Tjock ancistrus...hona?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Arctic
    • March 2009
    • 281

    Tjock ancistrus...hona?

    Jag har 2 st. anci.sp. en är klart en hane. jätte fin pojke med fina spröt
    jag hoppas självklart på att den andra är en hona.
    den är lite mindre, 5,5 utan stjärtfena medräknad och 7cm med fena. inte ett spröt på nosen ännu men jag har förstått det som att det är i ungefär den storleken då eventuella spröt bildas. så då undrar jag givetvis om det är en hona eller hane.

    att tillägga är att den har blivit väldigt tjock :P så jag måste lista ut om huruvida den e tjock för att den börjat få rom, eller om den e tjock för att den e glupsk och äter en massa :P vad verkar mest troligt?

    här är min fina hane



    och här är en bild på förhoppningsvis honan

    en till där man ser att den e lite småtjock :P
  • JohanB
    • December 2006
    • 107

    #2
    Den första är helt klart en hane och den andra är helt klart en hona.

    Men det jag är fundersam över är om de är samma sort.
    Honan är en "vanlig" ancistrus medans hanen har helt annat mönster enligt mig.
    Vad tycker ni andra?

    Johan

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      Tycker inte heller hanen ser ut som en vanlig ancistrus. Dock är ju det där en djungel så jag tänker inte ge mig på att försöka gissa vad det är för hane.

      Kommentar

      • Arctic
        • March 2009
        • 281

        #4
        jo jag vet att hanen är väldigt mycket mörkare än vad ''vanlig'' ancistrus brukar vara, men den sålldes som ''vanlig ancistrus''... och ja som sagt så e det en djungel.

        jag tror oxå att det är en hona men det finns väl fortfarande risk att ''skägget'' kommer sent eller?

        Kommentar

        • JohanB
          • December 2006
          • 107

          #5
          Visst finns det en viss risk, men kan nästan lova dig att det är en hona, den är ju trots allt 7cm med med stjärtfenan, har aldrig varit med om att de har fått sprötar efter det.


          Johan

          Kommentar

          • mikey13
            • October 2007
            • 465

            #6
            Jag tycker att din hane liknar denna:

            Vad tror du?
            __________________________________________
            Mitt 720L projekt
            375L Inbyggt i väggen-projekt

            Kommentar

            • Arctic
              • March 2009
              • 281

              #7
              det ser absolut ut som han! fasiken oxå...antar att jag nu måste hålla på med sånt nazi skit och hålla rasen ren och så :P

              Kommentar

              • Linan
                • May 2004
                • 89

                #8
                Ursprungligen postat av martinah86
                det ser absolut ut som han! fasiken oxå...antar att jag nu måste hålla på med sånt nazi skit och hålla rasen ren och så :P
                hahaha ja så kan man ju också se det

                Kommentar

                • Arctic
                  • March 2009
                  • 281

                  #9
                  hmm...jag tänkte få ett lekpar av dom förhoppningsvis men jag kanske ska leta efter en hona av samma art åt honom istället. kanske ska ta en tur till affären jag köpte honom och se om alla är samma. han e lite tråkig dock, e inge vidare aktiv på dagen utan sitter mest bakom pumpen :P men på natten hör man vad det plaskar ibland

                  Kommentar

                  • BlueJ
                    • January 2008
                    • 261

                    #10
                    ojoj du kommer ha stora problem när dina fiskar dör om du döper alla de kommer då skära rijält i kroppen
                    The nicest person is nott always the winner

                    Kommentar

                    • Arctic
                      • March 2009
                      • 281

                      #11
                      hmm...konstigt...visst var det synd när ''mormor snövit'' dog av ålder häromdagen, eller när ''Indiana'' av okänd anledning inte orkade mer. "Sucky" den första albino ancistrusen var väldigt ung och blev offer för nitrit i uppstarten avlivade ''the evil one'' en koiplaty som mobbade och bet på allt och alla...hon var konstig...likaså ''randy'' en till koiplaty som blev söndertuggad av ''the evil one'', ''Baby Musse'' blev även hon offer för ''the evil one'' innan hon blev avlivad. En silver wagtail platy som jag inte hade tid att ge namn till blev oxå offer för nitriten i uppstarten. circle of life liksom

                      som 23 år gammal skulle jag tro att man e vuxen nog att inte gråta över små fiskar visst det e alltid synd men inte hjärtskärande man kan ju alltid köpa nya.

                      lite off topic men endå
                      Senast redigerad av Arctic; 29 April 2009, 20:56. Anledning: stavfel

                      Kommentar

                      Arbetssätt...