Lämplig ancistrus burk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linan
    • May 2004
    • 89

    Lämplig ancistrus burk?

    Hej!

    Har tre akvarium på ungefär 90 liter styck som jag försöker odla ancistrusmalar i. Jag har tidigare fått mycket yngel, men då har jag inte försökt så mycket att få det rätt. Då hade jag ett nästan tomt akvarium med två malar som råkade tycka om varann, så lade de rom bakom i en liten prydnadsrot.

    Men i alla fall, akvariumena är ganska avlånga, inte så höga, så det blir lite större bottenyta än om de hade haft de klassiska måtten och högre. Det jag har som bottenmaterial är rådasand i det ena, fin sjösten i det andra, och grov sjösten i det tredje. Tänkte prova mig fram o se vad de gillade bäst

    Det jag undrar är om ni skulle ändra något på den inredningen jag har? De har alla tre rötter, stenar, krukor och någon grotta.

    Jag har gjort flera stora vattenbyten då jag fyllt på med kallt vatten, de får gurka och fodertabletter. Men tabletterna verkar de inte tycka om, de ligger oftast mögliga dan efter.

    Det har gått någon månad snart och inget händer. Vad gör jag för fel?

    Tacksam för alla tips!

    Lina

    Bilder på trion: http://i667.photobucket.com/albums/v...s-odlingen.jpg
  • Roulie
    • January 2006
    • 152

    #2
    Dom kanske är för unga för att yngla av sej än.
    Om dom inte är det så kanske det skulle hjälpa å byta plats på honorna eller hanarna från de olika karen så kanske "personkemin" stämmer lite bättre

    Om dom vill yngla av sej så gör dom nästan det oavsett inredning, bara dom har nåt ställe å gräva sej in i.
    720 l - Sällskapsakvarium
    60 l - Endlers, Guldancistrus och Amanoräkor

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Ursprungligen postat av Linan
      Men tabletterna verkar de inte tycka om, de ligger oftast mögliga dan efter.
      Använder själv Hikari Tropical's alg tabletter och dom går åt som smör i solskenet..
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • BlueJ
        • January 2008
        • 261

        #4
        mina ansistrusmalar har slutat yngla de gjorde det jätte bra ett tag men nu har de lagt av på sitt sätt skönt eftersom de började bli ganska mycket men nu har de mesta yngel dött eftersom jag inte har haft tid för akvariet sen jag fick nya jobbet och de är ganska mycket tofsalger i det så jag har köpt siamesiska algätare för att bli av med dem hur får man sånna att yngla sig?? och hur får jag mina ansistrusar att börja yngla igen
        The nicest person is nott always the winner

        Kommentar

        • Linan
          • May 2004
          • 89

          #5
          Ursprungligen postat av Gaffel
          Använder själv Hikari Tropical's alg tabletter och dom går åt som smör i solskenet..
          Jag köpte faktiskt en sån påse igår, ska prova om dom gillar det bättre! Tack för tipset

          Kommentar

          • Linan
            • May 2004
            • 89

            #6
            Ursprungligen postat av Roulie
            Dom kanske är för unga för att yngla av sej än.
            Om dom inte är det så kanske det skulle hjälpa å byta plats på honorna eller hanarna från de olika karen så kanske "personkemin" stämmer lite bättre

            Om dom vill yngla av sej så gör dom nästan det oavsett inredning, bara dom har nåt ställe å gräva sej in i.
            Ja det är ju det där med längden på malarna; ska man mäta med stjärtfenan eller utan?? Med fenan är hanen 8-9 cm, och honorna något mindre. Är de för unga kanske?

            Kommentar

            • Peter E
              • January 2006
              • 18

              #7
              Hej!
              Vad har du för temp?
              Mina leker så fort jag tar upp tempen till 28-29 grader.
              //Peter

              Kommentar

              • Linan
                • May 2004
                • 89

                #8
                Ursprungligen postat av Peter E
                Hej!
                Vad har du för temp?
                Mina leker så fort jag tar upp tempen till 28-29 grader.
                //Peter
                hej!

                den ligger faktiskt runt där..den var till och med uppe i 30 häromdagen när solen låg på.

                tack endå

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Ursprungligen postat av Linan
                  Hej!

                  Har tre akvarium på ungefär 90 liter styck som jag försöker odla ancistrusmalar i. Jag har tidigare fått mycket yngel, men då har jag inte försökt så mycket att få det rätt. Då hade jag ett nästan tomt akvarium med två malar som råkade tycka om varann, så lade de rom bakom i en liten prydnadsrot.

                  Men i alla fall, akvariumena är ganska avlånga, inte så höga, så det blir lite större bottenyta än om de hade haft de klassiska måtten och högre. Det jag har som bottenmaterial är rådasand i det ena, fin sjösten i det andra, och grov sjösten i det tredje. Tänkte prova mig fram o se vad de gillade bäst

                  Det jag undrar är om ni skulle ändra något på den inredningen jag har? De har alla tre rötter, stenar, krukor och någon grotta.

