Adolfoi pansarmal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    Adolfoi pansarmal

    Är det någon som har erfarenhet av Adolfoi pansarmal.

    Hur ser man skillnad på dom?

    Leker dom sällan?

    Beteende? (om dom är väldigt stillsamma)

    Vill gärna att dom ska leka men dessa är välldigt stillsamma och verkar inte vilja leka alls.
    Tror jag har en hane och hona men är inte säker, två av denna sorten har dött.
    Andra pansarmalar har inte varit några problem med att få att leka så har någon några tips om just Adolfoin så är jag tacksam.
    Klicka på bilden för större version

Namn: P1040566.jpg
Visningar: 1
Storlek: 153,4 KB
ID: 2178575
    Tror att detta är en hane och hona men är inte säker.
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #2
    Jäkligt fina de där, har för mig att Ansjo har ett gäng såna så ser han tråden kommer du säkert få veta vad du behöver.

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #3
      Hoppas det med, dessa är mina favoriter bland mina pansarmalar, tyvärr så är dom väldigt dyra. Annars hade jag köpt många fler, hoppas på tillökning.
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • Niklas-P
        • August 2007
        • 53

        #4
        Lurigt jag tycker davidsandsi och adolfoi ser ut som samma art... bilderna på zoopet verkar inte stämma överens mot vad man ser i butikerna heller, utan man skulle kunna tro att det är tvärt om...

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #5
          Detta är en adolfoi ivarjefall beställde dom i en djurbutik och fick det genom dom direkt från leverantören, davidsandsi har linjen hela vägen ner över stjärtfenan villket inte adolfoi har.
          Kollade på aleds.se och det stämmde med zoopets beskrivning.
          Det är ju inte alltid att butikerna har rätt heller.
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • Markus1984
            • November 2008
            • 2606

            #6
            Hanen är den som simmar först på din bild, smalare och spetsigare bukfenor..Honan är större och mer rund om magen samt rundade spetsar på bukfenorna.
            Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

            Kommentar

            • solis
              • July 2008
              • 5064

              #7
              Menar du att den till höger är hanen och den som är till vänster och ligger på marken är en hona för den till höger har bukfenor som är väldigt smala, villket jag inte sett på andra pansarmalar.

              Har du odlings erfarenhet?

              Tack för svaret, det var skönt att veta att det är en av varje för då finns det en chans att man kanske kan få yngel om det inte är jättesvårt att få dessa att leka.
              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

              Kommentar

              • Niklas-P
                • August 2007
                • 53

                #8
                Ursprungligen postat av solis
                Detta är en adolfoi ivarjefall beställde dom i en djurbutik och fick det genom dom direkt från leverantören, davidsandsi har linjen hela vägen ner över stjärtfenan villket inte adolfoi har.
                Kollade på aleds.se och det stämmde med zoopets beskrivning.
                Det är ju inte alltid att butikerna har rätt heller.
                Hmm du har nog rätt. Mina måste varit fel märkta på akvarielagret... Jag har nog oxå adolfoi men de sa att det är davidsandsi. Spännande

                MVH
                Niklas

                Kommentar

                • solis
                  • July 2008
                  • 5064

                  #9
                  Roligt då har du ju fått en ny sort helt plötsligt(men ändå inte)
                  Hur är dina i beteende och med att lägga ägg.
                  Var dina dyra?
                  Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                  1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                  100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                  56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                  Kommentar

                  • Niklas-P
                    • August 2007
                    • 53

                    #10
                    Ursprungligen postat av solis
                    Roligt då har du ju fått en ny sort helt plötsligt(men ändå inte)
                    Hur är dina i beteende och med att lägga ägg.
                    Var dina dyra?
                    Har aldrig fått fram några ägg men det kan bero på övriga hungriga invånare i karet... Jag har i och för sig inte sett så mycket lek betenden heller. Efter kalla stora vattenbyten kan de leka ibland... lek och lek de simmar upp och ner och jagar varann vid glas rutan. Men de tröttnar snabbt och när temperaturen är tillbaka är det hela över, utan några ägg.

                    De kosta 160:-/st

                    Kommentar

                    • solis
                      • July 2008
                      • 5064

                      #11
                      Dom är fina men lite tråkiga eftersom att dom mest är på samma ställe, har inte sett något större lekbeteende heller, kanske därför dom är så dyra.
                      mina skulle kosta 180 men fick dom för 150 bara för att jag köpte 4 st.
                      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                      Kommentar

                      • Niklas-P
                        • August 2007
                        • 53

                        #12
                        Ursprungligen postat av solis
                        Dom är fina men lite tråkiga eftersom att dom mest är på samma ställe, har inte sett något större lekbeteende heller, kanske därför dom är så dyra.
                        mina skulle kosta 180 men fick dom för 150 bara för att jag köpte 4 st.
                        Låter som en bra deal... jo måste nästan vara därför de är så dyra, men de är fina!

                        Btw har du några tips på vad man kan mata dem med för att få dem feta? Fryst artemia verkar fungera bra men det är svårt att få dem riktigt feta som sagt... Ska man ha ägg bör de nog vara riktigt feta om det ska hända något...

                        Kommentar

                        • solis
                          • July 2008
                          • 5064

                          #13
                          Jag matar med bottentabletter och alla pansarmalsarter jag har är runda men inte adolfoin.

                          Kommer jag på något dom gillar ska jag skriva det.

                          Vad betyder btw?

                          På zoopets art beskrivning i en kommentar stod det att dom bara lägger ett ägg åt gången och då är det inte lätt att hitta om dom har lekt.
                          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                          Kommentar

                          • jesper_b
                            • June 2006
                            • 1201

                            #14
                            Dom brukar inte vara så svåra att få lek på men det kan vara lite jobbigt om du bara har 2 dom leker gärna i grupp, 2 hanar på 1 hona brukar fungera bäst. Så honan har något att välja på.

                            Och äggen hamnar som sagt överallt i akvariet och inte på ett ställe, men så är det men nästan alla pansarmalar.

                            Sen är ju storleken på akvariet, Cirkulationen samt vattenkvaliten en vikitg faktor med, sen är inte ynglen dom lättaste av pansarmalar att kläcka och föda upp.
                            www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                            Mina Malar:
                            L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                            Kommentar

                            • solis
                              • July 2008
                              • 5064

                              #15
                              Ursprungligen postat av smegga
                              Dom brukar inte vara så svåra att få lek på men det kan vara lite jobbigt om du bara har 2 dom leker gärna i grupp, 2 hanar på 1 hona brukar fungera bäst. Så honan har något att välja på.

                              Och äggen hamnar som sagt överallt i akvariet och inte på ett ställe, men så är det men nästan alla pansarmalar.

                              Sen är ju storleken på akvariet, Cirkulationen samt vattenkvaliten en vikitg faktor med, sen är inte ynglen dom lättaste av pansarmalar att kläcka och föda upp.
                              Som sagt har ju 2 adolfoi dött så¨att jag bara har två kvar, men ibland har jag sett att dom följer ´mina andra pansarmalar så jag får hoppas att det kan trigga igång dom.
                              Lägger adolfoien ett och ett som någon skrev eller lägger dom flera som dom andra pansarmalarna?

                              Har själv fött upp metaller och albino och vet att det är svårt att få alla att överleva men det är alltid några som klarar sig.
                              Tack för ditt svar.
                              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                              Kommentar

                              Arbetssätt...