Billig L-mal ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Reggae_Ripan
    • March 2009
    • 250

    Billig L-mal ?

    Hej! Jag har 2st 8 och 12 cm anscrictus (stav fel) honor, ska köpa en hane åt dem också. Men nu vill jag ha en billig (0-250kr) mal som är fin/ovanlig men har ingen aning om vad jag ska välja i l-mal träsket. (ska helst vara S.A)

    Nån som har bra tips ? Vill helst att malen ska vara odlingsbar också.
    500 Liter påväg upp igen !
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    blir inga barn av EN l-mal


    (tolkar det som om du skall ha nån HELT annan mal gentemot dem du redan har)

    ju mindre desto billigare ...
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Det blir inte lätt, är malen ovanlig så kommer den att kosta därefter med. Däremot finns det en del malar som är vanliga men inte så populära men det var kanske inte det du frågade efter.
      Ska du sedan ha lek på dem, så bör du kolla på lite olika sorters VF Ancistrus eller någon sorts Panaque, tex Panaqolus maccus som inte är så svåra att få tag i och har ett hyffsat pris samt inte är omöjliga att leka av.
      Alla L-malar kommer från SA.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Reggae_Ripan
        • March 2009
        • 250

        #4
        Ursprungligen postat av MagicFingers
        blir inga barn av EN l-mal


        (tolkar det som om du skall ha nån HELT annan mal gentemot dem du redan har)

        ju mindre desto billigare ...
        Självklart menade jag styck priset, de ska ju gå att köpa 2 för max 500kr.
        500 Liter påväg upp igen !

        Kommentar

        • Reggae_Ripan
          • March 2009
          • 250

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Det blir inte lätt, är malen ovanlig så kommer den att kosta därefter med. Däremot finns det en del malar som är vanliga men inte så populära men det var kanske inte det du frågade efter.
          Ska du sedan ha lek på dem, så bör du kolla på lite olika sorters VF Ancistrus eller någon sorts Panaque, tex Panaqolus maccus som inte är så svåra att få tag i och har ett hyffsat pris samt inte är omöjliga att leka av.
          Alla L-malar kommer från SA.
          Okey, jo det är ju lite klurigt det här.. Hittade en väldigt fin mal på nätet med nr 333 dock varierade denna väldigt kraftigt i pris.
          500 Liter påväg upp igen !

          Kommentar

          • Markus1984
            • November 2008
            • 2606

            #6
            Jag rekomenderar Chaetostoma Milesi, väldigt trevlig mal, ganska liten och rätt lätt att könsbestämma =)
            Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av Reggae_Ripan
              Okey, jo det är ju lite klurigt det här.. Hittade en väldigt fin mal på nätet med nr 333 dock varierade denna väldigt kraftigt i pris.
              Den är inte fel, drd här på forumet har odlat den några ggr.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Det blir inte lätt, är malen ovanlig så kommer den att kosta därefter med. Däremot finns det en del malar som är vanliga men inte så populära men det var kanske inte det du frågade efter.
                Ska du sedan ha lek på dem, så bör du kolla på lite olika sorters VF Ancistrus eller någon sorts Panaque, tex Panaqolus maccus som inte är så svåra att få tag i och har ett hyffsat pris samt inte är omöjliga att leka av.
                Alla L-malar kommer från SA.

                varning för Panaqolus maccus ....den tuggar plantor som bara den.
                de enda plantorna som funkar (här iaf) är anubias + flytväxter modell hornsärv eller liknande.

                den är vääääldigt vacker. inte så svår med odlingen.
                har fått flera romkakor, dock inte blitt något av dom pga
                en viss lathet från husse.

                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ok, då är det säkert som med Ancistrus att det beror på olika individer. Jag har 6 st i ett kar och de rör inte växterna, medans de då käkar upp dina...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Reggae_Ripan
                    • March 2009
                    • 250

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Den är inte fel, drd här på forumet har odlat den några ggr.
                    Okey, kanske är lite för svår för en novis som jag då kanske ( har haft akvarie sen 9års ålder och är nu 21 ) och har ingen jätte erfarenhet av malar. Låter ju som en svår fisk om du känner till 1 (?) här på forumet som lyckats odla den. Du har inte något bra tips på någon fisk som är fin/någolunda lätt odlad/billig/ej äter växter/inte äter/dödar andra fiskar ? Kanske lite väl höga krav men jag vill inte krocka med fisk valet och det är jag väldigt noga med.
                    Tack för svaret ! Mvh Zebbe
                    500 Liter påväg upp igen !