                  Jag har gjort flera stora vattenbyten då jag fyllt på med kallt vatten, de får gurka och fodertabletter. Men tabletterna verkar de inte tycka om, de ligger oftast mögliga dan efter.

                  Det har gått någon månad snart och inget händer. Vad gör jag för fel?

                  Tacksam för alla tips!

                  Lina

                  Bilder på trion: http://i667.photobucket.com/albums/v...s-odlingen.jpg
                  ett par stora rötter som ligger längsmed botten skulle de garanterat uppskatta som skydd
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • mike_1978_
                    • November 2008
                    • 10

                    #10
                    rättså roligt med olika svar som fungerar. min temp ´är runt 26-27 gradder och dom parar sig just nu som kanniner.
                    jag har tagit bort så många av dom som jag hinner med till ett eget kar, för platinna tycker om bebbisarna men har fått upp ca 30 ungar, och har ca 12-15 ägg kvar i huvud karet hoppas jag ser dom före platinn
                    mina ynglar i ett bro som jag har lite på sniskann så de kan gömma sig under bron, som de är ihålliga
                    lyckades faktist se när honnan födde sina bebbbisar igår, var en ny uppplevelse som jag inte set för. mycke förberedelser för honnan och hannnen
                    Senast redigerad av mike_1978_; 02 May 2009, 07:23. Anledning: missa lite text

                    Kommentar

                    • Linan
                      • May 2004
                      • 89

                      #11
                      Ursprungligen postat av mike_1978_
                      rättså roligt med olika svar som fungerar. min temp ´är runt 26-27 gradder och dom parar sig just nu som kanniner.
                      jag har tagit bort så många av dom som jag hinner med till ett eget kar, för platinna tycker om bebbisarna men har fått upp ca 30 ungar, och har ca 12-15 ägg kvar i huvud karet hoppas jag ser dom före platinn
                      mina ynglar i ett bro som jag har lite på sniskann så de kan gömma sig under bron, som de är ihålliga
                      lyckades faktist se när honnan födde sina bebbbisar igår, var en ny uppplevelse som jag inte set för. mycke förberedelser för honnan och hannnen
                      hej!

                      jo många olika tips och ideér blir det, och det är det som är så härligt, det funkar olika hos alla! fiskar är, som alla andra djur inklusive människor, individer och det finns nog ingen mall på hur man ska ha det som funkar på alla. Man får väl prova sig fram lite, så nu ska jag göra om lite hos mina malar och prova att byta plats på damerna och se om personkemin funkar bättre då!

                      ha det bra och tack för tipsen!

                      lina

                      Kommentar

                      • mike_1978_
                        • November 2008
                        • 10

                        #12
                        Ursprungligen postat av Linan
                        hej!

                        jo många olika tips och ideér blir det, och det är det som är så härligt, det funkar olika hos alla! fiskar är, som alla andra djur inklusive människor, individer och det finns nog ingen mall på hur man ska ha det som funkar på alla. Man får väl prova sig fram lite, så nu ska jag göra om lite hos mina malar och prova att byta plats på damerna och se om personkemin funkar bättre då!

                        ha det bra och tack för tipsen!

                        lina

                        jo så är det och det är det som är så j**** roligt. man får testa sig fram, jag är ingen uppfödare presis men har några hannar och honner i samma kar. och dom ynglar som bara den just nu.hittar ca 3-4 st var dag. plus att det är ca 25 -30 ägg på jäsning

                        Kommentar

                        • Linan
                          • May 2004
                          • 89

                          #13
                          Ursprungligen postat av mike_1978_
                          jo så är det och det är det som är så j**** roligt. man får testa sig fram, jag är ingen uppfödare presis men har några hannar och honner i samma kar. och dom ynglar som bara den just nu.hittar ca 3-4 st var dag. plus att det är ca 25 -30 ägg på jäsning
                          härligt!

                          Kommentar

                          • mike_1978_
                            • November 2008
                            • 10

                            #14
                            Ursprungligen postat av Linan
                            härligt!
                            jodet är det.hoppas barta det finns folk som vill ha dom, för jag har inte riktigt all platts som dom behöver

                            Kommentar

                            • Linan
                              • May 2004
                              • 89

                              #15
                              Ursprungligen postat av mike_1978_
                              jodet är det.hoppas barta det finns folk som vill ha dom, för jag har inte riktigt all platts som dom behöver
                              jooda, det finns det alltid! ancistrus måste vara sveriges vanligaste akvariefisk, alla har nog någongång haft den, om man inte kör på saltvatten dvs.

                              ring runt till djuraffärer i din närhet så hittar du säkert någon. du kanske inte får pengar, men oftast kan man få byta till mat eller nått tillbehör.

                              lycka till med dina småttingar!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...