R.I.P kan jag göra något nästa vända?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zirkonxenia
    • January 2006
    • 42

    R.I.P kan jag göra något nästa vända?

    Hej.

    Jag fick hem en av mina slamkrypare (Periophthalmus barbarus ) igår. Tyvärr hade kompisen dött i frakten och även denna såg inte risk ut. Huden på huvudet var skadad och likaså såg ena ögat konstigt ut. Han verkade dessutom ha haft syrebrist för det enda han gjorde de första minuterna var att ligga och flåsa i vattnet.

    Det jag nu undrar är: kunde jag ha gjort något så han hade överlevt? Jag gjord som man skulle när jag släppte ner honom, nämligen lät han liga och flyta i påsen en stund så att han sakta vande sig vid temperaturen i akvariet. Han hoppade dock snabbt upp på land och kröp ner i sin grotta där han dog under natten. :.(
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Ursprungligen postat av zirkonxenia
    Hej.

    Jag fick hem en av mina slamkrypare (Periophthalmus barbarus ) igår. Tyvärr hade kompisen dött i frakten och även denna såg inte risk ut. Huden på huvudet var skadad och likaså såg ena ögat konstigt ut. Han verkade dessutom ha haft syrebrist för det enda han gjorde de första minuterna var att ligga och flåsa i vattnet.

    Det jag nu undrar är: kunde jag ha gjort något så han hade överlevt? Jag gjord som man skulle när jag släppte ner honom, nämligen lät han liga och flyta i påsen en stund så att han sakta vande sig vid temperaturen i akvariet. Han hoppade dock snabbt upp på land och kröp ner i sin grotta där han dog under natten. :.(
    Hällde du även lite akvarievatten i påsen var 10:e minut?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • mff
      • January 2006
      • 91

      #3
      Var/hur köpte du dom? I en affär? På nätet?

      Kommentar

      • plorozen
        • January 2004
        • 531

        #4
        nej, jag tror inte att du kan ha gjort något.

        Kommentar

        • zirkonxenia
          • January 2006
          • 42

          #5
          Jag köpte dom i en affär och fick givetvis reklamera den jag köpte men det är ju så tråkigt ändå. Hade efter mycket jobb lyckats få vattenvärdena helt rätt och hade byggt en landdel som det stod dom skulle gilla och byggt och donat.

          Nej jag hällde i lite under kanske 2-5 minuter och den stackaren låg och flämtade hela tiden. Undrar om inte syret hade tagit slut eller något sånt.

          Hoppas det går bättre med nästa par.

          Kommentar

          • mff
            • January 2006
            • 91

            #6
            Det verkar inte vara någonting som du skulle kunnat göra annorlunda.
            Däremot misstänker jag att fiskarna varit i dålig kondition redan när affären sålde dem. Kanske har affären en mindre nogräknad leverantör som skickat fiskarna trots att de varit i dåligt skick men om där sen varit nån i affären som varit uppmärksam så skulle man aldrig ha sålt fiskarna vidare till dig.
            Hoppas att du får tag i nya - det är roliga fiskar. Tänk bara på att barbarus blir stora med tiden och att de kan vara väldigt tuffa mot varandra.

            Kommentar

            • zirkonxenia
              • January 2006
              • 42

              #7
              Hon i affären sa att det var stor risk att den skulle dö då den andra hade gjort det men jag kom och hämtade den direkt de hade packat upp den eftersom varken jag eller hon på affären ville låta den ligga i ett vanligt akvarium över natten för att sedan byta till mitt.

              Skönt att höra att jag i alla fall inte gjorde något fel och att det kommer fungera nästa gång bara fiskarna är i bättre skick.

              Jag är medveten om att de blir stora, just nu har jag bara en yta på 93x63 varav hälften eller mer är vattendel (med rötter och stenar ovan vattenytan), halva landdelen är "mark", 1/4 är fin sand och resten är vanlig jord med lite planterat. Det finns två hålor, en i sanden och en i jorden.

              Detta ska bytas ut till hösten och så fort växer dom väl inte?

              Kommentar

              • mff
                • January 2006
                • 91

                #8
                Jag förstår inte vad hon menade med att den ena skulle dö bara för att den andre gjorde det. Storleken på ditt kar låter bra. När slamkryparna kommer till butiken från leverantören brukar de vara ganska små, kanske runt 5 cm.
                Det brukar ta ett par år innan de är uppe i ett par decimeter.
                Glöm inte lite salt i vattnet!

                Kommentar

                • zirkonxenia
                  • January 2006
                  • 42

                  #9
                  Salt har jag

                  Var och köpte lite men vågar inte ha för mycket då jag har sötvattensväxter och två körsbärsräkor.

                  Den jag fick hem var nog kring 10cm och jag blev förvånad då min vän nyligen köpt en och den var bara 4-5cm.


