Ål i bräckvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • s0nny
    • October 2013
    • 8

    Ål i bräckvatten

    Undar om det är någon som har koll på om det finns någon ål. Typ khuli ålen som trivs bra i bräckvatten.
    Den får inte bli så stor.
    Har sökt men hittar ingen info om det.
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Khuliålar fungerar troligen inte! Men vad menar du med ål? Alla långsträckta fiskar?

    Och vad är det för brackvatten? Storlek? Andra fiskar? Det kan vara allt från stor mangrovebiotop med tidvatten och växlande salthalt till sällskapsakvarium med salttillsats pga sjukdom. Det spelar stor roll vad det är för salt. Koksalt i måttliga mängder går att ha även med rena svartvattensfiskar (t ex khuliålar) medan havssalt kan vara giftigt även i små mängder för vissa fiskar.

    Kommentar

    • s0nny
      • October 2013
      • 8

      #3
      Jag har ett 180l akvarium. Med havssalt på mellan 0.6 - 0.8% salthalt.
      Där i har jag ciklider, mollys, humlafisk, amanoräka och zebrasnäcka.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Du kan ju gå in i artregistret och där söka på arter som tål bräckvatten så får du upp en hel rad med fiskar - varav en del är "ålliknande"
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Då blev det knepigare. Sumpålar fungerar, åtminstone vissa arter, men de förekommer endast sällan som beställningsvara. Jag tror aldrig jag sett någon i butik på 40 år. Dessutom äter de upp humlafiskarna och kanske även mollies. De flesta arter blir stora men några blir bara runt decimetern. Jag har för mig att det finns någon pilnäbbsart som tolererar brackvatten, åtminstone temporärt, men just nu hittar jag ingen uppgift på det. Det som återstår är vissa gobiider (smörbultar, stubb alltså släktingar till humlafiskarna) som om inte ållika så åtminstone ganska långa. Men jag är inte särskilt hemma på dem (det finns över 1000 arter) och det dyker ständigt upp nya arter - men nästan bara som beställningsvara, och bara ibland.

          Dessutom finns ju riktiga "ålartade fiskar" såsom vår svenska ål som vandrar mellan söt och salt-vatten, men kan vara svåra både att få tag i och att sköta. Sötvattensmuränan, Gymnothorax tile, hör dit och är egentligen en brackvattensart. Den går att beställa ibland, men även den blir ganska stor, 60 cm. Jag har ingen egen erfarenhet av den.

          Kommentar

          • s0nny
            • October 2013
            • 8

            #6
            Tack för svar. Ser ut att bli svårt att hitta en ål eller liknande som fungerar.

            Jag brukade söka på arter som tål bräckvatten. Där hittade jag inget. Men nu verkar inte sökmotorn ta ordet bräckvatten, det blir bara 0 funna.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av s0nny
              Jag brukade söka på arter som tål bräckvatten. Där hittade jag inget. Men nu verkar inte sökmotorn ta ordet bräckvatten, det blir bara 0 funna.
              Jag får 116 träffar http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_av...t1=S%C3%B6k%21

              Det strulade dock tidigare strax efter uppgraderingen - men det är nu tillrättat
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #8
                Tack Kjell!

                Mastacembelus armatus! ... och möjligen Gobioides broussoneti. Den senare är troligen den fulaste fisken i hobbyn!

                Kommentar

                Arbetssätt...