Snigelfarm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xul
    • January 2007
    • 709

    Snigelfarm

    Da ar det snart dags att kopa mina kulfiskar till akvariet. De skall da ga sott forst och sedan skall de fa ga brackt. Hur gor ni med akvarierna for vaxter och andra fiskar kommer att fa det tufft. Mina Pristellor, kommer de att klara over 1,004 - 1,008. Enligt kulfisken thepufferforum skall de ga i "highlevel brackish water" vilket jag forstar ar mer 1,015 - 1,020.

    Gar det att kora med sotvattenteknik eller ar det bara av vikt nar man har koraller?

    Under tiden sa skall jag starta min snigelfarm i alla fall. Hur stort bor det vara 24 L kar med godis till 3 kulfiskar i ett 460 L kar?
  • DAHLBERG
    • September 2008
    • 1598

    #2
    Ursprungligen postat av Xul
    Da ar det snart dags att kopa mina kulfiskar till akvariet. De skall da ga sott forst och sedan skall de fa ga brackt. Hur gor ni med akvarierna for vaxter och andra fiskar kommer att fa det tufft. Mina Pristellor, kommer de att klara over 1,004 - 1,008. Enligt kulfisken thepufferforum skall de ga i "highlevel brackish water" vilket jag forstar ar mer 1,015 - 1,020.

    Gar det att kora med sotvattenteknik eller ar det bara av vikt nar man har koraller?

    Under tiden sa skall jag starta min snigelfarm i alla fall. Hur stort bor det vara 24 L kar med godis till 3 kulfiskar i ett 460 L kar?
    Trevligt att du tänkt skaffa kulfiskar Vilken art är det du tänkt köpa? Här kan du läsa lite om hur man startar ett bräckvattenakvarium: http://badmanstropicalfish.com/brackish/brackish.html

    De flesta fiskar och växter klarar inte bräckt vatten, speciellt inte "High brackish". Sök på google efter typ "brackish aquarium plants" eller liknande. Några länkar där de nämner bräckvattenväxter:



    Veterinarians and other pet experts are standing by to answer all your health, nutrition and behavior questions! Chat live now about your dog, cat, or any other pet.


    Kör bara på med samma pump som vanligt och höj salthalten sakta (max 0.002/vecka) annars dör filterbakterierna. Alternativt kan du höja till önskad salthalt och sedan köra igång karet som nystartat.

    Storleken för snäckakvariet spelar ingen större roll. Man bör ge kulfiskar nått hårt att tugga på varannan dag ungefär för att hålla tänderna nerslipade, så det kan ju gå åt ganska mycket snäckor

    Lycka till, du kommer inte att bli besviken på dina kulor
    DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
    750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
    540 liter kulfisk - T. lineatus
    120 liter salt - Koraller och fisk

    Kommentar

    • Williamberg
      • October 2009
      • 12

      #3
      24 L torde vara tillräckligt för en snigelfarm om du tänker hålla någon av de mindre arterna. Om du tänker hålla någon av de större skulle jag skaffa en större snigelfarm.
      Certifiable fishaholic!

      Kommentar

      • DAHLBERG
        • September 2008
        • 1598

        #4
        Ursprungligen postat av Williamberg
        24 L torde vara tillräckligt för en snigelfarm om du tänker hålla någon av de mindre arterna. Om du tänker hålla någon av de större skulle jag skaffa en större snigelfarm.
        Storleken på snäckfarmen spelar ingen som helst roll... Man kan ha sin lilla farm i ett vattenglas om man vill, oavsett vilken art man odlar.
        DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
        750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
        540 liter kulfisk - T. lineatus
        120 liter salt - Koraller och fisk

        Kommentar

        Arbetssätt...