                  Skönt att höra att det kommer räcka. När det blir nytt funderar jag på att ha två vattendelar men vi får se hur terrariet kommer se ut.

                  MVh Veronica

                  Kommentar

                  • plorozen
                    • January 2004
                    • 531

                    #10
                    saltet är väldigt viktigt för bräckvattensfiskar, då de annars lätt drabbas av svampinfektioner. saltet påverkar också deras motståndskraft mot nitrit och ammonium/ammoniak.
                    för en del slamkrypararter så är sötvatten lika dödligt som rent havsvatten.

                    Kommentar

                    • mff
                      • January 2006
                      • 91

                      #11
                      Körsbärsräkor...e de inte dom små lite rödfärgade räkorna på nån cm?
                      Slamkryparna kommer äta upp dom direkt. Annars e räkor bra till att hålla rent, men ska du ha slamkrypare hade jag nog skaffat nån krabba till att hålla rent.

                      Kommentar

                      • zirkonxenia
                        • January 2006
                        • 42

                        #12
                        Jo jag misstänker att det kommer hända ifall slamkryparen får syn på dom. Jag har gjort iordning en rätt stor del av akvariedelen till ett enda stort gömställe och har inte sett dom sen jag köpte dom (några dar) så förhoppningsvis överlever dom.

                        Äts dom upp så äts dom upp och då provar jag med något annat. Visste inte att krabbor gick att ha men det är ju absolut ett alternativ.

                        Kommentar

                        • Triana
                          • January 2005
                          • 840

                          #13
                          krabbor är inte heller någon ide med slamkrypare.. slamkryparna brukar rycka benen av dem.. min kompis kom hem och fann sin mangrovekrabba utan några ben alls.. den dog ganska snart därefter.. skitsorgligt.

                          låter som du inte kunde gjort något, om de transporterades i samma låda/påse skulle jag dock misstänka att det varit slagsmål.

                          Barbarusar blir inte särskilt stora.. de blir 15 cm.. och septembradiatus som brukar levereras som barbarus blir bara tolv (slakt så småninom)
                          Var mycket på din vakt med vad du får för fiskar, akvarieaffärerna vet sällan ett dyft om vad de levereradr och griossisterna bryr sig inte så mycket. Kom ihåg, barbarus, blå ryggfena, septembradiatus röd ryggfena. Bilden på zoopets arkiv vet jag inte vad tusan det är, men, det är varken barbarus eller septembbradiatus i alla fall. Ingen av arterna blir 25 cm lång, jag har ingen aning var de fått det ifrån.. skulle tro akvariets lexikon från mergus som också beskriver barbbarusen och har måttet 25 cm, de visar också upp en bild tillfaktat : en septembradiatus i lekdräckt.

                          Kommentar

                          • zirkonxenia
                            • January 2006
                            • 42

                            #14
                            Ursprungligen postat av Triana
                            krabbor är inte heller någon ide med slamkrypare.. slamkryparna brukar rycka benen av dem.. min kompis kom hem och fann sin mangrovekrabba utan några ben alls.. den dog ganska snart därefter.. skitsorgligt.
                            Jag har fått ett gäng snäckor som jag hoppas kommer hålla botten någorlunda ren ifall räkorna blir middag. Krabba är nog itne något alternativ för mig då jag har ganska stor landdel och 1m klättring uppåt och inte vet om dom hittar tillbaka till vattnet.


                            Ursprungligen postat av Triana
                            Barbarusar blir inte särskilt stora.. de blir 15 cm.. och septembradiatus som brukar levereras som barbarus blir bara tolv (slakt så småninom)
                            Var mycket på din vakt med vad du får för fiskar, akvarieaffärerna vet sällan ett dyft om vad de levereradr och griossisterna bryr sig inte så mycket. Kom ihåg, barbarus, blå ryggfena, septembradiatus röd ryggfena.
                            Tack för all hjälp

                            Ska hålla utkik efter vilken färg det är på fenan. Jag ville helst ha en septembradius men den gick inte att få tag på så jag nöjde mig med en barbarus så jag blir bara glad om butiken/grossisten hade fel fast jag tycker inte om det. Man SKA veta vad det är man säljer. Skönt att höra att den inte blir 25cm i alla fall. Oroade mig lite för hur jag skulle fixa tillräckligt stort akvarium (kommer flytta till 14-19kvm rum i höst).

                            Kommentar

                            • plorozen
                              • January 2004
                              • 531

                              #15
                              glöm inte bort att slamkryparna sin enorma gullighet till trots är aggressiva rovdjur, min barbarus anföll mig varenda gång jag matade honom ur handen(han brukade hoppa och bita mig i fingrarna, han siktade inte ens på maten).

                              Kommentar

                              Arbetssätt...