Salthalt? Skygg?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Triana
    • January 2005
    • 840

    Salthalt? Skygg?!

    jag underar vad ni rekomenderar för salthalt för slamkrypare... den ska variera men mellan vilka värden.. hur mycket salt per 10 L vatten?

    Mitt enda lilla slamkryparyngel har i djuraffären bott i 0,5 dl salt per 100 L vatten.. jag blev förvånad då jag tyckte detta var Jättelite, jag blev tvungen att byta mitt vatten så det ska vara vad han är van vid så får jag stega upp. Han äter jättebra, är pigg och alert men mycket skygg.

    Jag undrar om det är normalt att de är såhär skygga som små, man ser honom knappats alls.. man ser honom försvinna in bakom något och gömma sig.. är det normalt? Kommer det bli bättre när de är ett par stycken? Jag kommer att ha tre när jag får råd. Kan jag göra något för att vänja honom vid mig?
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Att öka salthalten för en fisk - ssk brackvattensfisk går alltid bra.
    Det är när man sänker halten man måste vara försiktigare.
    Dock förmodligen mindre med brackvattensarter som normalt vistas i mangroven eftersom de kan ha mycket stora saltvariationer under dygnet.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Triana
      • January 2005
      • 840

      #3
      jo.. men jag är inte helt säker på hur mycket han vill ha egentligen, mellan vi´lka värden.. jag har hört ca 0,5 dl salt per 10 liter vatten.. men det verkar jättemycket när man ser hur litet de haft honom i.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Bräckvattensfisk hålls ofta i väldigt låg salthalt.
        0.5 dl per 10 liter är ganska lite, jag skulle mellan tummen och pekfingret gissa att det blir nånstans mellan 5 och 10 promille. Havsvatten håller 35 promille, sötvatten mindre än 0.5 promille.

        Regeln är annars att bräckvattensfisk klarar hög salthalt bättre än låg salthalt, eftersom nästan alla bräckvattensfiskar härstammar ur tålig havsfisk (det gäller t.ex. slamkrypare, som är gobier).

        PS: bikarbonat är bra för att stabilisera pH't hos fisken. Saltet i sig har ingen effekt på pH.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Triana
          • January 2005
          • 840

          #5
          tack.. det låter lugnande.. det är ju läbbigt att få en fisk som varit i sötvatten och de tyker att han mår så bra av det.. och jag vet inte vad jag ska tro..

          Någon som vet om han blir mindre skygg... som det är nu sitter han antigen bakom ett rot eller under en annan rot i ett hörn in mot väggen.

          Kommentar

          • plorozen
            • January 2004
            • 531

            #6
            triana: min slamkrypare torkel var väldigt skygg och nervös de första veckorna, men nu så är han väldigt nyfiken på vad jag håller på med, och äter ur handen när det är matdags.

            Kommentar

            • Triana
              • January 2005
              • 840

              #7
              tack.. det låter lugnande.. han har börjat lugna ner sig nu.. nu hinner man nästan se honom innan han gömmer sig.. han är underbar.. jag ska skaffa två till.. ändå verkar akvariet vara alldeles för stort för dem.. jag har funderat på att ha någon liten krabba därinne... så länge de är små och flytta kabban någonannanstans om de börjar bråka med den...
              Jag har haft krabbor som rymt och överlevft min katt... slammisen borde väl inte vara värre?

              Kommentar

              • plorozen
                • January 2004
                • 531

                #8
                jag skulle snarare vara orolig för slammisen. elaka krabbor med stora klor. usch. =)

                funderar på en krabba själv faktiskt.

                Kommentar

                • Triana
                  • January 2005
                  • 840

                  #9
                  jo.. jag blev också litet osäker.. men jag hade en krabba en gång.. den gav sig inte ens på guppys.. har itne sett såna på ett tag.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...