Goby behöver bräckvatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Millie
    • August 2003
    • 293

    Goby behöver bräckvatten?

    Har på sistone läst litet om olika sorters Goby, och funderar på att pröva på vitkindad goby. Men om flera andra sorters Goby har jag sett att det står att de är bräckvattensfiskar. Gäller det också vitkindad goby? Här på Zoopet står det inte något om det i artbeskrivningen, men jag tänkte att det är bäst att jag hör mig för innan jag gör några inköp... Behöver de bräckvatten är det i och för sig inte något problem, bara att jag måste veta hur akvariet ska vara anpassat.

    Jag var förresten litet osäker på vad jag skulle välja för kategori för det här inlägget. Fastnade till slut för "bräckvattensfisk", fast jag inser att om svaret på min fråga är nej så är det felplacerat...
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Men om flera andra sorters Goby har jag sett att det står att de är bräckvattensfiskar. Gäller det också vitkindad goby?
    Nix, det är en ren sötvattensfisk (fast den klarar bräckvatten också). En väldigt trevlig liten fisk dessutom. Kommer från subtropiska Kina, ungefär samma områden som kardinalfisk och guldfisk. Den är numer extremt vanlig där, eftersom det är en av få fiskar som klarar att överleva den svåra miljöförstöringen i Kina.

    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Millie
      • August 2003
      • 293

      #3
      Tack så mycket, då hade jag fattat det hela rätt!

      Fast det låter oroande det där med att den klarar att överleva trots miljöförstöring... ser framför mig ett antal bleksiktiga små gobisar som ligger och hostar smutsvatten på botten av en kinesisk sjö...

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Fast det låter oroande det där med att den klarar att överleva trots miljöförstöring... ser framför mig ett antal bleksiktiga små gobisar som ligger och hostar smutsvatten på botten av en kinesisk sjö...
        Inte långt från sanningen, tyvärr.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        Arbetssätt...