Impopulärt med bräckvattensakvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rosse
    • April 2003
    • 62

    Impopulärt med bräckvattensakvarium?

    Bara fem trådar under det senaste året - är folk inte intresserade av bräckvatten? Det finns ju inte ens en kategori under "Akvariet" för bräckvatten, bara här under fiskar och andra djur. Vilka här på sidan har eller har haft bräckvattensakvarium? Hur är era erfarenheter och vilka tycker ni är de största skillnaderna mot att köra sött?

    Jag har velat ha ett mangroveakvarium med sprutfiskar hur länge som helst, men nu när jag äntligen håller på att starta upp ett sådant så inser jag att det kanske är för litet för sprutisar, även T. microlepis som bara blir ca 12 cm i fångenskap kanske tycker det blir trångt i ett 120 liters... Men akvariet ska upp i vilket fall, även om det kanske blir lite andra fiskar istället, har komponerat en lång lista på vilka mindre arter från asien som trivs i bräckt

    Men ja, hur kommer det sig att denna kategori är så impopulär? Eller håller bräckisarna till på nåt annat forum?
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Visst finns det folk som gillar bräckvatten, men det är rätt ovanligt, eftersom man begränsar sig rätt mycket. Antar att det är därför inte så många håller på med det?
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Rosse
      • April 2003
      • 62

      #3
      Fast egentligen är det ju inte så begränsat, bara här på Zoopet får man i nuläget 96 träffar på fiskar som kan hållas i bräckvatten. Sen är ju inte alla vanliga i handeln men det är väl också pga. låg efterfrågan. Man kan ju alltid be affären beställa hem, det kommer jag göra i alla fall.

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        begränsningen är väl snarare tillgången på just dessa firrar.

        den övervägande majoriteten av dom 96 är ganska ovanliga i handeln.

        om du går in på vilken normal akvariebutik som helst, så är det nog så att
        ungefär 10-20% av dom 96 kan du hyfsat enkelt hitta, men resten....njaaaaaa.

        och en hel del av dom räknas nog mer som sötvattensfirrar, även om de kan leva
        i bräckt vatten.



        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Rosse
          • April 2003
          • 62

          #5
          Förvisso, men jag tänker att även om man kör sötvatten så har man ju oftast bara en handfull arter i ett akvarium, så då kan man väl lika gärna köra en handfull bräckisar? Och många har ju biotopakvarier där man också begränsar sig, så varför inte begränsa till en bräckvattensbiotop? Och som sagt kan man ju alltid be butiker att beställa hem de arter man är intresserad av.

          Det som avskräckt mig lite tidigare är att jag absolut vill ha levande växter för att få bättre biologisk/kemisk balans, men nu när jag kollat upp saken så verkar det vara rätt många arter som tål åtminstone nån procent salt i vattnet.

          Alltså jag förstår ju att inte alla är intresserade av bräckt, men att det är fullständigt dött i denna delen av forumet känns himla tråkigt. Någon måste väl ändå hålla på med det?

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            Impopulärt i bemärkelsen att det är ett begränsat antal som håller på, jo, så kan det vara. Däremot kan jag inte tänka mig att det är impopulärt i bemärkelsen att bräckvatten skulle vara nåt som folk ogillar, jag tror de flesta som håller på med akvarium kan tycka att det är intressant. Sen ser jag ju hos grossist att det ändå någorlunda ofta kommer in sprut, slamkryp, argus, fyrögon osv och i inte allt för små antal. Nånstans lär de ju hamna, annars skulle de inte importeras.

            Jag kan ju bara säga att du får försöka jaga runt tills du hittar nån mer som har ett intresse för bräckvatten. Det blir så mycket intressantare när man har nån att diskutera med och är man ett par tre stycken så kan man också hålla igång en forumdel så fler blir intresserade, så har det ju funkat med kallt saltvatten på saltvattensguiden, vi är inte många men vi håller igång. Tjata på alltså, ställ frågor, visa akvariebilder, berätta om djuren, Förr eller senare får du napp.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • Rosse
              • April 2003
              • 62

              #7
              Hehe, tackar för de uppmuntrande orden. Får man förresten ställa allmäna bräckvattens-frågor, diskussioner etc. här eller är denna delen bara till för att prata om fiskar?

              Kommentar

              • zoomi
                • August 2004
                • 829

                #8
                Hur funkar det med saltet? häller man i lite salt då o då eller?

                Kommentar

                • Rosse
                  • April 2003
                  • 62

                  #9
                  Då och då när du byter vatten ja :P

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #10
                    Ursprungligen postat av Rosse
                    Hehe, tackar för de uppmuntrande orden. Får man förresten ställa allmäna bräckvattens-frågor, diskussioner etc. här eller är denna delen bara till för att prata om fiskar?
                    Det är nog bara att skriva på! Bättre en aktiv tråd och inslag som kanske hamnar lite fel en inget alls!
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • zoomi
                      • August 2004
                      • 829

                      #11
                      har faktiskt funderat på att köra bräckt, främst med månfisk, verkar riktigt häftigt.

                      Kommentar

                      • Rosse
                        • April 2003
                        • 62

                        #12
                        Ja jag ska mjukstarta nu med detta lilla vi har, med typ gul ciklid, nån goby, regnbågsfisk och killifisk eller halvnäbb. Men drömmen om ett stort mangrovekar lever kvar, det får bli när vi flyttat till större. Typ 300 liter med sprutfisk och månfisk, och enda växtligheten ska vara riktiga mangroveträd (bebisar ).

                        Kommentar

                        Arbetssätt...