Mal kräver mat i nytt kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gackt
    • July 2008
    • 138

    Mal kräver mat i nytt kar?

    Behöver jag köpa mat till min nya mal i mitt nya akvarium?
    Det är relativt rent i det som det är just nu och jag har inte matat den eller något än, är rädd att den går och dör om jag inte frågar. Det har gått 3 dagar nu.

    Det är ett 150L akvarium med 4st slöjstjärtar och 1st Mal. Får den tillräckligt med skit att äta lr behöver jag göra något?
  • moi
    • November 2008
    • 213

    #2
    Ursprungligen postat av Gackt
    Behöver jag köpa mat till min nya mal i mitt nya akvarium?
    Det är relativt rent i det som det är just nu och jag har inte matat den eller något än, är rädd att den går och dör om jag inte frågar. Det har gått 3 dagar nu.

    Det är ett 150L akvarium med 4st slöjstjärtar och 1st Mal. Får den tillräckligt med skit att äta lr behöver jag göra något?
    de flesta fiskar brukar klara sig utan mat på mer än en vecka.
    är det pansar mal du har eller ancistrus mal?

    Kommentar

    • Fanbyalperna

      • September 2005
      • 752

      #3
      Den behöver mat och vilken sorts mat beror på vad det är för mal.
      Har inte alltid rätt, men fel ibland

      Kommentar

      • Gackt
        • July 2008
        • 138

        #4
        sån där prickig ancistrus. Den satt visserligen på min filterpump de första timmarna i karet..måhända att den åt då? Annars brukar den sitta på innefönsterutan eller på mina stora stenar i karet.

        edit:

        så jag bör köpa mig mat?

        Kommentar

        • HenkeP
          • January 2009
          • 886

          #5
          Ursprungligen postat av Gackt
          Behöver jag köpa mat till min nya mal i mitt nya akvarium?
          Det är relativt rent i det som det är just nu och jag har inte matat den eller något än, är rädd att den går och dör om jag inte frågar. Det har gått 3 dagar nu.

          Det är ett 150L akvarium med 4st slöjstjärtar och 1st Mal. Får den tillräckligt med skit att äta lr behöver jag göra något?


          Vad jag vet så äter malar lite allt möjligt, dock inte skit. Men det kan vara jag som är dåligt påläst.. Om du inte har möjlighet att köpa tex. algtabletter dom närmsta dagarna, så kan du ge den lite gurka, broccoli eller liknande så länge.. Kanske en räka eller två.. Lägg i det i akvariet en stund efter du har släckt, annars lär slöjstjärtarna äta upp det. Tyng även ner grönsaker med något, eftersom dom oftast flyter och blir svåra för malen att få tag i.

          Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

          Kommentar

          • Maria - Sjöjungfru

            • January 2004
            • 4236

            #6
            Ursprungligen postat av Gackt
            Det är ett 150L akvarium med 4st slöjstjärtar och 1st Mal. Får den tillräckligt med skit att äta lr behöver jag göra något?
            Malen äter inte skit, den måste oxå matas som dom andra fiskarna.
            Maria - Sjöjungfru

            Kommentar

            • Markus1984
              • November 2008
              • 2606

              #7
              Gackt: Visst bör du köpa mat till din mal, även en rot vill den ha i akvariet.

              Ancistrus malar äter det mesta, cellulosa från trä (rötter) alger samt överbliven mat.
              Det bildas även en hinna med organiskt slam över grus,växter,stenar,rutor som dom suger i sig.
              Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

              Kommentar

              • Gackt
                • July 2008
                • 138

                #8
                Ursprungligen postat av Markus1984
                Gackt: Visst bör du köpa mat till din mal, även en rot vill den ha i akvariet.

                Ancistrus malar äter det mesta, cellulosa från trä (rötter) alger samt överbliven mat.
                Det bildas även en hinna med organiskt slam över grus,växter,stenar,rutor som dom suger i sig.
                men då äter den ju skit?`:P den tvättar ju rutorna så att säga?

                Kommentar

                • Doden

                  #9
                  12
                  Senast redigerad av Gäst; 09 September 2009, 19:45.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...