          /Robin Hedström
          http://www.robinhedstrom.se/

          Kommentar

          • mff
            • January 2006
            • 91

            #6
            Bräckvatten brukar definieras som salthalt mellan 1.003-1.015, lägger du dig lågt, runt 1.003, kan du nog få vissa akvarieväxter att trivas då, men jag hade först installerat dem i sötvatten och sedan undan för undan ökat salthalten. Ska du ha öppet kar e inga ytvattenfiskar som fyrögon eller sprutfiskar att rekommendera, de hoppar nog ut. Slamkrypare blir nog oxå svårt, de klättrar ut via mangroven...förresten, var får du tag på levande mangrove? Jag vet bara ett ställe i Stockholm.
            Vad gäller fiskar hade jag kollat in gobie-släktet, finns många kul fiskar där, och även bland levandefödare.

            Kommentar

            • Robin_Hedstrom
              • January 2005
              • 1818

              #7
              Mangrove - Var i stockholm? Tror nog att Akvarielagret kan fixa fram åt mig.
              /Robin Hedström
              http://www.robinhedstrom.se/

              Kommentar

              • mff
                • January 2006
                • 91

                #8
                Det enda ställe jag hört talas om är Iguana-zoo.
                En planta där går på 169 :-.

                Kommentar

                • Robin_Hedstrom
                  • January 2005
                  • 1818

                  #9
                  Hur snabbt växer de? Hur funkar de i akvarium?
                  /Robin Hedström
                  http://www.robinhedstrom.se/

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
                    Funderar lite på att göra mig en kub (50cm) och ha bräckvatten. Vad finns det för kul fiskar som man skulle kunna ha?
                    Funkar något grönt typ tång eller nått annat i växtväg?
                    Du har kanske redan kollat - men i alla fall
                    Går du in på avdelningen med växter kan du markera "accepterar bräckvatten" och sedan söka
                    Går du in på fiskavdelningen kan du ju markera för "bräckvatten" och sedan söka. Synd att akvariet är så pass litet - finns många trevliga bräckisar men de flesta vill ha ett större akvarium
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Robin_Hedstrom
                      • January 2005
                      • 1818

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Du har kanske redan kollat - men i alla fall
                      Går du in på avdelningen med växter kan du markera "accepterar bräckvatten" och sedan söka
                      Går du in på fiskavdelningen kan du ju markera för "bräckvatten" och sedan söka. Synd att akvariet är så pass litet - finns många trevliga bräckisar men de flesta vill ha ett större akvarium
                      Jag kikade lite på fiskarna men inte växter så det ska jag göra. Vad det gäller för litet akvarium för vissa fiskar så går det ju ha dem som småttingar och sen lämna bort dem när de blir för stora.
                      /Robin Hedström
                      http://www.robinhedstrom.se/

                      Kommentar

                      • mff
                        • January 2006
                        • 91

                        #12
                        Jag vet inte hur fort de växer generellt. Jag hade en planta för några år sedan som tog sig fram här i livet i maklig takt. När jag planterade om honom för att göra hans liv bättre dog han istället...
                        Det tycks inte finnas så mycket info överhuvudtaget om hur man etablerar trovärdiga mangrovebiotoper; vi e väl inte så många som är intresserade. Det jag vet har jag som regel själv fått pröva mig fram till och det har kostat både tid, tårar, svett, blod och pengar...ta bara en sån sak som bildandet av en mjuk, fuktig och lerig landmassa som är lite över och lite under vattennivån - med möjligheter för t ex krabbor att gräva hålor i - vilken övergår i den grunda vattendelen med ett även där lerliknande bottensubstrat och för att slutligen knäcka akvaristen krävs ju att denne får till en adekvat filtrering och cirkulation av vattnet...fast å andra sidan, är det inte just problemen/frågeställningen som utgör minst halva nöjet för akvaristen?
                        Dock, alla bräckvattenskar behöver ju varken landdel eller lerigt bottensubstrat vilket förenklar bräckvattensakvaristiken avsevärt.

                        Kommentar

                        • Robin_Hedstrom
                          • January 2005
                          • 1818

                          #13
                          Vet faktiskt inte hur flickvännen har tänkt sig med mangroven. Hon får fixa det där. =) Jag väljer fisk. :P
                          /Robin Hedström
                          http://www.robinhedstrom.se/

                          Kommentar

                          • Erik...
                            • May 2006
                            • 1459

                            #14
                            Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
                            En underart i Pomacentrus-släktet lever i bräckt vatten och Paraglyphidodon-släktet har jag hör fungerar i bräckt de med.
                            Låter som om det du egentligen vill ha är ett saltvatten, inte för att jag vet exakt vilka arter du pratar om men det finns väldigt många arter av de släktena och närstånde släkten i saltvatten som är mycket snygga och mycket tåliga. Att en fisk "fungerar i bräckt" innebär inte automatiskt att den kommer att trivas i allt från nästan salt till nästan rent sötvatten. Många arter av kanske framförallt Pomacentrus är så härdiga att säkert fixar att överleva i ganska häftigt utspätt saltvatten, men det är knappast så de kommer att trivas eller göra sig bäst.

                            Om du kör riktigt saltvatten kan du använda skummare, levande sten och makroalger, och plöstligt kommer allt vara så mycket enklare.

                            Jag är själv inte alls mot bräckvatten, det finns massor av riktigt intressanta riktiga bräckvattensarter, men om det är saltvattensfiskar man egentligen vill ha så vinner man inget på att stressa saltvattensfiskar bräckvatten som på sätt och vis kan vara svårare och krångligare.

                            Kommentar

                            • Robin_Hedstrom
                              • January 2005
                              • 1818

                              #15
                              Om jag hade velat ha saltvatten hade jag naturligtvis skaffat mig det.
                              Du är det bräckvatten som verkar intressant och då funderar jag på fisk som inte är avloppsgråa/bruna och som kan leva i bräckvatten.

                              Sen är den "lilla" skillnaden mellan bräck- och saltvatten typ 5 000 kr i levandesten, tillbehör och utrustning.

                              Jag vill inte ha saltvatten, bara något färggladare än black molly i bräckvattenkaret.
                              /Robin Hedström
                              http://www.robinhedstrom.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...