Argus/Månfisk/Grön Kulfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lipari
    • March 2004
    • 248

    Argus/Månfisk/Grön Kulfisk

    Någon som har erfarenhet av dessa fiskar ?=)
  • tep
    • March 2004
    • 77

    #2
    Ja, men det är inget jag skaffar igen..
    tep

    Kommentar

    • Lipari
      • March 2004
      • 248

      #3
      Vad hadde du för firre, o vad tyckte du om dem? =)

      Kommentar

      • Josefinast
        • April 2004
        • 2

        #4
        Hej.

        En något sent inlägg, men kanske till nån nytta ändå.

        Jag har haft dessa fiskar i 3 år utan större problem. Det är viktigt att sköta akvariet förstås och att variera salthalten något mellan varven, (de är vana vid detta i naturen). Vattnet skall vara hårt och runt 27 grader med lätt sälta. Köp speciellt akvariesalt där bla calcium är tillfört. De är tåligare än saltvattensfiskar eftersom de lever i bla flodmynningar där vattnet varierat mycket.

        Argusarna är mestadels växtätare och äter upp de flesta plantor du introducerar. Därav har jag nu enbart plastväxter. De har taggar på ryggen som sticker rejält om man råkar ta på dem. De är relativt lugna (för att vara bräckvattensfiskar). Det finns flera sorter. Grön, röd och silver. De växer fort och blir ganska stora.

        Månfisken är mer aggressiv och livlig. Den är allätare. Det är inte alltid den blir lika fin och silvrig som i affären, det beror lite på humör och vattenkvalitet. Det är lätt att de blir ganska grådassiga när de blir större. De växer ganska fort.

        Det finns en släkting till månfisken som trevlig. Den heter Sebae. Den är högre med vertikala svarta ränder och lustiga fenor som den böjer bakåt för att kunna simma i trånga utrymmen. Dessa växer dock mycket fort och blir stora.

        Grön kulfisk är rel lugn men fenbitare. Figure eight är lugnare. jag har dock tre olika arter som går utmärkt i hop både med varandra och med övriga fiskar.

        En riktigt rolig bräckis är sprutfisken. Den simmar vid ytan och skjuter ner mat du håller i handen genom att spruta en stråle vatten. De är mycket pricksäkra. Mina kan skjuta ända upp i taket. De hoppar också så lock på akvariet är ett måste.

        De flesta bräckisar vill ha levande eller fryst foder. Typ mygglarver och räkor. Mina tar dock även torrfoder. Det är viktigt att variera fodret så att de får i sig tillräckligt med näringsämnen.

        Lycka till!

        Kommentar

        • kramMiiis
          • August 2004
          • 106

          #5
          Tack så mycket för detta inlägg josefinast! Har ju en grön kula som jag tycker ser så ensam ut... har frågat så många om man kan ha flera ihop..

          Kommentar

          • Nora
            • May 2004
            • 23

            #6
            Jag har två gröna kulisar som jag haft i ett år, än så länge går dom bra ihop. Ska snart flytta dom till ett större akvarium, just nu bor de i ett 54 liters tillsammans med en argus. Argusen är lite aggresiv mot kulisarna men när det är matdags så hinner knappt argusen med för den har så pass litet gap. Jag får göra jättesmå bitar av räkmix men små kulor går också bra som omväxling. Där jag köpte kulisarna hade dom ett relativt stort akvarium med massa ciklider och en fullvuxen grön kulfisk, den såg inte ut att må bra. Den låg bara i ett hörn på botten(!). Mina är då och rör sig i hela akvariet men jag vet ju inte hur dom blir som vuxna. Angående salt så kör jag med dl-mått, 1,5 kg på 100 liter. 1 kg = 10 dl.

            Kommentar

            • sammy
              • March 2004
              • 282

              #7
              Hej!

              Nora... Jag har konstaterat att 10dl (1 liter) salt är ganska så mycket mer än 1 kg... har därmed försökt luska ur hur mycket salt jag själv ska ha i mitt kar (240 liter och vill ha 0,5% men frågan är om det ska va vikt% eller volym%) och inte lyckats komma fram till en tillräckligt bra lösning... Jag har köpt en hydrometer men jag är lite osäker på att den visar rätt värden.

              I övrigt så är jag på jakt efter grön kulfisk och "figure8" kulfisk i stockholmsområdet... om mågon vet var jag kan hitta det så vore jag tacksam för tips (har kollat globefish, akvarielagret, mammut och ett par till och ingen av dem hade något hemma)
              240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
              270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
              54 l. Fiskhotell

              Kommentar

              • Nora
                • May 2004
                • 23

                #8
                sammy. Du har säkert rätt men min akvariehandlare påstod det då jag köpte fiskarna, jag har aldrig kollat upp det.. Nu har jag dock fått veta att jag har för mycket salt. 2 dl på 100 liter är tydligen mer lagom. Jag vet inget om %.

                Kommentar

                Arbetssätt...