Fyrögonfiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Triana
    • January 2005
    • 840

    Fyrögonfiskar?

    Hmm.. jag har funderat ett tag på detta.. jag skulle vilja ha ett par fyrögonfiskar, men jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig, prisklass osv..

    I akvariet har jag just nu tre slamkrypare... jag har sett förr slamkrypare och fyrögonfisk och att slamkryparna inte verkar bry sig om dem alls.. inga mat eller revirkänslor.

    Nu är det så att jag är osäker på storleken.. akvariet är på 1,5 kvadratmeter, kanske 1 kvadratmeter är strömmt bräckvatten.. inte mycket mer än 12 cm djupt, försöker hålla det där då jag inte har mer sand.

    Hur många vill de vara? de är väll stimmfiskar.. Jag tror ju inte att något större stimm skulle få plats i mitt akvarium.. Vill ju inte skaffa ett gäng om de inte skulle trivas... *har ett par misstankar dessutom att det iaf de närmaste månaderna är utanför min prisklass*
  • Triana
    • January 2005
    • 840

    #2
    någon som vet?

    Kommentar

    • Fisktjejen
      • February 2005
      • 310

      #3
      Jag har sett dem på Akvarielagret i Bromma. Du kanske kan ringa dit och fråga! De ser häftiga ut!

      Kommentar

      • Triana
        • January 2005
        • 840

        #4
        mm.. nu var det så att jag helst inte vill köpa av dem.. har inte jättemycket pengar just nu och en inneboende misstro för akvariepersonal.. visserligen vet de en del eftersom de odlar själva men jag vill helst ha andras åsikter. De var inte jätteposetiva när jag ringde om slamkryparna och frågade om de kunde beställa.. det känndes bara inte bra när de sade att de kunde beställa hem slamkrypare, men inte garantera ras och oavsett skulle jag bli tvungen att betala dem.. och det liksom.. det och tonen de hade just då skrämmde bort mig litet därifrån..

        Kommentar

        • Mamma Mia
          • December 2004
          • 2504

          #5


          Så vitt jag vet så är de svåra att få tag på. Men lycka til o berätta hur det gick!
          Always look at the bright side of life

          Kommentar

          • Triana
            • January 2005
            • 840

            #6
            mm.. jag har läst det där med dock.. jag kan nog få tag på dem utan större problem, jag vet att bromma har dem.. och sedan har jag en vän som får yngel då och då.. jag undrar bara om mitt akvarium är lämpligt och hur många jag borde ha i det...

            jag skulle gärna vilja höra av någon som har erfarenhet av dem då olika artiklar ofta skiljer en del.. bland annat rekomenderar den där sista artklen att man kan plantera bräckvattenväxter medan andra artiklar säger att inte kan ha växter alls då fyrögonen tycker att växter är bra tuggleksaker...
            Senast redigerad av Triana; 10 February 2005, 16:34.

            Kommentar

            • Annika
              • January 2002
              • 2518

              #7
              Jag har fyrögonfiskar och en slamkrypare (20 cm) i mitt akvarium. Just för tillfället är fyrögonen bara 3 st då jag nyligen fått problem med sjukdom.

              Innan sjukdomsutbrottet var fyrögonen 12 st på en yta som är 200x70 cm. Jag har haft mina fyrögon i fyra år utan problem tills för en månad sedan.

              Vuxna fyrögon samsas bra med slamkryparen men fyrögonynglen lever farligt.

              Kommentar

              • Triana
                • January 2005
                • 840

                #8
                mm.. vet att det är lika tvärtom med - fyrögonen dock ger sig på små slamkrypare direkt.. funderar dock hur många man kan ha i akvariet.. de ser så stora ut de vuxna fyrögonhonorna den som sitter klarast i mitt minne är en raring på närmare 30 cm och ganska tjock.. är det ovanligt att de blir så stora eller?

                Kommentar

                • Annika
                  • January 2002
                  • 2518

                  #9
                  Mina var mellan 25 och 30 cm. Honorna är betydligt tjockare än hanarna, särskilt när de bär yngel. Då blir de dubbelt bredare än vanligt.

                  Kommentar

                  • Triana
                    • January 2005
                    • 840

                    #10
                    mm... hmm.. det är stora vänner.. och jag har någon känsla av att de växer fortare än mina slammisar.. men.. jag får se vad jag får tag i.. tror du att de trivs trots att de inte är så många? jag vill inte att det ska bli trångt och därför skulle jag nog inte ha mer än 3-4... skulle de vantrivs då?

                    Kommentar

                    • Annika
                      • January 2002
                      • 2518

                      #11
                      Jag skulle absolut inte rekommendera färre än 6-8 individer. Mina tre som är kvar nu har blivit skygga och verkar stressade. Så fort jag är säker på att de är helt friska så skall fyrögonen få nya kompisar.

                      Kommentar

                      • Triana
                        • January 2005
                        • 840

                        #12
                        oki.. hmm.. tror du man kan ha det i mitt akvarium?



                        eller har jag för litet vatten för mycket land? jag vill inte att det ska vara trångt för någon... just nu har jag tre slammisar, två septembradiatus och en barbarus... rädd för mobbing men affären gav mig fel och låter mig inte byta.

                        Kommentar

                        • Annika
                          • January 2002
                          • 2518

                          #13
                          Om nu vattenytan är 1 kvadratmeter som du tidigare skrev så är det inget problem med 6-8 fyrögonfiskar, vattendjupet räcker också till.

                          Kommentar

                          • Triana
                            • January 2005
                            • 840

                            #14
                            hmm.. jag ska mäta på det igen och fundera mer... jag får se hur jag gör.. kanske hittar något annat...

                            Kommentar

                            • Royal Theed
                              • June 2004
                              • 105

                              #15
                              Jag tror att ha fyrögon i det där kan bli liiite trångt. tyvker du antingen ska ha bara slamkryparna ev ngn mindre fisk...
                              750 liters tidvatten med slamkrypare, Periopthalmodon septemradiatus och 200 liters med ny indisk ännu ej vetenskapligt beskriven art.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...