Guldancistrus svårlekt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vrickan
    • March 2009
    • 60

    Guldancistrus svårlekt?

    Är guldancistrus svårare att få att leka än vanliga bruna?
    har två stycken unga vuxna, ca 1 år gammla guldisar och honan har rom men dom leker inte. Honan är ca 7-8 cm och hanen ca 10-11 cm och har ganska rejält med spröt.
    Hanen blir lite aggresiv när honan kommer för nära typ då dom äter eller bara är ute och glider runt i akvariet. Kan det vara så att han inte gillar henne?
  • HenkeP
    • January 2009
    • 886

    #2
    Vet inte hur guldhanar är, men honorna verkar inte vara svåra att få att leka iafl. min hade jag i ungefär två veckor innan hon lekte med min bruna hane.
    Dock gäller det ju att ge dom rätt förutsättningar för lek, läs gärna http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=36475 , där finns lite olika tips på hur man kan trigga lek.. Annars är det väl bara att vänta, förr eller senare så kommer dom väl igång.

    Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Våra guldisar leker lika ofta och lätt som vanliga ancistrus
      Första kullen slarvades bort men sen fixa han det galant
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • Markus1984
        • November 2008
        • 2606

        #4
        Man brukar höra att dom är lite svårare att få lek på, i mitt fall verkar det vara så.

        Vad det beror på har jag ingen aning om...
        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

        Kommentar

        • vrickan
          • March 2009
          • 60

          #5
          Okej, då får ag tacka så mycket för svaren och bara försöka ha is i magen och vänta då... jag tycker jag har mycket av det som krävs för lek förutom att jag inte orkar göra en regntids simulering just nu.
          Kanske testar en light variant av det och byter ca 10 - 20 % av vattnet dagligen och häller i kallvatten, kan det vara något?

          Kommentar

          • HenkeP
            • January 2009
            • 886

            #6
            Ursprungligen postat av vrickan
            Kanske testar en light variant av det och byter ca 10 - 20 % av vattnet dagligen och häller i kallvatten, kan det vara något?
            Så gör jag, och säkert många andra med.

            Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

            Kommentar

            Arbetssätt...