Kulfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna93
    • May 2010
    • 62

    Kulfisk

    Hej någon som har lite fakta till mig har skaffat min 5st dvärg kulfiskar otrolig fina,söta och aktiva käkar även allt nån som kan mycket om dom?
  • jenmad
    • March 2009
    • 579

    #2
    Hej!

    Först och främst ligger ämnet i fel avdelning - dvärgkulfiskar är sötvattensfiskar, de vill inte ha bräckt vatten! www.dwarfpuffers.com är väldigt bra tycker jag, och har ett ganska bra forum också!
    Jag har tre dvärgkulor, den fjärde dog tyvärr i somras när jag var bortrest. De äter definitivt inte allt, helst vill de levande men några sorters frysfoder fungerar också.

    Hälsningar
    Jennifer

    Kommentar

    • Anna93
      • May 2010
      • 62

      #3
      det är konstigt för det står att dvärgkulfiskaen ska ha 0,5% salt i vattnet

      Kommentar

      • Anna93
        • May 2010
        • 62

        #4
        dom käkar mygglarverna som jag ger dom och även snäckor för det är bra för deras tänder

        Kommentar

        • jenmad
          • March 2009
          • 579

          #5
          Hej Anna!

          Var står det att de ska ha 0,5% salt i vattnet?

          Hälsningar
          Jennifer

          Kommentar

          • jenmad
            • March 2009
            • 579

            #6
            Ursprungligen postat av Anna93
            dom käkar mygglarverna som jag ger dom och även snäckor för det är bra för deras tänder
            Hej Anna!

            Ja, mygglarver är poppis, och likaså snäckor. Men äter dina torrfoder? Det gör inte mina. De verkar inte ens fatta att det är mat! Har du tittat på länken som jag skickade?

            Hälsningar
            Jennifer

            Kommentar

            • Alexander Ylipää
              • May 2003
              • 1831

              #7
              Om det är Carinotetraodon travancoricus så är det en sötkula helt och hållet. Trots att den är en liten fisk kan den vara en jäkel på andra fiskar. Bita fenor, jaga runt och vara allmänt jobbig. Kom även ihåg att ge dem något tuggmotstånd(snäckor) så de slipar sina små tänder.
              Med vänlig hälsning
              Alexander

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #8
                I naturen finns de både i bräckt och rent sötvatten, men de behöver inte bräckt vatten.

                Kommentar

                • Avendesora
                  • October 2004
                  • 179

                  #9
                  Mina äter allt frysfoder och så får de snäckor med jämna mellanrum. De är inte intresserade av några fodertabletter, pellets eller flingfoder. Kan vara lite jobbiga mot andra fiskar och de vill gärna äta de vuxna äppelsnäckorna som också går i karet. Det är Carinotetraodon travancoricus som jag har.
                  /Cattis

                  Kommentar

                  • zoomi
                    • August 2004
                    • 829

                    #10
                    Kan de puffa upp sig och bli som små bollar?

                    Kommentar

                    • Alexander Ylipää
                      • May 2003
                      • 1831

                      #11
                      Jepp! När de känner sig hotade.
                      Med vänlig hälsning
                      Alexander

                      Kommentar

                      • zoomi
                        • August 2004
                        • 829

                        #12
                        Hur ofta händer det i ett akvarium? Hade varit riktigt kul att se =P

                        Kommentar

                        • Anna93
                          • May 2010
                          • 62

                          #13
                          Jag vet inte var jag har läst det där men saltvatten men jag har inge salt i nu. Det där med att dom är jobbiga på andra fiskar det har jag äventyrat. köpte mig först 3st pansarmalar 2st albino och en fläckig och dom albino käkade dom upp direkt och den fläckiga har dom inte rört så köpte en till fläckig och inte den heller har dom rört det är som om att dom inte ser dom. Men igår köpte jag lite Sorgmanleltetror och skulle ha i mitt stora med där fick dom minsan inte vara för mina channor var dom som munsbitar men lyckades rädda alla och stoppade i dom till mina små Kulfiskarna och jag trodde ju att dom skulle vara riktigt aggressiva mot tetrorna men nej dom reagerade inte ens det är precis som att dom inte ser dom svart/silver vita färgerna.
                          så dom går bra ihop konstigt nog,.


                          Men mina 5syt kulfiskar har käkar vissa torrfoder ibland och mygglarver dagligen och dom får ven räkor av mig och dom älskar det dom sliter som bara den i dom. Är räkor bra för att slita ner tänderna på dom? dom har fått snäckar 2 ggr av mig bara men ska försöka få igång egen snäckodling så jag kan fixa såna själv.

                          En av mina kulisar är jätterunda om magen det har den varigt dom 2 senaste veckorna och dom andra är lite mer slanka så funderar om det är en hona kan det vara det? hur får/lägger dom ägg?

                          Kommentar

                          • jenmad
                            • March 2009
                            • 579

                            #14
                            Hej Anna!

                            Jag undrar lite hur du tänker när du släpper ner andra fiskar till dvärgkulorna för att se om det funkar - är det för att det "bara" är fiskar? Skulle du släppa ett gäng kaniner bland ett gäng jack russell-terrier och ta reda på hur det går "den stora bruna klarade sig men den lilla vita dödade de direkt. Hm, undrar hur det går med en svart kanin?" Jag har lite svårt att förstå hur du tänker, kan du förklara?

                            Dvärgkulor behöver inte snäckor för att slita ner tänderna, det är ytterst sällsynt att de får problem med tänderna, i motsats till större kulfiskar.

                            Hälsningar
                            Jennifer

                            Kommentar

                            • Anna93
                              • May 2010
                              • 62

                              #15
                              å förresten botten material e det nån som vet vad dom ska ha då? sand eller grus? jag har grus nu på 3-4mm så lite stort men hittar inte på länken jag fick om botten material

                              Kommentar

                              Arbetssätt...