slamkrypare, fyrögon & sprutfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yezziqa
    • December 2009
    • 23

    slamkrypare, fyrögon & sprutfisk?

    Går det att ha ihop dom tre arterna?
    Hur stort akvarium skulle det behövas?

    Alternativt om man bara skulle ha slamkrypare+fyrögonfisk eller slamkrypare+sprutfisk?
    Hur stor space behöver dom då?

    tack på förhand Jessica
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Om du skall ha brackvatten bör du välja en sprutfiskart som lever i brackvatten och inte en sötvattensart.

    Kommentar

    • Yezziqa
      • December 2009
      • 23

      #3
      Jag tänkte påToxotes jaculatrix, vad jag har förstått som funkar dom i bräckvatten...
      Så som sagt, hur stort skulle jag behöva ha för fiskarna?


      Kommentar

      • mud
        • July 2009
        • 9

        #4
        Ursprungligen postat av Yezziqa
        Går det att ha ihop dom tre arterna?
        Hur stort akvarium skulle det behövas?

        Alternativt om man bara skulle ha slamkrypare+fyrögonfisk eller slamkrypare+sprutfisk?
        Hur stor space behöver dom då?

        tack på förhand Jessica
        De arterna går utmärkt att kombinera - har gjort det själv.
        Akvariets storlek beror på hur många fiskar där ska finnas.
        De här arterna blir ju ganska stora - sprutfiskarna och fyrögonen blir minst ett par decimeter, och om dina slamkrypare är de Västafrikanska - vilka är de vanligaste i handeln - så blir de lika stora.

        Vuxna sprutfiskar och fyrögon behöver åtminstone en halv meters vattendjup, och båda arterna trivs bäst i stim. Slamkryparna måste ha landområden, men kan hållas solitärt (de är revirhävdande och blir allt mer aggressiva mot varandra när de växer och utrymmet i akvariet därför krymper för dem).

        Mitt förslag:
        Akvarium på 700 eller 750 liter eller vilka mått där nu finns däromkring.

        Bygg land (till tre Västafrikanska slamkrypare) av Nature-block (visst heter det väl Nature, de där naturtrogna stenarna? Tror rent av det är svenskt fabrikat) eller frigolit på vilket du kladdar ett lager cement.
        Att bara svepa ihop högar med sand (kvittar om det är småsten eller finkornigt) är inte lönt - de kommer bara att rasa ner efterhand.
        Ordna sedan gömställen åt slamkryparna på land - grottor, rötter som slingrar ihop sig, plastväxter, stenar ... detta gör du för att de ska kunna dra sig undan, "pausa", från varandra, eftersom de är väldigt tuffa mot varandra - man kan tänka sig att slamkryparna kan slippa varandra genom att dyka ner i vattnet, men de stannar ju helst på land.

        Se till så att sprutfiskar och fyrögon har svängrum: vattendjupet för fyrögonen är egentligen egalt, men vad gäller sprutfiskarna bör du dock räkna med några decimeter.

        Vad gäller vattnet ska ju detta vara bräckt eller salt.
        Mitt råd: Till 10 liter vatten, säg fyra matskedar salt (alltså sådant salt som du köper i akvarieaffären).
        Tänk på att ha en bar filtrering. Cirkulationen kan hållas modest.

        Förresten - finns det sprutfiskar som lever i sötvatten? I så fall kan du ju så klart glömma dem.

        Mvh
        Markus

        Kommentar

        • mud
          • July 2009
          • 9

          #5
          Ursprungligen postat av mud
          De arterna går utmärkt att kombinera - har gjort det själv.
          Akvariets storlek beror på hur många fiskar där ska finnas.
          De här arterna blir ju ganska stora - sprutfiskarna och fyrögonen blir minst ett par decimeter, och om dina slamkrypare är de Västafrikanska - vilka är de vanligaste i handeln - så blir de lika stora.

          Vuxna sprutfiskar och fyrögon behöver åtminstone en halv meters vattendjup, och båda arterna trivs bäst i stim. Slamkryparna måste ha landområden, men kan hållas solitärt (de är revirhävdande och blir allt mer aggressiva mot varandra när de växer och utrymmet i akvariet därför krymper för dem).

          Mitt förslag:
          Akvarium på 700 eller 750 liter eller vilka mått där nu finns däromkring.

          Bygg land (till tre Västafrikanska slamkrypare) av Nature-block (visst heter det väl Nature, de där naturtrogna stenarna? Tror rent av det är svenskt fabrikat) eller frigolit på vilket du kladdar ett lager cement.
          Att bara svepa ihop högar med sand (kvittar om det är småsten eller finkornigt) är inte lönt - de kommer bara att rasa ner efterhand.
          Ordna sedan gömställen åt slamkryparna på land - grottor, rötter som slingrar ihop sig, plastväxter, stenar ... detta gör du för att de ska kunna dra sig undan, "pausa", från varandra, eftersom de är väldigt tuffa mot varandra - man kan tänka sig att slamkryparna kan slippa varandra genom att dyka ner i vattnet, men de stannar ju helst på land.

