Är det verkligen så "enkelt"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • korell
    • December 2004
    • 3

    Är det verkligen så "enkelt"

    Hej

    Ursäkta att jag frågar samma sak på två stälen, men:

    Är det verkligen så att skötsel av och utrustning till ett bräckvattensakvarium inte skiljer sig från ett sötvattensdito förutom tillsatsen av salt?
    Hur kan det vara så förhållandevis enkelt när saltvattensakvaristik är så pass komplicerat? Salthalten skiljer ju inte mer än ca 2%.

    Väntar....

    Lo
    Korell
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    vild gissning:
    Bräckvattensarter är betydligt mer tåliga än rena saltvattensarter...
    Och tillika rena sötvattensarter...
    Livet i bräckvattenzonen i de tropiska områdena innebär mycket skiftande förhållanden såväl dagligen som årstidsmässigt...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Ursprungligen skickat av korell
      Hej

      Ursäkta att jag frågar samma sak på två stälen, men:

      Är det verkligen så att skötsel av och utrustning till ett bräckvattensakvarium inte skiljer sig från ett sötvattensdito förutom tillsatsen av salt?
      Japp. Vissa saker skiljer förstås, du kan t.ex. inte ha högre växter i ett bräckvatten, men teknik och allmän skötsel är lika.
      Hur kan det vara så förhållandevis enkelt när saltvattensakvaristik är så pass komplicerat? Salthalten skiljer ju inte mer än ca 2%.
      För att fisk är mycket tåligare än ryggradslösa djur (som koraller). Du kan använda sötvattensteknik till att hålla saltvattensfisk också, det är vad som kallas ett "fish only" (FO) akvarium. Det var så man förr höll alla saltvattensdjur, och det är fortfarande mycket vanligt i USA. I europa har pendeln slagit över åt andra hållet, och folk tror man behöver metallhalogener och levande sten för att hålla några frökenfiskar.

      Sen är det mycket riktigt så att bräckvattensdjur är extra tåliga mot variationer i vattenparametrar. Det måste de vara, eftersom de bor i en miljö där det mycket väl kan vara 35 promille salthalt och pH 8.3 två gånger om dagen, och 0 promille salthalt och pH 6.5 två gånger om dagen, och där också t.ex. syrehalt och jonsammansättning också åker jojo.

      Fast nitrit/ammoniak tål de lika dåligt som alla andra. Man kan inte missköta dem bara för att de är bräckvattensfisk.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • jackson
        • September 2003
        • 1242

        #4
        Det finns vissa högre växter som klara av att leva i ett bräckvattensakvarium. Men naturligtvis inte de flesta.
        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Pja, jo, det är ju sant.
          Vallisneria, javaormbunke och javamossa tål nån enstaka promille, vid tio promille har de redan slutat växa (Vallisnerian har dött), och går man högre än så dör även java-växterna. Bräckvatten sträcker sig från 0.5 promille till 30 promille, så inom det sötaste intervallet av bräckvatten går det onekligen att hålla högre växter.

          I teorin kan man förstås få tag i ålgräsets tropiska släktingar, men de är extremt svårodlade. Det finns folk som grejar det, men det är nästan en hobby i sig.

          I saltare bräckvatten får man i första hand inrikta sig på alger. Caulerpa tål salthalter ner emot 12 promille, och ser ut som en högre växt. Personligen hatar jag Caulerpa, jag anser det är ogräs, men tåligt är det onekligen.

          De flesta gör förstås bara så att de drar nytta av bräckvattensarternas tålighet, och kör med mycket låga salthalter, några enstaka promille bara, och då funkar tåligare växter (de som anges som bräckvattenståliga i zoopets listor).
          Fast fort växer de inte.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          Arbetssätt...