Oseriöst?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Triana
    • January 2005
    • 840

    Oseriöst?

    Jag har köpt ett slamkryparyngel.. och jag undrar om detta är jag som misstar mig eller att handlaren var oseriös.

    Jag var inne flera gånger och frågade dem om det var en afrikansk slamkrypare de hade inne. De svarade "Ja"

    Nu när jag kommer hem, han var svår att se i butiken, så märker jag att han inte har mycket till ryggfena, efterson han är ett yngel så tänker jag - den växer ut.

    En vän ser den och tycker att "den där ser asiatisk ut".. och jag kollar upp saken.

    Det här är en bild på en asiatisk: http://www2.odn.ne.jp/~umisuzume/vietnam/sep001.jpg

    och här på min: http://home.ripway.com/2004-3/82383/P1010359.JPG

    I eftermiddag kommer de två afrikanska till som jag beställt, om dessa ser likadana ut, är det att de är yngel? eller har jag blivit lurad? den jag har är så söt och har börjat vänja sig vid mig, han äter bra och så och jag vill inte lämna tillbaka honom, men jag ville ha en barbarus! det ville jag verkligen och jag ska ha tre stycken, ytan hade jag räknat för barbarus!

    Senast redigerad av Triana; 01 February 2005, 08:57.
  • join4t
    • October 2003
    • 854

    #2
    Jag tycker de ser identiskt lika ut sånär som på ryggfenan, kan inte tänka mig att det skulle vara två olika arter men jag har aldrig hållit på med ödlor heller. Jag tror inte du blivit lurad.
    "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

    Kommentar

    • Triana
      • January 2005
      • 840

      #3
      Det är inte en ödla.. det är en fisk... jag vet inte om de menade att lura mig, det tror jag inte, men det är mycket möjligt att de själva inte har en aning.. jag har inga bra bilder på unga barbarus.

      periopthalmus barbarus
      den här är en vuxen och en ganska vanlig bild:
      Aktuelle News aus Politik, Sport, Unterhaltung, Wirtschaft & Finanzen | Ratgeber Leben, Gesundheit und Heim & Garten | E-Mail und Shopping bei t-online.de.

      Kommentar

      • cecilia
        • January 2003
        • 754

        #4
        Sista bilden föreställer inte en P.barbarus - de har inte rött, bara blått på fenorna. Vad jag har förstått så är det bara barbarushanar som har de lysande blå fenorna, så det är kanske en hona du har fått tag på?
        Mvh Cecilia

        Kommentar

        • Triana
          • January 2005
          • 840

          #5
          Sista bilden föreställer visst en P.barbarus den är ur typ.. vad heter det.. det är ett akvaristiskt lexikon och jag har sett den på flera ställen.. det står alltid att det är en P.barbarus.
          Jag betvivlar att detta är en hona av barbarus.. den ser ju exakt ut som en periophthalmodon septemradiatus..
          kanske är det inte den bästa bilden.. vänta.. jag ska se


          Det här Är en barbarus.. det är jag helt säker på för den här bilden har jag tagit själv.. den är mörkare än den jag fått och har en helt annan typ av fläckar på kinderna.
          Senast redigerad av Triana; 01 February 2005, 11:51.

          Kommentar

          • Triana
            • January 2005
            • 840

            #6
            Jag har fått det bekräftat nu, det är en hona av periophthalmodon septemradiatus. Jag är osäker på vad jag ska göra.. ska tala med akvarieaffären i alla fall. En vän till mig är intresserad eftersom hon är hona..

            Kommentar

            • cecilia
              • January 2003
              • 754

              #7
              Bilden är från Akvariets lexikon, men föreställer likt förbaskat ingen barbarus (även om boken kallar den för det). Snarare en septemradiatus-hane (jämför):



              Din egen bild föreställer däremot en fisk som ser precis likadan ut som mina barbarus gjorde!

              Mvh Cecilia

              Kommentar

              • Triana
                • January 2005
                • 840

                #8
                hmm...

                septemradiatusen är mycket blekare.. och jag har fått mina barbarus nu.. den ena är ljus med helt blåsvarta fenor och blå fläckar.. den andra är mörk med rödsvart-vita fenor.. jag har talar med royal Theed och han säger septemradiatum på mitt första yngel.. och han har ju flera stycken + jobbar med dem.

                Kommentar

                • Triana
                  • January 2005
                  • 840

                  #9
                  jahapp.. det ena ynglet jag har fått är en septemradiatus till... så nu har jag två såna och en barbarus *vill bara sitta ner och gråta.. betvivlar att de kommer gå ihop men jag är kär i dem.*

                  Jag kan i alla fall se det posetivt.. jag har en halvstor hona av septemradiatus det är en fin början till något nytt.
                  Senast redigerad av Triana; 01 February 2005, 17:41.

                  Kommentar

                  • cecilia
                    • January 2003
                    • 754

                    #10
                    Om du inte vill ha dem kan du sätta dem på bussen till Malmö! Jag har tänkt starta om med någon asiatisk art men inte lyckats beställa några
                    Mvh Cecilia

                    Kommentar

                    • Triana
                      • January 2005
                      • 840

                      #11
                      mm.. men jag har en kompis som har sett tillfällen då båda arterna gått tillsammans, och än så länge har det varit frid och fröd till min stora lycka.. lär ju blir värre när de blir större *suckar*

                      Kommentar

                      • lenis3
                        • June 2004
                        • 2254

                        #12
                        hejdu

                        jag tycker du ska påpeka detta misstag för den som sålde dessa till dig, och kräva att få rätt eller åtminstone ett reducerat pris då det inte var den art du beställde!
                        Min zoon
                        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                        Kommentar

                        • Triana
                          • January 2005
                          • 840

                          #13
                          Jag har påpekat det för dem.. honan kan de ta tillbaka.. men jag får inga pengar åter.. hannen kan de byta ut.. men då vill de ha in honom.. och sedan kan det ta veckor innan de får in någon ny... jag har också blivit varnade av andra som kan ämnet att det är mycket möjligt att det i sådana fall kan sluta att jag står utan fisk eftersom de inte får in någon mer..

                          Kommentar

                          Arbetssätt...