Hur svårt kan det vara att odla corydoras

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof b
    • March 2005
    • 262

    Hur svårt kan det vara att odla corydoras

    Jag har satt fyra välmatade corydoras sp. black i ett 20 liters akvarium för lek. Det är 2 hanar och 2 honor.
    Först har jag matat dem rejält med svarta mygglarver och räkmix i 2 veckor. Temperatur 26 grader.
    Sedan drog jag ur värmaren och bytte 50% av vattnet mot kallt regnvatten. Temperaturen gick ner mot 17 grader och ökade sedan långsant. Jag kunde inte se några tecken på ägg eller lekbeteende.
    Upprepade vattenbytet dagen efter utan resultat.

    Vad gör jag fel? Akvariet är oinrett med bara sand och en mindre rot. Kan jag ha missat leken? Jag har ju inte stirrat på akvariet hela tiden. Är det något annat?

    Några tips?

    mvh

    olof
    Malmö Lund Cycle Chic:
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #2
    Ursprungligen postat av olof b
    Jag har satt fyra välmatade corydoras sp. black i ett 20 liters akvarium för lek. Det är 2 hanar och 2 honor.
    Först har jag matat dem rejält med svarta mygglarver och räkmix i 2 veckor. Temperatur 26 grader.
    Sedan drog jag ur värmaren och bytte 50% av vattnet mot kallt regnvatten. Temperaturen gick ner mot 17 grader och ökade sedan långsant. Jag kunde inte se några tecken på ägg eller lekbeteende.
    Upprepade vattenbytet dagen efter utan resultat.

    Vad gör jag fel? Akvariet är oinrett med bara sand och en mindre rot. Kan jag ha missat leken? Jag har ju inte stirrat på akvariet hela tiden. Är det något annat?

    Några tips?

    mvh

    olof
    Man kan inte tvinga fram lek, de leker när de leker.

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • olof b
      • March 2005
      • 262

      #3
      Jo det är klart... De leker ju när de leker. Men om alla förutsättningar är de "rätta" borde det ju vara då de leker.

      mvh

      olof
      Malmö Lund Cycle Chic:
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Ursprungligen postat av olof b
        Jo det är klart... De leker ju när de leker. Men om alla förutsättningar är de "rätta" borde det ju vara då de leker.

        mvh

        olof

        inte alls säkert.

        inte ens om man ger människor de rätta förutsättningarna så
        är det säkert att det lyckas. stäng in en hona och en hane i
        ett rum, släng in en madrass, ge dom bra mat, typ vitt vin,
        räkor, choklad, mera vin, på med lite soft musik, dämpad belysning,
        etc etc etc.....inte säkert att de leker för det.

        de måste fatta tycke för varandra oxå.

        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          • April 2002
          • 1103

          #5
          Ursprungligen postat av olof b
          Några tips?
          Tålamod...
          Malmö Akvarieförening
          no hope, no harm, just another false alarm

          Kommentar

          • doppingen
            • April 2008
            • 1079

            #6
            jag hade 2 st i ett år,lade i flertal kalkstenar för äppelsnäckornas skull då lekte både dom,ancistrusarna och cikliderna samtidigt,antingen slump eller som nån trodde att kalken triggade till lek på samma sätt som vattenbyte(gjordes inte då)så jag fick 39 överlevande yngel av just dessa varav jag har kvar 14,övriga såldes
            MammaMia

            Kommentar

            • olof b
              • March 2005
              • 262

              #7
              Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
              Tålamod...
              Jag har tålamod. Det är min fru som inte har tålamod med mig. Hennes åsikt är att jag smyger in olika akvarium under förespegling att det bara är tillfälligt och sen blir de bara kvar.

              mvh

              olof
              Malmö Lund Cycle Chic:
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Honorna måste vara redo; de kanske inte hann äta upp sig/producera ägg på de där två veckorna. Jag har inte odlat just Corydoras men med andra fiskar brukar jag försöka ge honorna en månad på sig att äta upp sig. När honorna är ordentligt knubbiga brukar det vara dags.

                Det är inte heller säkert att de leker direkt när triggern ges, prova att fortsätta göra vattenbyten dagligen i en vecka - tio dagar, ofta tar det lite tid innan de accepterar att regnperioden kommit.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • olof b
                  • March 2005
                  • 262

                  #9
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Honorna måste vara redo; de kanske inte hann äta upp sig/producera ägg på de där två veckorna. Jag har inte odlat just Corydoras men med andra fiskar brukar jag försöka ge honorna en månad på sig att äta upp sig. När honorna är ordentligt knubbiga brukar det vara dags.

                  Det är inte heller säkert att de leker direkt när triggern ges, prova att fortsätta göra vattenbyten dagligen i en vecka - tio dagar, ofta tar det lite tid innan de accepterar att regnperioden kommit.
                  Tanken var nog att honorna skulle vara runda och fina redan från början efter att ha gått en längre tid i ett uppväxtakvarium där jag matar väldigt mycket. De två veckorna var mest för att aklimatisera fiskarna till det nya akvariet.
                  Nu provade jag bara kalla vattenbyten 2 dagar i följd, kanske längre period hade funkat.

                  Jag la tillbaka honorna i uppmatningsakvariet idag så gör jag ett nytt försök om ett par veckor. Ifall mitt odlingsakvarium är kvar då...

                  Fler tipps på vad som kan ha varit fel emottages taksamt.

                  mvh

                  olof
                  Malmö Lund Cycle Chic:
                  http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • Whizzer
                    • May 2005
                    • 498

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kensa
                    inte alls säkert.

                    inte ens om man ger människor de rätta förutsättningarna så
                    är det säkert att det lyckas. stäng in en hona och en hane i
                    ett rum, släng in en madrass, ge dom bra mat, typ vitt vin,
                    räkor, choklad, mera vin, på med lite soft musik, dämpad belysning,
                    etc etc etc.....inte säkert att de leker för det.

                    de måste fatta tycke för varandra oxå.

                    .

                    Haha, härlig förklaring
                    Whizzer
                    http://ninavarblane.blogspot.com

                    Kommentar

                    Arbetssätt...