Fiskar för grumligt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Royal Theed
    • June 2004
    • 105

    Fiskar för grumligt vatten

    . HMm ja en kanske lite udda fråga, om det nu ens finns några. Men i mitt tidvattens akvarie så blir det under vissa tider grumligt, tanke på bottensubstratet, då jag sätter igång Flod och jag vet att vissa fiskar är känsliga för grumligt vatten, men finns det ngn art som mer eller mindre håller till i grumligare vatten? eller som inte skulle direkt må dåligt av det? Gärna ngn lite mindre art.
    vet att det finns fler mindre bräckvattensfiskar i asien, men sällan jag sett ngn i butik. nån ide?

    Vet att det är en skum fråga. men frågar man inget så får man ju heller inget veta.
    750 liters tidvatten med slamkrypare, Periopthalmodon septemradiatus och 200 liters med ny indisk ännu ej vetenskapligt beskriven art.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Vet inte om det finns nån fisk som tar särskilt illa upp av lite grummel. En del kanske får svårt att hitta maten, iofs.

    Tips på mindre, asiatiska, bräckisar: risfiskar (Oryzias) av olika slag, t.ex. javatandkarp (Oryzias javanicus).
    Solstrålefisk, (Marosatherina ladigesii).
    Gäddhalvnäbbar, fast de är rätt svåra att sköta.
    Vitkindade gobies trivs bra i bräckvatten (fast de är egentligen sötvattensfisk). Flera andra gobier är äkta bräckvattensfiskar, t.ex. humlegobierna (Brachygobio).
    Glasabborre (Parambassis) trivs bäst i bräckt vatten.

    Samtliga dessa fiskar går hyfsat lätt att få tag i. Risfiskarna och gäddhalvnäbbarna är ytlevande fiskar, dvs de tar inte illa upp om det är grunt.

    En jag själv oerhört gärna skulle vilja ha tag i är denna:
    http://filaman.uni-kiel.de/Summary/SpeciesSummary.cfm?genusname=Pomacentrus&speciesna me=taeniometopon
    Tror aldrig den har förekommit i handeln, men om nån skulle råka se den i handeln får ni gärna hojta till...

    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Royal Theed
      • June 2004
      • 105

      #3
      . Det är ju bara grumligt över en dag. sen har allt lagt sig igen. så det kanske inte är ngn större fara.
      Funderade med över atyopsis räkorna. men tanke på deras filterliknande redsakap kanske det inte är så bra. vad tror du?

      I övrig har jag sett alla de där fiskarna och jag funderar på dem.. men oki... Har för tillfället Amano räkor och humlegobisar och det funkar bra. funderade på halvnäbbar med. de är ganska coolt. och jag har ju tidigare fått ungar av det så. man kanske skulle prova det igen..:?
      750 liters tidvatten med slamkrypare, Periopthalmodon septemradiatus och 200 liters med ny indisk ännu ej vetenskapligt beskriven art.

      Kommentar

      • mohlin
        • January 2004
        • 1487

        #4
        Vad spännande det låter med ett Tidvattensakvarie. Har du några bilder eller beskrivning? Hur gör man? Är det automatisk tömmning av hälften av vattnet en gång per dygn eller?

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Hmmmm... Atyopsis är egentligen inte en bräckvattensräka. Dess yngel behöver bräckt/salt vatten, men de vuxna räkorna vet jag inte hur väl de tål bräckvatten. I och för sig gäller det samma amanos, och de klarar sig tydligen.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Royal Theed
            • June 2004
            • 105

            #6
            Tanke på att jag har fått rom även om inga yngel av Amanoräkorna så är det ju iaf tillräckligt bevis på att de ngt sånär trivs i mitt bräckvatten. har visserligen en låg salthalt, men iaf.....
            KOmmer med bilder och så så fort jag har fixat det
            750 liters tidvatten med slamkrypare, Periopthalmodon septemradiatus och 200 liters med ny indisk ännu ej vetenskapligt beskriven art.

            Kommentar

            • MichaelE
              • June 2002
              • 903

              #7
              i många fall lever ju salmkrypare i grumligt vatten, och om du har ett tidvattenskar antar jag att det ialf ibland har en landdel?
              Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

              Nu med både salt och sött .
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

              Kommentar

              • Royal Theed
                • June 2004
                • 105

                #8
                Jaodå. det finns fortfarande mycket land. . förtillfället har jag det inte inkopplat och sköter själv tidvattnet manuellt, mest för vattenbyte hos slamkryparna. men som högst går det höja nivän 15 cm och då finns det tillräckligt med land för dem fortfarande. dte är ju inte särskilt långvariga vattenbyten... jag ska fixa bilder så snart som möjligt. dvs när jag får tag på ngn med en schysst kamera...

                Problemet varför jag inte har det inkopplat är för då skulle själva tanken med tidvattnet alltför jämnan vara helgt grumlig och det är lite trist för då ser man inte såmycket av det som finns där i.
                750 liters tidvatten med slamkrypare, Periopthalmodon septemradiatus och 200 liters med ny indisk ännu ej vetenskapligt beskriven art.

                Kommentar

                Arbetssätt...