Slamkryparbiotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mrsister
    • March 2006
    • 4

    Slamkryparbiotop

    Hej, gör här mitt första inlägg. Är en inbiten akvarist sedan många år och har för tillfället ett 600l korallrevskar. Kommer få ett 130l 90*40*40 stående tomt.
    Har tänkt en eller två asiatiska med ev några humlefiskar.

    Har läst de trådar som involverat slamkrypare på forumet men några lämnar lite att önska.

    1. Jag vore hemskt tacksam om några vill visa bilder på sina slamkryparkar, eller tips på länkar med bilder?

    2. Vilken belysning kräver levande Mangrove?

    3. Använder ni ytterfilter för cirkulera "pölen" i akvariet?

    4. Är det en överhängande risk att dessa hoppar över kanten på mitt kar om jag inte har täckglas på, vilket ju jag måste avvara om jag vill ha levande Mangrove. Samt med en sandbank på ena eller båda sidorna blir det ju inte mer än ca 30cm till överkanten?

    5. Var i Sverige kan man hitta dessa till försäljning?

    6. Vad matar ni dessa fiskar med?

    /Robert
  • cecilia
    • January 2003
    • 754

    #2
    1. Jobbar på att få till ett par bra bilder, men har inte lyckats än.
    2. Jag har 36 w och får beskära plantorna rätt hårt för att de ska få plats under täckglaset (katten ramlar i annars). Har en öppen glipa på ungefär 10 cm längs med framkanten. Mangroven (Rhizophora) klarar detta bra, vad den inte tål är att flyttas omkring. Förlorade 5 av ursprungligen 10 plantor vid flytt i november.
    3. Ja.
    4. Den risken finns nog. Men det fungerar som sagt var med täckglas.
    5. Slamkryparna eller mangroven?
    6. Fryst artemia och räkmix, ibland vitamintillskott. Har försökt med levande foder (småsyrsor och mjölmask) men det fungerade inte.

    Mvh Cecilia

    Kommentar

    • Mrsister
      • March 2006
      • 4

      #3
      Hej tack för dina svar, ja jobba lite på bilder, det vore trevligt!

      Ja iof menade jag var man kunde hitta slamkrypare till försäljning, men vid närmare eftertanke har jag inte en susning om var man hittar levande mangrove heller.

      En annan fråga gäller bottensubstratet, ju finare sand desto snyggare men det kanske inte är så praktiskt, vad använder du för sand?

      Mvh Robert

      Kommentar

      • figo
        • October 2004
        • 480

        #4
        Jag har sett levande mangrove på iguanazoo. Du kan kolla på deras hemsida om mangroven finns inne: www.iguanazoo.se
        m.v.h figo. 170 L ,45 L ,21 L

        Kommentar

        • mff
          • January 2006
          • 91

          #5
          Nu vet jag inte var Mrsister bor men på Akvarietjänst i Malmö hoppar det omkring ett gäng Periophthalmodon septemradiatus
          (vietnamesisk slamkrypare).

          /Markus

          Kommentar

          • Mrsister
            • March 2006
            • 4

            #6
            Tack mff, inte för jag bor i Malmö men har bekanta där och alltid bra att veta.
            Jag finns i Göteborgsregionen.

            Kommentar

            • cecilia
              • January 2003
              • 754

              #7
              Hej Markus, jag tror att jag har artbestämt de tre små:

              Håller du med mig?

              Mvh Cecilia

              Kommentar

              • spotUP
                • April 2003
                • 31

                #8
                Ursprungligen postat av Mrsister
                Tack mff, inte för jag bor i Malmö men har bekanta där och alltid bra att veta.
                Jag finns i Göteborgsregionen.
                Han hade ett akvariumm fullproppat med slamkrypare på Trop akvarie import när jag var där för några dagar sen.

                Kommentar

                • Royal Theed
                  • June 2004
                  • 105

                  #9
                  Tyvärr sitter jag inte på min egen dator hemma just nu, men så fort jag kommer hem kan jag maila över ett flertal bra bilder på flera mangrove och slamkrypsakvarier bla mitt eget byggda.
                  Kolla annars på länken här. Mudskipper world.
                  Den är på japanska, men surfa runt lite på diverse länkar så kommer du efter ett tag hitta lite bilder med.


                  Jag använder flora glo till mina mangrove och de växer aldelles utmärkt i det-, lite för bra med. Så beskärning är ibland nödvändigt.

                  Jag använder både ytterfilter och innerfilter. Olika akvarier.

                  Täckglas bör du ha både för att förhindra rymmning samt bibehålla en bra luftfuktighet, tack över lite med myggväv annars.
                  Risken finns att de kryper upp utmed rutan om de är små och smiter den vägen. Jag förlorade en av mina dyrbara indiska slamkrypare på så sätt.
                  Kan tillägga att 130 l kan bli lite för litet för två vietnamesisk slamkrypare, det är viktigt att båda för egna revir. Då de har ca 1 kvm revir i nat tillstånd.

                  Mina slamkrypare har ätit allt som jag stoppat ner. Insekter både gräshoppor, syrsor, skalbaggar, fjärilar osv. Maskar och mindre sniglar samt mysis både levande och fryst, även små fisk. Det enda som de vietnamesisk slamkrypare inte ville ha var frystorkad tubifex. Annars har både torkat och fryst funkat super. Och framförallt levande. Jag brukar göra en egen liten cocktail.
                  750 liters tidvatten med slamkrypare, Periopthalmodon septemradiatus och 200 liters med ny indisk ännu ej vetenskapligt beskriven art.

                  Kommentar

                  • Mrsister
                    • March 2006
                    • 4

                    #10
                    Hej, det vore ju riktigt suveränt om du ville det, längtar efter lite fina bilder. Haha tack för länken, det var ungerfär som man gjorde när man va liten, bara bläddra och titta på bilderna.

                    Men hur många watt har du över Mangroven?

                    Ja det blir nog bara en Slammis, men då kanske man kan inriktiga sig på en större(Afrikansk), eller vad tror du?

                    Vilket bottensubstrat behöver jag till Mangroven?

                    Mvh Robert

                    Kommentar

                    • Royal Theed
                      • June 2004
                      • 105

                      #11
                      Jag skickar ett mail till dig
                      750 liters tidvatten med slamkrypare, Periopthalmodon septemradiatus och 200 liters med ny indisk ännu ej vetenskapligt beskriven art.

                      Kommentar

                      • mff
                        • January 2006
                        • 91

                        #12
                        Hej Royal
                        Jag vill oxå se på dina bilder!
                        /Markus

                        Kommentar

                        • Royal Theed
                          • June 2004
                          • 105

                          #13
                          Jag har mailat dig med nu
                          750 liters tidvatten med slamkrypare, Periopthalmodon septemradiatus och 200 liters med ny indisk ännu ej vetenskapligt beskriven art.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...