Hjälp med fisksammansättning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rosse
    • April 2003
    • 62

    Hjälp med fisksammansättning

    Har startat upp mitt tilltänkta bräckvattensakvarium nu och tänkte börja introducera fisk om ett par veckor. Jag ska be en butik att beställa hem de fiskar jag vill ha (och det får ta den tid det tar att få hem), men har inte helt bestämt vilka det blir. Vill gärna ha era åsikter om vilka arter som lämpar sig för akvariet samt funkar tillsammans med de andra fiskarna. Akvariet är ca 120 liter/80 cm och salthalten kommer att ligga på 5 till 10 promille. Det har sandbotten, gömställen bland stenar och rötter, samt några växter. Jag vill endast ha fiskar från Asien, och de jag funderar på är:

    Aplocheilus lineatus, Linjetandkarp
    ELLER
    Någon halvnäbb, typ Dermogenys pusilla
    - Dålig idé att ha både och, eftersom båda är vid ytan? Ska man ha stim eller bara par av killin?

    Telmatherina ladigesi, Strålfena

    Ev. Parambassis ranga, Glasaborre

    Etroplus maculatus, Gul ciklid
    - Kan man köpa en hona och en hane eller är en liten grupp bättre?

    Stigmatogobius sadanundio, Riddargoby
    ELLER
    Hypseleotris compressa, Kejsargoby
    - Kan man ha mer än en riddargoby eller bråkar de för mycket? Är compressa fredligare så man kan ha några stycken? Är det risk att någon av dessa äter upp strålfenorna? Funderat på humlegobisar annars men de är väl fenbitare så strålisarna blir nog inte så glada ändå?

    Eller har ni kanske andra förslag på fiskar som passar?
  • Rosse
    • April 2003
    • 62

    #2
    Ingen som har nån erfarenhet utav någon av de här arterna? Aja, då får jag berätta sen om hur det går då! :P

    Kommentar

    Arbetssätt...