Sorg ikväll i zebratanken

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    Sorg ikväll i zebratanken

    Ikväll hände det som inte fick hända, en av mina zebrayngel som jag köpte hos Åleds i somras hade dött

    Har ingen aning om vad och varför det hänt, den ena zebraplecon låg helt stilla och låg på sidan liksom.
    Har inte bytt vatten på 5 dagar och normalt så gör jag inte det mer än en gång i veckan så det var inte onormalt skitigt eller så.

    Hade matat med artemia och svarta mygglarver tidigare på dagen men det var flera timmar sen och då var den framme och käka och såg helt normal och frisk ut.
    Nu 4 timmar senare är den på väg till reningsverket och bli matjord eller nåt sånt.....
    Fattar nada men det är ju så när fiskar dör ibland tyvärr.
    Den hade inte några sår eller skador på sig heller utan såg ut som en frisk mal som bara dött knall o fall.
    Har inte lust att gräva ner mig i det mer än att det hänt och jag har inte den blekaste om varför och får förmodligen aldrig svar på de heller.

    Nu e dom bara 4 kvar.

    Ska nog stoppa ner dom andra i mitt 720 i nästa vecka och se om det går bra fast där e många L333 och L401.
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri
  • Guest

    #2
    Det är alltid tråkigt med fiskdöd och speciellt när det händer en värdefullare fisk

    Du tror inte att det är lite för höga halter av ammonium/ammoniak i det karet då?

    Kommentar

    • drd
      • March 2004
      • 5586

      #3
      Jag har väldans overkill i karet på filter och det borde inte ha blitt det helt plötsligt bara.
      Bytte direkt 40% vatten och tillsatte nitrivec och gjorde rent ena skumfiltret dock.

      Jag har ett kubkar på 125 liter och i det har jag en fluval 2+, ett innerfilter luftdrivet,ett eheim 2213 ytterfilter och en powerhead med skumfilter på bakom bakgrund i karet.
      Väldigt stor overkill på filtervolym och cirkulation.
      Ph i karet 7 och 200 microsiemens och temp 29 grader.
      Har inte mätt några andra värden dock.
      Karet har varit igång med samma matnings och vattenbytesrutiner i 9 månader.
      ________________________________________________

      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

      Kommentar

      • Fösen
        • January 2009
        • 383

        #4
        Ursprungligen postat av drd
        Ikväll hände det som inte fick hända, en av mina zebrayngel som jag köpte hos Åleds i somras hade dött

        Har ingen aning om vad och varför det hänt, den ena zebraplecon låg helt stilla och låg på sidan liksom.
        Har inte bytt vatten på 5 dagar och normalt så gör jag inte det mer än en gång i veckan så det var inte onormalt skitigt eller så.

        Hade matat med artemia och svarta mygglarver tidigare på dagen men det var flera timmar sen och då var den framme och käka och såg helt normal och frisk ut.
        Nu 4 timmar senare är den på väg till reningsverket och bli matjord eller nåt sånt.....
        Fattar nada men det är ju så när fiskar dör ibland tyvärr.
        Den hade inte några sår eller skador på sig heller utan såg ut som en frisk mal som bara dött knall o fall.
        Har inte lust att gräva ner mig i det mer än att det hänt och jag har inte den blekaste om varför och får förmodligen aldrig svar på de heller.

        Nu e dom bara 4 kvar.

        Ska nog stoppa ner dom andra i mitt 720 i nästa vecka och se om det går bra fast där e många L333 och L401.
        Har hört att malar sp L-malar är lite känsliga mot svarta, vita, röda mygglarver. Alla butiker jag gått till rekommenderar inte mygglarver till L-malar.

        Kommentar

        • Fösen
          • January 2009
          • 383

          #5
          Ursprungligen postat av drd
          Jag har väldans overkill i karet på filter och det borde inte ha blitt det helt plötsligt bara.
          Bytte direkt 40% vatten och tillsatte nitrivec och gjorde rent ena skumfiltret dock.

          Jag har ett kubkar på 125 liter och i det har jag en fluval 2+, ett innerfilter luftdrivet,ett eheim 2213 ytterfilter och en powerhead med skumfilter på bakom bakgrund i karet.
          Väldigt stor overkill på filtervolym och cirkulation.
          Ph i karet 7 och 200 microsiemens och temp 29 grader.
          Har inte mätt några andra värden dock.
          Karet har varit igång med samma matnings och vattenbytesrutiner i 9 månader.
          För fiskar kan dt också hända så med oss människor. De kan ha fått hjärtinfarkt eller någon hjärnblödning. Dt kan hända vilken fisk som helst så ditt vatten i akvariumet behöver dt inte vara fel på.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ursprungligen postat av Fösen
            Har hört att malar sp L-malar är lite känsliga mot svarta, vita, röda mygglarver. Alla butiker jag gått till rekommenderar inte mygglarver till L-malar.
            Skulle nog personligen hålla med om det.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Fösen
              • January 2009
              • 383

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              Skulle nog personligen hålla med om det.
              Jag själb har en massa L-malar och jag kör med Novo-tab och spirulina tabletter och provar lite olika och varierar. Slutade med mygglarver när jag hade hört och förstått att de itte tål dt! Lycka till

              Kommentar

              Arbetssätt...