Bräckvatten på G!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Royal Theed
    • June 2004
    • 105

    #16
    Anubias funkar ganska bra i bräckvatten faktiskt.

    Själv tycker jag det annars är ganska snyggt och nästan lite mer biotop att ha ganska "tomt" på växter. MEd bara ngn enstaka. de bilder jag har sett på kulfiskar i naturen så verkar det finnas ganska få växter på de platser de lever.
    750 liters tidvatten med slamkrypare, Periopthalmodon septemradiatus och 200 liters med ny indisk ännu ej vetenskapligt beskriven art.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      Hmmm... Min erfarenhet är att ingen enda vanligt förekommande växt (javamossa, javaormbunke, kolplanta, flytormbunke, Vallisneria) överlever salthalter över 10 promille (1%). Skall du upp till 15 promille och vill ha växter, skulle jag rekommendera att du går till en zooaffär med saltvatten och ber att få Caulerpa-alger; många, men inte alla, av arterna sägs klara bräckvatten.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Nora
        • May 2004
        • 23

        #18
        Har du skaffat saltmätare? Jag tycker det känns lite onödigt, har kört med dl-mått i över ett år och mina kulisar mår som prinsar. Men du får läxa upp mig om man behöver mätare, då måste jag ju skaffa en. Hur går det med växterna? Har också erfarenhet av hål i bladen.

        Kommentar

        • sammy
          • March 2004
          • 282

          #19
          Nora... Ja´, jag har beställt en Hydrometer/termometer från tyskland den gick på ca 65 kr, så det är inte så farligt. Hur pass den behövs får nog tiden utvisa...

          Väntar fortfarande på karet... det lär väl komma om en vecka, men sen kommer det nog ta upp till 2 veckor innan inredningen kommer på plats. Då ska jag rapportera hur det går.
          240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
          270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
          54 l. Fiskhotell

          Kommentar

          • Nora
            • May 2004
            • 23

            #20
            Nej det var ju inte alls dyrt. Har du beställt den via någon affär? Det blir intressant att höra hur det går! Jag har inte direkt någon annan att diskutera bräckvatten med där jag bor.

            Kommentar

            • Royal Theed
              • June 2004
              • 105

              #21
              Det är lite trist att inte fler människor sysslar med bräckvatten. det finns så mycket mer att utveckla på detta..... Intressant med...
              750 liters tidvatten med slamkrypare, Periopthalmodon septemradiatus och 200 liters med ny indisk ännu ej vetenskapligt beskriven art.

              Kommentar

              • sammy
                • March 2004
                • 282

                #22
                Jag har beställt från www.aquaristikshop.com , förutom hydrometer har jag även beställt reflektorer, cirkulationspump och lite annat smått och gott. Jag och en kompis beställde saker samtidigt, så att vi kan dela på fraktkostnaden
                240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
                270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
                54 l. Fiskhotell

                Kommentar

                • Nora
                  • May 2004
                  • 23

                  #23
                  Okej.. Det var ju bra att ni kunde beställa tillsammans.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...