          Se till så att sprutfiskar och fyrögon har svängrum: vattendjupet för fyrögonen är egentligen egalt, men vad gäller sprutfiskarna bör du dock räkna med några decimeter.

          Vad gäller vattnet ska ju detta vara bräckt eller salt.
          Mitt råd: Till 10 liter vatten, säg fyra matskedar salt (alltså sådant salt som du köper i akvarieaffären).
          Tänk på att ha en bar filtrering. Cirkulationen kan hållas modest.

          Förresten - finns det sprutfiskar som lever i sötvatten? I så fall kan du ju så klart glömma dem.

          Mvh
          Markus
          Jag menar bra filtrering.

          Kommentar

          • Yezziqa
            • December 2009
            • 23

            #6
            Tack för all bra info Mud!
            Det var ett rejält kar man skulle behöva ha... Det skulle ta upp hela ytan i mitt lilla hus. Hahahaha! Tror nog inte att det skulle godkännas av min andra hälft. :P

            Har dock hittat ett 375 liters med måtten 150x50x50, hur många fiskar skulle man kunna ha där i?
            Det jag helst vill ha i mitt akvarium är ju slamkrypare men det får jag inte skaffa för min partner. Så min sluga plan är att först ha lite fiskar där i som går bra ihop med slammisar för att sen "bara" råka slinka ner 1-2 st när han inte märker... Muhahaha!

            Några bra tips om några andra bra fiskar som funkar?


            Jag ska ta o åka till någon bra fiskaffär i stockholm o höra mig för vad dom tycker osv...
            Något tips på något bra ställe någon?

            Kommentar

            • Per/Haninge
              • January 2007
              • 285

              #7
              Akvarielagret, dom är duktiga på bräck och har en del till salu, annars kan dom ta hem.
              Per/Haninge

              Kommentar

              • mud
                • July 2009
                • 9

                #8
                [QUOTE=Yezziqa;1363683]Tack för all bra info Mud!
                Det var ett rejält kar man skulle behöva ha... Det skulle ta upp hela ytan i mitt lilla hus. Hahahaha! Tror nog inte att det skulle godkännas av min andra hälft. :P

                Har dock hittat ett 375 liters med måtten 150x50x50, hur många fiskar skulle man kunna ha där i?
                Det jag helst vill ha i mitt akvarium är ju slamkrypare men det får jag inte skaffa för min partner. Så min sluga plan är att först ha lite fiskar där i som går bra ihop med slammisar för att sen "bara" råka slinka ner 1-2 st när han inte märker... Muhahaha!

                Några bra tips om några andra bra fiskar som funkar?

                Ja, jösses vad jag var snackig i natt.
                375 liters funkar bra. Mitt senaste var ett sådant, där hade jag västafrikanska slamkrypare, en grupp på fem stycken. Hade dem i två år, men fick skänka bort dem pga flytt.
                Ju äldre och större de blev, desto mer tjafs blev det, men så är det ju med många fiskarter.

                Ofta får handlarna in sprutfiskarna när de är små, så då räcker det med att fylla karet med en 20-25 centimeters vattendjup. Det är en kul firre att kika på när de jagar levande födas, till exempel syrsor som klättrar på växter och rötter uppe på land - sprutfisken är fantastiskt pricksäker när den skjuter iväg sin vattenstråle.

                Fyrögonen behöver inte alls något djupt vatten, med bara sådana räcker det med några centimeter när de är små. Också en fascinerande fisk.

                Efter ett tag kan du ju försynt smuggla ner ett par slammisar - se till så att där finns landdel bara - varför inte två stycken landdelar? En på var sida av karet, så att de har varsitt ställe.
                Slamkryparen är en fantastiskt rolig fisk, och efter ett tag blir man ölite tjenis med dem, och man känner sig ibland rent av iakttagen, det kändes som att det var de som satt där inne i karet och studerade mig när jag gick omkring och pysslade med mitt i lägenheten.

                Kommentar

                • liljeros84
                  • September 2008
                  • 108

                  #9
                  tjenare, är för jevla trött så tyvärr, orkar inte läsa igenom hela tråden, men jag hade slamkrypare en sväng,
                  började med ett 450liters kar (150x50x60cm) gjorde 2st "öar" i vardera ända av karet och ca 20cm djupt vatten i mitten, gick bra i början men sen såg man direkt att en av slammisarna blev revirhärjande och spöa ordagrant skiten ur den andra.. hade även black-molly på prov i vatten delen, dom lät fiskarna vara. kanske för att dom fick annan mer "lättfångad" mat hela tiden.. anyway..!
                  det slutade med att jag skaffade 2st 120liters kar och separerade slammisarna, och byggde en liten "tidvatten" anläggning.
                  Vet inte om detta hjälper men det är min erfarenhet av slamkrypare.. nu minns jag inte ens vad jag svarar på.... gosh..! ha det!
                  http://www.liljeros.net
                  under Blogg finns det fisk, taskigt uppdaterad dock

                  Kommentar

                  Arbetssätt...