Humlafisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke L
    • December 2013
    • 456

    Humlafisk

    Hej, jag har nyss satt upp ett 60 liters akvarium och har vissa funderingar på att göra det till ett artakvarium med humlafisk, https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=384&SOK=1
    Är det någon som har några erfarenheter av denna?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hade den en gång men det var länge sedan. Är det något speciellt du undrar över utöver det som står i artbeskrivningen
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Micke L
      • December 2013
      • 456

      #3
      Ja, jag tänker lite på beteende. Är det en väldigt bottenorienterad fisk? Jag har en kub på 60 liter så det är inte så mycket bottenyta 37x37 cm men ganska högt, 43 cm. Jag vill inte ha ett akvarie där det är helt tomt i de översta 90%. Jag undrar också om man bör starta med en liten grupp, och i så fall hur många? Jag hittade lite filmer igår kväll och där ser det som om de i princip uteslutande håller till på botten. Jag funderar nu på att hålla den ihop med någon vildform av guppy som ju också trivs i bräckvatten.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Den återfinns på alla nivåer men håller sig helst nära botten som du skriver, men det kan ju bero på att den vill ha gömställen och sådana finns ofta nära botten.
        Man skall absolut inte hålla 2 exemplar men ofta går det bra om man har en liten grupp, dock som du skriver så är ju bottenytan som du skriver rätt liten och det kan ställa till med problem, men i ett akvarium med många gömställen (och då inte bara nere vid botten) så kan det funka bra
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Micke L
          • December 2013
          • 456

          #5
          Tack Kjell👍

          Kommentar

          • Zombivarg

            • December 2015
            • 249

            #6
            Har haft denna trevliga fisk för många år sedan, tyvärr dom mina alltid och nu förstår jag varför.
            Jag hade inte bräckt vatten då jag inte viste om det tidigare.
            Men som sagt en mycket trevlig liten fisk hihi

            Kommentar

            Arbetssätt...