Infraröd belysning för slamkrypare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Royal Theed
    • June 2004
    • 105

    Infraröd belysning för slamkrypare?

    Nu sitter jag på jobbet och det är hur lungt som helst och jag har inget att göra, och då kom jag på ngt jag läste för ett tag sedan i ngn tysk akvariebok och som jag tänkte höra med folk om här.

    Jag läste att slamkrypare kräver infraröd belysning. det stod ej varför och jag har heller inte kunnat bekräfta det från ngt annat håll heller. Så jag började fundera lite. samt vad som egentligen skulle vara bästa belysningen för slamkryparna.
    Likaså hur det är med uv rör?? det är ju nödvändigt för reptiler. men hur är det för fiskar??
    750 liters tidvatten med slamkrypare, Periopthalmodon septemradiatus och 200 liters med ny indisk ännu ej vetenskapligt beskriven art.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Infraröd belysning = värmelampa. Det är alltså den typ av röda lampor man t.ex. hänger över smågrisar för att hjälpa dem hålla värmen i kalla lagårdar.

    Slamkrypare behöver förstås kunna hålla värmen, men om inte akvariet står öppet i ett väldigt kallt och blåsigt rum tror jag knappast landdelen blir för kall för dem. Gör däremot akvariet det kanske inte IR lampa i ett hörn av landdelen är så dum idé.

    UV-rör är nödvändigt för att en del reptiler skall kunna bilda vitamin. Det är inte nödvändigt för alla reptiler (t.ex. inte för nattlevande arter som leopardgecko), och det är direkt skadligt för nästan alla arter av groddjur (lär dock skall finnas en groda som kräver UV). Jag tippar slamkrypare tål UV rätt hyfsat, att döma av att jag sett dem skutta omkring i thailändsk middagssol som brände smutsen ur en blek svensk som jag, men jag har aldrig hört att de skulle kräva det. Jag känner faktiskt inte till att någon enda fisk använder UV till nåt vettigt, fast åtminstone ytlevande fiskar får säkert i sig i alla fall litegrann.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Royal Theed
      • June 2004
      • 105

      #3
      Satt faktikst och väntade mig svar från dig du ger alltid så bra svar

      JO det där med värmen visste jag iof, förtod bara inte varför det krävdes. men de säger ju sig självt nu...
      Bra. då ve jag att jag iaf inte saknar ngt sådant. jag bara undrade om det var ngt extra som det infraröda gav med sig förutom värme..

      MEn det där med uv är mer intressant nu. ska föröska kolla upp det mer. och jag håller med om det där med att de vistas mer eller mindre i solen.
      Funderar bara på om att är det skadligt för groddjur kanske det är skadligt för fisk med? eller snarare tvärtom. de kanske gör dem gott av att ha uv....
      750 liters tidvatten med slamkrypare, Periopthalmodon septemradiatus och 200 liters med ny indisk ännu ej vetenskapligt beskriven art.

      Kommentar

      • MichaelE
        • June 2002
        • 903

        #4
        Jag har provat att ha ett UV-rör i ett sydamerika kar men såg bara en ökad algtillväxt, så det e nog inget som man behöver.



        Mvh Michael
        Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

        Nu med både salt och sött .
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

        Kommentar

        Arbetssätt...