Slamkrypare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tastyfish
    • February 2005
    • 1761

    Slamkrypare?

    Hej! ja vet att ja frågar om massa saker ang. 110 liters karet men ja kan inte bestämma mig.. ja har funderat på slamkrypare till det.. det är ju uppenbart att sorten barbarus inte fungerar (den vanligaste som blir upp till 25 cm). så va ska ja göra? hadde ju vart roligt om ja kan få tag på nån av dom här:
    Periophthalmus modestus
    Periophthalmodon septemradiatus
    Periophthalmus argentilineatus
    Periophthalmus gracilis
    Periophthalmus malaccensis
    Periophthalmus minutus
    Periophthalmus modustes
    Periophthalmus novaeguineansis
    Periophthalmus novemradiatus
    Periophthalmus waltoni
    Periophthalmus weberi

    men ingen verkar så vanlig... vill ju inte bara ha ett molly kar med mangrove träd i . humla fiskar skulle också vara roligt.. någon som har haft någon av dom arterna eller har andra tips o hjälp ang det här? karet därnere är ju rätt fult o det borde ju var intressant för att det står i hallen o allt.

    hur lång tid tar det för träden att växa? vilka förhållanden är bra för dom? hur fort utvecklar dom "rötter"?

    anledningen till att ja frågar om dom ovanligare men mindre sorterna av slamkrypar familjen är att ja inte har plats till ett till 200 liters o ja vill väldigt gärna testa mangrove träd utan att behöve köpa ett nytt akvarium . finns en hel del andra grejjer som kan funka också.
    Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
    Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
    Måste skaffa mig fler djur!
  • Annika
    • January 2002
    • 2518

    #2
    Jag har haft Etroplus maculatus http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=152 Det är en pigg ciklid som inte blir så stor. Hade ett par i ett 90 liters, salthalt 0,3-0,5%.

    Mina mangrove vill ha mycket ljus och näring. De växer fort på höjden och man kan klippa av toppen om man vill att den skall grena sig. Rötter har de många och långa men bara nere i sanden, inga sådana snygga som man ser på bilder.

    Kommentar

    • Tastyfish
      • February 2005
      • 1761

      #3
      ok tack för svaren synd att du inte kunnde ha med dig några erfarenheter ang. dom andra slamkryparna .
      får väll kolla runt lite när jag praoar i sthlm
      Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
      Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
      Måste skaffa mig fler djur!

      Kommentar

      • Annika
        • January 2002
        • 2518

        #4
        Jag har aldrig sett någon av de andra arterna slamkrypare, bara barbarus.

        Kommentar

        • mff
          • January 2006
          • 91

          #5
          Hej
          Jag har nu ett par av periophthalmodon septemradiatus i ett 105 l.
          I vattnet simmar det omkring några humlegobier.
          Septemradiatus har jag haft några månader nu och de verkar mycket lugnare än barbarus, vilka var väldigt aggressiva. Barbarus måste man ha mycket plats för (de blir 25cm) samt helst en grupp på 6-10 djur - då verkar de bli för upptagna av de andra för att ge sig in på allvarligare slagsmål.

          Septemradiatus kan jag rekommendera, tror inte att de blir större än 1 dm, typ. En annan jag haft säljs i handeln som indisk slamkrypare - den e nog ännu mindre, en periophthalmus art som e snäll o tjusig (tror inte man har gett den nåt namn än).

          Slamkryparna ovan håller du på samma sätt, dvs salt/bräckvatten, runt 25 grader varmt o landdel. Kompatibla fiskar e inte så vanliga i handeln o beror på hur djupt/mycket vatten du ska ha i karet.
          Andra gobier brukar gå bra. Följande blir bara runt decimetern;Riddargoby(Stigmatogobius sadanundio), Awaous strigatus, humlegoby, desertgoby.
          Olika krabbor brukar funka ihop med mindre slamkrypare - Sesarma bidens(den lilla röda thailändska krabban) - ibland stöter man även på vinkarkrabbor i handeln.
          Mangroveskott e jag själv på jakt efter.

          mvh Markus

          Kommentar

          • Annika
            • January 2002
            • 2518

            #6
            mff: Var har du köpt dina slamkrypare?

            Kommentar

            • mff
              • January 2006
              • 91

              #7
              Jag jobbade tidigare i en akvariebutik i Malmö och hade då tillgång till listor från olika grossister. Jag vet ingen butik, åtminstone inte i eller runt Malmö, som tar in slamkrypare utan att man ber dem och förbinder sig att köpa.
              Lite irriterande e de oxå att grossisterna ofta inte har en aning om det vetenskapliga namnet på slamkryparna de säljer. Ofta benämns de bara som afrikansk, asiatisk eller indisk slamkrypare - vilket känns frustrerande med tanke på hur många olika sorters slamkrypare det finns.
              Annika - berätta gärna hur du får din mangrove att trivas. Dessutom - får du veta nåt om var man kan hitta slamkrypare så meddela gärna mig. Det kvittar om det är i Uppsala eller däromkring, ibland yrar jag omkring där oxå.

              mvh Markus

              Kommentar

              • Annika
                • January 2002
                • 2518

                #8
                Jag fick mina mangrove som frön. Jag planterade fröna i rådasand (tror det är 0,8-1,2 mm) så att 1/3 av fröet stack ned i sanden. Vattnet når upp ytterligare 1/3 av fröet, således stack resterande 1/3 av fröet upp ovanför vattenytan (salthalt 0,5%). Det dröjde ganska länge, ca 1 månad, innan de första antydningarna till blad syntes men då hade fröet redan fått rejäla rötter. Det tog 3 månader innan alla frön fått blad.

                Nu när plantorna vuxit till sig lite har jag petat ned näckroslera (från trädgårdshandeln) i sanden som gödning åt plantorna. Mangroven vill ha mycket ljus. Jag har alldeles för dåligt ljus åt den idag, halogenspottar. Funderar på att skaffa ny belysning.

                Kommentar

                • mff
                  • January 2006
                  • 91

                  #9
                  Var/hur fick du tag på fröna?
                  Jag har sett på nätet att man, om jag förstod det rätt, kunde beställa från USA, men de verkade så krångligt...kvantitet, frakt, betalning bla bla...
                  /Markus

                  Kommentar

                  • Annika
                    • January 2002
                    • 2518

                    #10
                    Det var en kille i Linköping (tror jag) som ordnade med beställningen. Vi gick ihop några stycken och beställde tillsammans.

                    Kommentar

                    • zirkonxenia
                      • January 2006
                      • 42

                      #11
                      Jag skulle vilja ha mer information om Periophthalmodon septemradiatus
                      men lyckas inte hitta något. Var kan jag hitta bra information om skötsel, krav och andra fakta kring denna spännande fisk?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...