alternativ till malar och dyl.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • plorozen
    • January 2004
    • 531

    alternativ till malar och dyl.

    är just i görningen att startaupp mitt bräckvattensakvarium, och nu undrar jag om det finns några "städare" man kan ha i bräckvatten. i princip alla malar verkar ju vara känsliga för salt, men finns det några städarfiskar jag kan ha?
  • sammy
    • March 2004
    • 282

    #2
    Jepp... Du kan ha ancistrus som bör klara en del salt (har inte provat själv, men har hört det från många)... Själv har jag kinesiska stenalgätare i ca 0,5% salt det funkar än så länge (ca 2 månader) ...anledningen till att jag inte har ancistrus är att jag vill hålla mig till asien... ... även amanoräkor kan kanske funka men det är jag mindre säker på...
    240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
    270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
    54 l. Fiskhotell

    Kommentar

    • plorozen
      • January 2004
      • 531

      #3
      vilket är raka motsatsen mot vad jag har hört dock, men ska höra mig för.

      kinesisk stenalgätare? menar du Gyrinocheilus aymonieri (kinesisk algätare, vanlig algätare guld)?
      den blir på tok för stor för den mängd vatten jag ska ha, sen så är den inte speciellt trevlig heller.
      fast det hade varit bra, min flickvän har två sådana hon verkligen vill bli av med.

      Kommentar

      Arbetssätt...