Fråga ang bräcktvatten byten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Warmar
    • January 2010
    • 25

    Fråga ang bräcktvatten byten

    Hej


    Jag funderar på att börja med bräktvatten. Är speciellt inne på att skaffa mig ett 200 l akvarium
    för att ha slamkrypare i. Hur fungerar de med bräktvattenbyten. Är de som söt vatten byten förutom att man
    blandar i salt i vattnet? Har man skummare precis som i saltvatten och hur ofta ska vattenbyten ske?
    Måste man blanda i salt i de nya vattnet innan de ska i akvariet eller kan de ske i akvariet?

    Många frågor... men hoppas att någon kunnig kan dela med sig av sina kunskaper. Gäller ju att förbreda sig innan man ger sig på något sådant här projekt.

    Tack på förhand

    /Jonas
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    De fungerar som ett sötvattenns förutom att man skall tillsätta salt vid vattenbytena. För de flesta arter så räcker det att man tillsätter salt direkt i akvariet vid vattenbytet
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Warmar
      • January 2010
      • 25

      #3
      Aha tack! Vet du om detta gäller även slamkrypare?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Warmar
        Aha tack! Vet du om detta gäller även slamkrypare?
        Ja
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Något beroende på salthalt dock, ju högre salthalt desto olämpligare är det att hälla salt direkt i akvariet. Bäst är att blanda till bytesvattnet vid sidan om men det är oftast inte nödvändigt. Till slamkrypare med låg vattennivå blir det ganska liten volym vatten samtidigt som de kan äta en del. Då kan det bli nödvändigt att byta stor andel av vattnet och för att då undvika pendlande värden kan det vara bättre att ha färdigblandat vatten. Tänk på att salt inte förbrukas så bytesvatten skall bara saltas utefter mängden man byter. Vatten som ersätter sånt som dunstat ur akvariet skall inte saltas alls.

          Vanliga skummare fungerar inte alls eller dåligt i bräckvatten. Att få till nåt som fungerar till slamkrypare blir allt för dyrt och komplicerat, det är bättre att byta vatten i stället.

          I alla fall en del slamkrypare blir hyggligt stora så ett akvarium på 200 l kan känns lite trångt, det är ju i det fallet yta snarare än volym man är ute efter. Kanske är det inte alls ett akvarium man skall skaffa utan snarare ett glasterrarium. Ett glasterrarium som är välbyggt klarar en låg vattennivå och när det är bottenytan som är viktig som till slamkrypare så blir det både billigare och enklare att sköta.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • Warmar
            • January 2010
            • 25

            #6
            okej. Då förstår jag. Tack !

            Kommentar

            Arbetssätt...