Sprutfisk foder fråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Warmar
    • January 2010
    • 25

    Sprutfisk foder fråga

    Hej


    Jag har skaffat mig 6 st sprutfiskar. Min fråga är hur man "lär" dem att variera sin kost lite mer. Just nu har jag problem att få dem att äta något annat än syrsor. Syrsorna är igentligen lite för stora för de flesta av dem. Har därför köpt mjölbaggar. Men sprutfiskar har inte fattat att de är mat. Har försökt med frysta räker också. Men de går inte de heller.
    De enda de har reagerat på är just syrsor. Men de är inte helt optimala.
    Är de någon som har erfarenhet och kan tips mig om hur man går tillväga för att vänja dem vid annan?
  • Joakim Lundgren
    • August 2006
    • 631

    #2
    Ge dom räkor, knyt fast dem i ett snöre och lägg dem i pumpens utblåsstråle. Då kanske firrarna triggas till att äta. Jag har självt fått tröga firrar att börja äta dött på detta sätt.
    AKA: Lizardking

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Syrsor är stort. Det finns på sportfiskeaffärer att köpa maggots som med tiden (mkt fort faktiskt) blir spyflugor vilket torde vara smaskens för dina sprutfiskar. Bananflugor för kultivering bör kunna inköpas på Södermalms akvarieaffär - men det kanske är för smått???
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Warmar
        • January 2010
        • 25

        #4
        Tack för tipsen. Ska testa de.
        Ja de kanske kan vara något. De stora problemet är att de inte förknippar mjölbaggarna med mat. De är en smula tröga...

        Kommentar

        • Warmar
          • January 2010
          • 25

          #5
          Det hela har löst sig. Det visade sig att de små liven gillade Artemia ! Nu kan jag börja arbetet med att utvidga deras kostcirkel .

          Kommentar

          Arbetssätt...