"sötvattensmuräna"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vandal
    • January 2006
    • 1655

    "sötvattensmuräna"

    tjipp... nån som har erfarenheter av dessa (Gymnothorax spp)... sugen på en i mitt bräckta kar... måste de ha levandefoder? klättrar de lätt ur akvariet?
    over and out /Petter
    Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

    http://saltvattenvandal.blogspot.com/
  • ola sjödin
    • March 2005
    • 31

    #2
    Hejsan
    Jag har en del erfarenhet av denns firre. Jag har haft en för ett par år sedan och nu har jag en igen som har fungerat bra i snart ett år.
    Båda två matstrejkade till en början men efter ett tag föll de för frestelsen att börja äta. Vi matar med tinade skalade räkor och musselkött. Ibland blir det även räkmix av "rovfiskmalawi-typ" med hög andel animaliskt (80%) och låg andel vegetabiliskt innehåll. Då de är lite långsamma i starten vid matdags så brukar jag först krama ur lite vatten ur räkorna så att det luktar ordentligt i vattnet. Då kvicknar muränan till och blir lite alertare. Övriga firrar (diamantciklid, sprutfisk och månfisk) är betydligt snabbare så vi får antingen mata med foderpinne, pincett eller använda något annat trick så att muränan hinner med.
    De lämnar sällan stenhögen så det är viktigt med inredningen och de första veckorna såg man de knappt.
    Orsaken till att den första simmade in i fiskhimlen var den något pinsamma anledningen att den helt enkelt blev ihjältuggad av två små rara vanliga kulfiskar. Ett tips är att inte blanda dessa två fiskar med varandra!
    Lycka till!

    Kommentar

    Arbetssätt...