Pump mm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • myrtassar
    • October 2004
    • 2

    Pump mm

    Har ett sötvatten på 375l. Tänkte göra om det till bräckvatten. Hur går jag till väga..... Tänkte ha Grön kulfisk, Månfisk och Argus.
    1. Kan jag ha kvar det gamla vattnet eller ska jag starta från noll?
    2. Kan jag ha min gamla pump (Ehem 2222/2224) hörde att vissa pumpar inte tåler salt pga att metalldelar rostar?
    3. Ska jag skaffa fiskar först eftersom de brukar gå i sötvatten i zoobutikerna o sen hälla i lite salt i taget?
    4. Kan jag ha kvar praktbotia o zebrabotia?

    Mjau! //Sofie
    Undrar sa en flundra, om gäddan är en fisk.
  • sammy
    • March 2004
    • 282

    #2
    Hej!
    1, Bakteriekulturen som bildas i ett bräckvattenkar skiljer sig från den som finns i ett sötvattenkar - Jag började med allt nytt och höjde salthalten löpande över en vecka... om det är rätt vet jag inte, men det funkade för mig...
    2, Din pump borde fungera fint så länge den har en "ler"-impeller, sen beror det lite på hur pass hög salthalt du vill ha skulle jag tro, ett tips är väl att inte sikta för högt (över 1%, utan snarare kring 0,5-1 %.
    3, Min erfarenhet är att de fiskarter du skriver om brukar gå i bräckvatten i affärerna, men hur som helst så får du vara jättenogrann vid inkoppning, om du använder en stor hink och koppar långsamt över flera timmar så borde det nog gå bra oavsett vilken skillnad det är i salthalt, min erfarenhet är att de klarar mindre förändringar ganska bra..
    4, ? Ingen aning men läs på artbeskrivningarna, står det inget om bräckvatten så fungerar det nog inte, eller bara möjligtvis vid låg salthalt...

    Lycka till!
    240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
    270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
    54 l. Fiskhotell

    Kommentar

    • myrtassar
      • October 2004
      • 2

      #3
      Tack!

      Är verkligen orolig hur det ska gå. Något mer jag ska tänka på?
      Dina kar e verkligen fina!
      Undrar sa en flundra, om gäddan är en fisk.

      Kommentar

      • sammy
        • March 2004
        • 282

        #4
        Tack!

        Det känns inte som att det är så annorlunda än sötvatten, förutom att det behövs en hel del salt... Ett tips är väl att lusläsa artbeskrivningarna för att skapa de rätta förutsättningarna, tex. fint bottengrus, plantor som tål salt, tex. kolplantor och/eller anubior, hydrometer kan vara bra att ha, bör inte kosta mer än 100 spänn, tyvärr så verkar det vara något fel på min... men å andra sidan är det inte livsviktigt att ha en exakt salthalt.

        Sen jag flyttade för en månad sedan så har jag gjort om lite i karen, och så har jag fått indiska ciklidbebisar ... Ska lägga upp nya bilder om ett tag...
        240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
        270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
        54 l. Fiskhotell

        Kommentar

        • plorozen
          • January 2004
          • 531

          #5
          bakteriekulturen är inte annorlunda i ett bräckvattensakvarium, till alla saltvattensakvaristers stora förtret(nitrat är giftigt för levande sten). det är samma bakterier som sköter nitrifikationen. vart har du läst att det är olika bakterier som sköter jobbeT?

          att koppa in fiskar från icke-saltat vatten till saltat vatten så ska man ta det lugnt. vet inte riktigt hur lugnt man ska ta det, eftersom jag bara haft en slamkrypare i ett bräckvattensakvarium, och de är tåliga rackare vad gäller variationer i salthalten.

          man ska vara ännu försiktigare om man ska koppa in den i sötvatten igen. när en fisk hamnar i saltare vatten, så producerar den slem för att hindra salt från att komma in i kroppen någon annan väg än via gälarna(som sköter saltbalansen i fiskens kropp) om den däremot hamnar i sötare vatten alltför snabbt så är det möjligt att gälarna inte hänger med att ändra balansen i fiskkroppen, så saltet vandrar ut via "huden" och fisken kan bli skadad och dö.

          Kommentar

          Arbetssätt...