Tänkt att starta upp ett nytt akvarium, hjälp! :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yezziqa
    • December 2009
    • 23

    Tänkt att starta upp ett nytt akvarium, hjälp! :)

    Jag ska starta upp ett nytt bräckvattens akvarium (första gången för mig) och jag behöver kloka råd...

    Jag ska åka hämta ett akvarium på 275 liter, 110x50x50 och nu sitter jag och planerar vad man kan stoppa in där i.

    Min största önskan är att skaffa en slamkrypare, antingen barbarus eller en periophthalmodon septemradiatus. Vattenytan kommer bli på 137L och håller på med en bakgrund som kommer ha 3 olika land delar. Även en massa rötter med grottor...
    Så nu e frågan det här med andra fiskar man kan ha med dom.

    Alternativ 1: barbarus så hade jag tänkt mig: mollys, 1st fig8 och några night gobys?
    Alternativ 2: septemradiatus med; mollys, fig 8 och BBG? Skulle det funka?

    Sen tips om några växter som tål bräck?


    Har kollat runt en massa på nätet och alla skriver ju olika vad som passar eller inte så jag håller på att bli tokig.
    Om jag e helt ute o cyklar så snälla hjälp mig och om ni kommer på några andra förslag så blir jag glad

    Med glada hälsningar Jessica
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    #2
    alltså, är verkligen mollys och fig. 8 en bra kombo?
    Låter som en riktigt dålig idé.

    Personligen så skulle jag kört på enbart segelfensmolly! Ett stort kar med endast dessa skönheter. MUMMA!!
    (och jag menar då givetvis FÖRUTOM slamkryparna. och jag skulle nog säga periophthalmodon septemradiatus, så söta!)
    All we are, we are.

    Kommentar

    • Yezziqa
      • December 2009
      • 23

      #3
      Mmm, såg nu på nätet att många skriver att mollys är för "långsamma" för puffen... det skulle gå bra i början när puffen är liten men sen skulle det bli krig

      Men om man skulle ta bort mollys då och bara köra gobys o puff?

      Är det sant att Fig.8 tillhör till dom snällaste av alla puffar?

      Kommentar

      • Yezziqa
        • December 2009
        • 23

        #4
        Måste ju bara tillägga att att Fig.8 är favorit nummer två här i min lista, så vill så gärna att det ska funka ihop på något sätt. :P
        Men, går det inte så går det inte...

        Kommentar

        • roosterboy
          • September 2010
          • 1094

          #5
          nope, lr... jag kan bara tala för de fig.8 JAG stött på, men jag skulle verkligen inte säga att dom är snälla nånstans iaf inte om du har dom tsm med långsamma fiskar med delikata fenor :P
          All we are, we are.

          Kommentar

          • roosterboy
            • September 2010
            • 1094

            #6
            men med slamkrypare så kanske det skulle kunna funka, vet faktiskt inte.
            All we are, we are.

            Kommentar

            Arbetssätt...