Tetraodon linearis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nojsen
    • July 2007
    • 60

    Tetraodon linearis

    Har en liten fundering när det gäller storlek på kar. Kan man applicera cm fisk/ liter när det gäller de större arterna eller ska man tänka om. Hur länge skulle en fahaka kunna gå i ett 270 liters innan man behövde byta..?
    Nån som vet hur jag ska resonera?
    Senast redigerad av nojsen; 08 February 2011, 18:23.
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #2
    För fisk som blir över 5 cm bör man räkna på större vattenvolym än 1 liter per cm. Handlar om att volymen på fisken ökar mer än längden när de växer. Drar vi det till sin spets så blir vattenkvaliteten bättre ju mer plats fisken har, vilket brukar resultera i snabbare tillväxt. Går inte att svara på hur länge en fahaka kan gå i den volymen innan den behöver flyttas, dels är det beroende på hur snabbt fisken i sig växer (en del arter är snabbväxare, andra långsammare, vet inte med fahaka) och dels är det beroende på skötsel av akvariet/fisken (vb/matning). Med bra skötsel växer fisken fortare, finns även ett samband mellan vattenvolym och tillväxt - vad jag vet så växer fiskar snabbare ju större vattenvolym de har, om utfodringen är lika.

    Hilsen,

    /P
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • nojsen
      • July 2007
      • 60

      #3
      Ok... Men om man inte fokuserar på just tid utan på storlek på fisken, där borde man ju kunna resonera om när den är för stor för ett 270 liters... Är det när den femton centimeter eller 25 cm... Jag planerar inte några andra fiskar i detta karet möjligtvis i det större när det nu skulle kunna bli dags. Jag vet att ett rejält kar från början skulle vara smart men i skrivande stund inte genomförbart, Dick finns det med i beräkningen och det finns ett som bara väntar.

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #4
        Just lineatusen ÄR en ensamfisk.. det är en försumbar procent som kan gå med andra fiskar.. möjligtvis ett stim snabba tetror när fahakan når 30-40cm och inte ser småfisk som intressant..

        Hur är måtten på ditt 270? Då kan vi fundera på vilken storlek han bör flytta vid..

        Du får räkna på en helvetisk filtrering eftersom det är så mycket fisk per cm.. Sen är det dessutom många som missköter tandvården på sina lineatus, de behöver snäckor, sedan kräftdjur för att slipa ner tänderna..

        För att vara en monsterfisk växer de relativt långsamt.. men vi kan räkna vidare på det när du sagt mått och filtrering..

        Tänk också på att det här är en fisk som är intelligent nog att faktiskt bli deprimerad om den är understimulerad..
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • Joakim Lundgren
          • August 2006
          • 631

          #5
          Ursprungligen postat av nojsen
          Ok... Men om man inte fokuserar på just tid utan på storlek på fisken, där borde man ju kunna resonera om när den är för stor för ett 270 liters... Är det när den femton centimeter eller 25 cm... Jag planerar inte några andra fiskar i detta karet möjligtvis i det större när det nu skulle kunna bli dags. Jag vet att ett rejält kar från början skulle vara smart men i skrivande stund inte genomförbart, Dick finns det med i beräkningen och det finns ett som bara väntar.

          Tänk såhär: djupet på karet behöver iallafal vara 15-20cm större än fiskens längd. Längden bör vara minst 100-120 som ung och minst 150 som vuxen. Då har du ett traditionellt kar på 540liter (150 längd,60cm djup) som ett bra kar att ha firren i som vuxen som minsta acceptabla kar.
          AKA: Lizardking

          Kommentar

          • nojsen
            • July 2007
            • 60

            #6
            Ok, då är jag med. Med den tanken så är själva huseringen löst. Allt som senare behöver lösas är logistiken, men det är ett ganska litet problem

            Kommentar

            • nojsen
              • July 2007
              • 60

              #7
              En styck införskaffad!
              Går nu ensam i 300 liter och det finns ett 600 liters som väntar när det blir dags!

              Liten snäckodling finns tack vare snälla affärsbiträden som mer än gärna kastar skräpsnäckor efter mig...

              Kommentar

              • DAHLBERG
                • September 2008
                • 1598

                #8
                Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                För att vara en monsterfisk växer de relativt långsamt..

                De växer 2-3 cm/månad första året så runt 30 cm på ett år, växer långsammare sista 15 cm.
                DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                540 liter kulfisk - T. lineatus
                120 liter salt - Koraller och fisk

                Kommentar

                • ettfettbranamn
                  • December 2010
                  • 3424

                  #9
                  Jag gratulerar! det är den bästa tillväxt jag någonsin hört någon få ut ur en Fahaka.. hur bar du dig åt? temp, kar, föda? tror vi har ett par mfk'are som skulle vara intresserade eftersom det dök upp ett gäng fahaka nyss?

                  pm'a mig om du orkar eller om du skriver ett par rader på "vårt" forum? kanske tom en artikel?
                  Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                  Normaliseringsprocessen..
                  (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                  Kommentar

                  • DAHLBERG
                    • September 2008
                    • 1598

                    #10
                    Enligt thepufferforum så växer de 1 inch/månad. Kan inte intyga att de växer exakt 1 inch/månad.. MEN! De växer sjukt jävla snabbt! Min var 5-6 cm den 18 april förra året. Nu är den 23-25 cm.

                    Matar med räkmix, 25-27 grader, 540 liter sen starten. Alexander fick ut ännu mer ur sin fahaka. Växte mycket mycket mycket snabbare än min.. Jag hade mer grönsaker i min räkmix. Körde med räkor, ärtor, musslor, strömming, nått flingfoder och massa Dr. Bassler, han hade diskuspellets (?).
                    Senast redigerad av DAHLBERG; 13 February 2011, 19:02.
                    DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                    750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                    540 liter kulfisk - T. lineatus
                    120 liter salt - Koraller och fisk

                    Kommentar

                    • ettfettbranamn
                      • December 2010
                      • 3424

                      #11
                      grymt! måste säga att många fiskar går efter en inch i månaden efter många beskrivningar men det är svårt att få ut det.. good to know.. njurpaj på den fahakan? haha..
                      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                      Normaliseringsprocessen..
                      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                      Kommentar

                      • Alexander Ylipää
                        • May 2003
                        • 1831

                        #12
                        Stämmer bra. Fick han på 5 månader från 5 cm till 25. Låter smått otroligt men kan intyga att det var en fruktansvärd tillväxt. Har aldrig haft en fisk som växt lika fort, och då har man provat en hel del. Han gick i ett 250 liters tills för två veckor sedan då jag sålde den vidare för större uttrymme.

                        Så jag skulle säga att ditt kar räcker max ett år för en Lineatus.
                        Med vänlig hälsning
                        Alexander

                        Kommentar

                        Arbetssätt...