                    Kommentar

                    • Reggae_Ripan
                      • March 2009
                      • 250

                      #11
                      Ursprungligen postat av Markus1984
                      Jag rekomenderar Chaetostoma Milesi, väldigt trevlig mal, ganska liten och rätt lätt att könsbestämma =)
                      Okey tack, den ska jag titta närmare på.
                      500 Liter påväg upp igen !

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Ursprungligen postat av Reggae_Ripan
                        Okey, kanske är lite för svår för en novis som jag då kanske ( har haft akvarie sen 9års ålder och är nu 21 ) och har ingen jätte erfarenhet av malar. Låter ju som en svår fisk om du känner till 1 (?) här på forumet som lyckats odla den.
                        Det är många som har odlat denna mal, att jag skrev just drd är för att han är en vän till mig och jag har sett dessa yngel irl.
                        Att du är novis tror jag inte, har man haft akvarium i 12 år har man allt lärt sig en del.
                        Sedan är det lite svårt att hitta en mal som inte käkar på döda fiskar då alla gör detta, ganska naturligt om man tänker efter.
                        Kanske du skulle kolla på tex L-183 http://www.planetcatfish.com/catelog...species_id=221 som är en av de snyggaste malarna, trots att det "bara" är en Ancistrus.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Johanski
                          • February 2007
                          • 3044

                          #13
                          Har själv nyligen införskaffat mig tre st Ancistrus Triradiatus. Rekommenderas varmt!

                          Ungefär lika stora som vanliga ancistrus, lättlekta. Det som skiljer dem åt är väl att Triradiatus får ungefär 10 ggr så mycket skägg på huvudet, och att de är lite ljusare i teckningen, samt att priset brukar ligga på en 150-200kr / mal.

                          Köpte mina 3 för några veckor sen, VF, och de käkade som grisar redan efter någon dag, och de visar sig rätt mycket också.

                          MVH Johan

                          Kommentar

                          • Reggae_Ripan
                            • March 2009
                            • 250

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Det är många som har odlat denna mal, att jag skrev just drd är för att han är en vän till mig och jag har sett dessa yngel irl.
                            Att du är novis tror jag inte, har man haft akvarium i 12 år har man allt lärt sig en del.
                            Sedan är det lite svårt att hitta en mal som inte käkar på döda fiskar då alla gör detta, ganska naturligt om man tänker efter.
                            Kanske du skulle kolla på tex L-183 http://www.planetcatfish.com/catelog...species_id=221 som är en av de snyggaste malarna, trots att det "bara" är en Ancistrus.
                            Hehe mal novis är jag iaf menade inte äta döda (för det gör ju som sagt alla) utan menade att den inte ska döda andra fiskar :P ... Blir nog att satsa som sagt på någon finare variant av Ancistrus, den du visa var riktigt fin.
                            500 Liter påväg upp igen !

                            Kommentar

                            • Reggae_Ripan
                              • March 2009
                              • 250

                              #15
                              Ursprungligen postat av Johanski
                              Har själv nyligen införskaffat mig tre st Ancistrus Triradiatus. Rekommenderas varmt!

                              Ungefär lika stora som vanliga ancistrus, lättlekta. Det som skiljer dem åt är väl att Triradiatus får ungefär 10 ggr så mycket skägg på huvudet, och att de är lite ljusare i teckningen, samt att priset brukar ligga på en 150-200kr / mal.

                              Köpte mina 3 för några veckor sen, VF, och de käkade som grisar redan efter någon dag, och de visar sig rätt mycket också.

                              MVH Johan
                              Okey, det låter som en fisk för mig
                              500 Liter påväg upp igen !

                              Kommentar

                              Arbetssätt...