Små bräckvattensfiskar??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zirkonxenia
    • January 2006
    • 42

    Små bräckvattensfiskar??

    Hej.

    Jag håller på att fixa till ett asiatiskt bräckvattenskar och har beställt in två slamkrypare men skulle vilja ha en fisk som stannar i vattnet också. Tyvärr är vattendelen inte så stor (67x47 i botten och 2-12 cm djupt) finns det någon liten bräckvattensfisk som går ihop med slamkryparna?

    Har sök på bräckvattensfisk här på zoopet och fått upp humlafisk och gul ciklid. Humlafisken låter elak men cikliden kanske kan fungera?

    Blev väldigt förtjust i Tvåprickig barb men den är ju en sötvattensfisk. Annars lät den som en perfekt fisk för mitt lite dunkla akvarie.

    Jag har hört att slamkrypare kan gå i sötvatten men mår dom verkligen bra av det?
    Senast redigerad av zirkonxenia; 21 February 2006, 16:18.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Javatandkarp skulle nog platsa rätt bra. Den är huvudsakligen en ytfisk, och blir bara runt 3-4 cm (så om du har stora slamkrypare kanske de äter upp dem).
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • zirkonxenia
      • January 2006
      • 42

      #3
      Den skulle fungera bra men tyvärr synas dåligt :/
      Mitt akvarium har endast insyn uppifrån så en genomskinlig fisk skulle bli "osynlig" i mitt lite mörka akvarium (väggarna är svarta). Är dock absolut ett alternativ då det verkar vara lite dåligt med asiatisk bräckvattentålig fisk i handeln.

      Mvh Veronica

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Black molly då kanske?
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • zirkonxenia
          • January 2006
          • 42

          #5
          Då skulle min sambo bli glad men black mollys kommer från amerika och jag jobbar med asien så..

          Jag börjar mer och mer luta åt en gul ciklid, skulle gärna ha ett par men undrar om det inte är lite trångt för det?

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Djupet är i minsta laget för gula ciklider enligt min mening... nån liten halvnäbb då, kanske? Fast det är klart, de är inte heller särskilt färgglada...
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Nils Holmström
              • November 2004
              • 2195

              #7
              På vilket sätt låter humlafisken elak?
              222 liter Malawi

              Kommentar

              • zirkonxenia
                • January 2006
                • 42

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                Djupet är i minsta laget för gula ciklider enligt min mening... nån liten halvnäbb då, kanske? Fast det är klart, de är inte heller särskilt färgglada...
                Hur djupt vill en gul ciklid ha? Det är bara ett hörn som är uppbyggt för att slamfisken ska kunna ta sig upp. Resten är minst 12 cm (svårt att mäta exakt).


                Ursprungligen postat av Nils Holmström
                På vilket sätt låter humlafisken elak?
                Läst på flera ställen att den är aggresiv och äter andra fiskar och jag vill inte skada slamkryparna.


                Har även kikat lite på kulfiskar men dom verkar aldeles för stora för mitt akvarium.

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Om det inte är jätteviktigt att det blir biotopriktigt skulle säkert en eller annan molly funka.
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Nja, humlafisk slåss visserligen lite inbördes, men det är en väldigt liten fisk, så inte skadar den slamkryparna inte, och att äta andra fiskar är nog helt uteslutet. Tvärtom är däremot en möjlighet.

                    En gul ciklid blir vid pass 10 cm, nog kan man hålla den i 12 cm djupt vatten men det känns trångt...

                    Kulfiskar kommer däremot sannolikt att skada dina slamkrypare.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Nils Holmström
                      • November 2004
                      • 2195

                      #11
                      Precis vad jag täntke, humlafiskar är pyttepyttesmå, som att ha getingar som kravlar runt på botten. eller humlor.
                      222 liter Malawi

                      Kommentar

                      • mff
                        • January 2006
                        • 91

                        #12
                        En rolig bräckvattenfisk som hade passat i ditt kar och som dessutom passar in geografiskt är Stigmatogobius sadanundio, den kallas även bl a knightgoby, på svenska riddargoby och ibland även dancing goby, vill jag minnas, eftersom den ibland simmar lite lustigt, som om den "hoppar" fram i trevande, nyfikna danssteg. Snäll e den oxå, tycker jag.

                        Kommentar

                        • Tastyfish
                          • February 2005
                          • 1761

                          #13
                          finns ju toxotes microlepis men... den blir ju 15 cm och nästan lika hög

                          däremot en av dom häftigaste sällskapen till slammisar
                          Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                          Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                          Måste skaffa mig fler djur!

                          Kommentar

                          • zirkonxenia
                            • January 2006
                            • 42

                            #14
                            Tack för alla svar

                            Tyvärr blir det inte bräckvatten riktigt än får nöja mig med sötvatten så länge. Ska dock skriva upp alla förslag så jag vet vad jag ska köpa när det blir dags

                            Kommentar

                            • Triana
                              • January 2005
                              • 840

                              #15
                              hmm.. måste bara tillägga en liten sak,.. Slamkrypare är aggressiva.. de äter små fiskar.. en humlefisk skulle vara mums för min.. har försökt, vissa slamkrypare går med humlafiskar, andra inte. De biter benen av krabbor i de flesta fall och de är jätteskygga fär människor om du inte verkligen lägger ner tid på att göra de tama.

                              Man ska tänka på det när man funderar på slamkrypare, det kommer bli ett jättestort kar, som antagligen kommer sluta med en enda fisk som är väldigt aggresiv, två av tre personer jag talat med.. så den slamkrypare som blir könsmogen först slår ihjäl de andra.. det har sällan med akvariets storlek att göra.. mitt är iaf 400 liter.. det blev slakt i alla fall.. efter ett år tillsammans slog den största ihjäl de andra på en dag. balckmollys kan du utan tvekan mata med.. för de skulle uppfattas som mat och den svarta färgen skulle göra dem lätta att se även för en slamkrypare under vattnet.

                              Jag har haft eremitkrabba med mina.. och just nu har jag två gröna kulfiskar och två "gummiålar" pasar inte så jättebra ihop, men inget blir middag för de andra i alla fall..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...